نقشه مرگ خاموش شیخ

وضعیت شیخ زكزاكی و مسلمانان نیجریه هرروز پیچیده‌تر می‌شود

نقشه مرگ خاموش شیخ

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان ایجاد كرد و این امر سبب شد آوای نهضت امام خمینی(ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان به گوش برسد. جوانان دیگر كشورها در مقابل رژیم‌های فاسد خود ایستادگی كنند و برای احیای تفكر اسلامی و تحقق عینی آن در جامعه به پا خاستند. یكی از كشورهایی كه تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت كشور نیجریه بود كه در غرب آفریقا واقع شده است. مسلمانان این كشور با تحت تأثیر قرار گرفتن از جنبش اسلامی ایران برای غلبه بر حكومت ستمگر پهلوی درنهایت دستیابی به پیروزی، جنبش اسلامی در نیجریه را شكل دادند. یكی از رهبران آن ابراهیم یعقوب الزكزاكی معروف به شیخ زكزاكی است.
وی یك روحانی شیعه و انقلابی است كه رهبری جنبش اسلامی شیعیان در نیجریه را برعهده گرفته است. شیخ زكزاكی از زمانی كه دانشجو بود فعالیت‌های سیاسی خود را نسبت به جمهوری فدرال نیجریه آغاز كرد و قصد او از این اعتراضات، لحاظ شدن قوانین شرع در بازبینی قانون اساسی نیجریه بود كه پس از اتمام دانشگاه فعالیت خود را در شهرها و روستاها گسترش داد.فعالیت سیاسی وی درنهایت سبب شد در تمام حكومت‌های نیجریه از اوباسناجو، شاجاری، بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا بازداشت و زندانی شود. اتهامات وی در ادوار مختلف بازداشت و زندانی شدن از سوی دولت فتنه و اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.
دست در دست آل سعود
دولت نیجریه روابط نزدیكی با رژیم آل سعود دارد و در همین خصوص جنبش شیخ زكزاكی را به ناآرامی و تنش‌ها مذهبی متهم كرده و این موضوع سبب شده ارتش بارها حركات این جنبش را با تیراندازی متوقف یا سركوب كند.
جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در حسینیه بقیه‌ا... و خانه شیخ زكزاكی در شهر زاریا 13سپتامبر 2015 توسط نظامیان موردتهاجم قرار گرفت. نتیجه این اقدام وحشیانه كشته شدن شش نفر از فرزندان شیخ زكزاكی و صدها نفر از پیروانش و درنهایت بازداشت شیخ و همسرش بود.ارتش، علت این اقدام را تلاش هواداران زكزاكی برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه عنوان كرده است، به‌طوری‌كه دادگاه عالی این كشور اعلام كرد، زكزاكی بی‌آن‌كه جرمی مرتكب شود، بازداشت شده است. پس از دستگیری زكزاكی، مناطق مختلف نیجریه به صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از رهبر جریان اسلامی شیعیان نیجریه بدل شد و تا امروز كه شیخ در زندان به سر می‌برد، ادامه دارد.
وخامت حال شیخ
شیخ زكزاكی هنگام دستگیری، وضعیت جسمانی مطلوبی نداشته و این موضوع سبب شد جامعه جهانی و رسانه كشورهای مسلمان نسبت به این امر اعتراض و انتقاد كنند. وی سال 2015 تحت مراقبت‌های پزشكی نیجریه قرار گرفت و پس از آن مجدد به زندان منتقل شد. اعتراضات طرفداران شیخ سبب شد او را برای معالجه به هند منتقل كنند، اما شیخ زكزاكی در یك پیام تصویری نسبت به كارشكنی‌های دولت نیجریه اعتراض و اعلام كرد ترجیح می‌دهد به كشور خودش بازگردد و در صورت امكان به كشور دیگری كه شرایط درمان مهیا باشد، برود.
در واقع دولت نیجریه زكزاكی را مجبور كرده بود تحت مداوای پزشك آنان قرار بگیرد، در غیر این صورت طی دو ساعت باید هند را ترك كند. شیخ زكزاكی و همسرش به‌محض ورود به خاك نیجریه توسط پلیس مخفی این كشور دستگیر شده و به مكان نامعلومی منتقل شدند.پس از گذشت چند ماه، دادستان كادونا با درخواست دولت محلی این ایالت مبنی بر انتقال شیخ زكزاكی و همسرش به زندان مركزی كادونا موافقت كرد و جلسه بعدی دادگاه رهبر شیعیان نیجریه به 6 فوریه 2020 موكول شده است. در ماه‌های اخیر مردم نیجریه با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی شیخ بودند، اما نیروهای امنیتی این تجمعات را سركوب كردند.
 گفتنی است ده میلیون نفر از جمعیت نیجریه به دلیل فعالیت‌های 30 ساله سیاسی و فرهنگی شیخ ابراهیم زكزاكی طرفدار انقلاب اسلامی شده و مذهب شیعه را پذیرفته‌اند. این موضوع حكومت آباچای نیجریه را -كه پیرو سیاست‌های آل سعود است- نسبت به گسترش و خیزش بیداری اسلامی در پرجمعیت‌ترین شهر آفریقا می‌ترساند و همین امر سبب شده شیخ زكزاكی با توجه به وضعیت بد جسمانی و بیماری تا امروز در زندان نگه‌داشته شود و حكومت نیجریه نسبت به انتقاد پیروان رهبر شیعیان نیجریه بی‌اعتنایی و اعتراضات آنان را سركوب كند.
جبرانی در كار نیست
سهیلا زكزاكی، دختر شیخ زكزاكی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه درباره وضعیت پدر و مادرش و شرایط پیش آمده می‌گوید: دولت نیجریه تاكنون اقدامات خصمانه‌ای صورت داده و هیچ گامی در راستای بهبود وضعیت جسمانی پدرم و مادرم صورت نداده است. واقعیت این است ما گمان می‌كردیم دولت اشتباهاتش را جبران خواهد كرد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم كه دولتمردان همچنان به اقدامات گذشته خود ادامه می‌دهند و عزمی برای جبران اشتباهات‌شان ندارند. ما اعتقادداریم دولت نیجریه باید مسؤولیت‌پذیر باشد و هرچه سریع‌تر شیخ زكزاكی و همسرش را آزاد كند. از سال ۲۰۱۵ تاكنون دولت نیجریه هركس را كه اعتراض كرده، كشته است. دولت نیجریه انتظار داشت از رهگذر این جنایت‌ها علیه شیعیان، صلح و آرامش در كشور برقرار شود اما این اتفاق رخ نداد.بی‌توجهی به شرایط درمانی شیخ زكزاكی و همسرش و همچنین افزودن فشار روی مسلمانان نشان‌دهنده شرایط پیچیده و سختی است كه نیازمند ورود جدی دولت‌های اسلامی و نهادهای حقوق بشری برای كمك به مسلمانان نیجریه و شیخ زكزاكی و همسرش است. زیرا آنچه در نیجریه در حال رخ دادن است یك جنایت انسانی است.