پیمان حفظ جان مردم در جاده‌ها

در مراسم افتتاح سومین جشنواره كشوری پیشگیری از سوانح و حوادث مطرح شد

پیمان حفظ جان مردم در جاده‌ها

آیین افتتاحیه سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیكی با موضوع مدیریت سرعت و شعار «خط، نشان، سرعت» صبح روز گذشته در سالن كنفرانس ساختمان شهدا برگزار شد. در این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون صدا، صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت، حسین كولیوند رئیس اورژانس كشور و عین‌ا... جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند. اجرای مراسم را فیروزه آدابی یكی از گویندگان رادیو سلامت برعهده داشت كه اعلام كرد طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اختتامیه مراسم 17 اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید.

 افزایش امید به زندگی در كشور
در ابتدای مراسم مدیر رادیو سلامت درباره نخستین جشنواره كه در شهریور 1396 برگزار شد سخنانی را بیان كرد و افزود: در دو دهه اخیر كشور ایران حدود ۱۳ سال افزایش امید به زندگی داشته كه این میزان نسبت به كشور ژاپن ۱۱ سال كمتر است. در داخل كشور هم تفاوت امید به زندگی محسوس است. به طوری كه در تهران امید به زندگی هشت سال از استان‌های سیستان و بلوچستان و كردستان بیشتر است. عوامل متعددی در پیامد‌های سلامت كشور تاثیر دارند كه اختلاف در این عوامل می‌تواند طول عمر را افزایش یا كاهش و كیفیت زندگی افراد را تغییر دهد. اگر قصد داشته باشیم به توسعه پایدار كشور اهمیت بدهیم باید شاخص‌هایی را در نظر بگیریم كه این شاخص‌ها اهداف توسعه پایدار هستند.
 این پرونده بسته نیست!
رئیس اورژانس كشور نیز در تكمیل گفته‌های مدیر رادیو، آماری از تصادفات جاده‌ای و توسعه اورژانس هوایی ارائه داد. پس از صحبت‌های وی وله‌ای با عنوان «این پرونده بسته نیست» از هنرمندان، ورزشكاران و همه افراد سرشناسی كه بر اثر تصادف هركدام به نوعی فوت شده‌اند پخش شد. از جمله پوپك گلدره، عباس امیری و...
سرهنگ جهانی نیز یكی دیگر از افرادی بود كه از همت معاون صدا و به خصوص مدیر رادیو سلامت در برگزاری این جشنواره تشكر كرد و گفت: امیدوارم معاونت سیما نیز مانند معاونت صدا در این حوزه ورود كرده تا به اهداف خودمان در ایمنی و سلامت در كشور برسیم. وی نیز درباره تصادفات جاده‌ای سخن گفت و این‌كه برگزاری چنین جشنواره‌هایی تا چه حد می‌تواند به سیر نزول تصادفات كمك كند. دكتر صادقی، رئیس دانشكده علوم پزشكی تبریز نیز سخنانی در این باره بیان كرد و در نهایت معاون صدا آخرین نفری بود كه درباره جشنواره گفت: تردیدی نیست اگر در یك اقدام ملی و بزرگ وارد شویم، جز با پایداری و مقاومت به نتیجه نخواهد رسید. دو سال زمان كمی برای دست‌اندركاران مسؤول نبود كه به همین منظور پویش 60- 30 در رادیو سلامت و معاونت صدا شكل گرفت. ما مصرانه ایستاده‌ایم تا یكایك دستگاه‌های مسؤول را پای كار بیاوریم. چون مطالبه از دستگاه‌های مسؤول یك ماموریت جدی است.
وی افزود: این كار بزرگ و ملی تنها از پس یك رسانه برنمی‌آید. اما هر كاری كه آحاد مردم را بخواهد جز رسانه ملی كسی نمی‌تواند در آن كار پرچمدار باشد. در طول دو دهه 13 سال امید به زندگی افزایش پیدا كرده كه آمار عجیبی است. بنابراین ما موظفیم كه پیشرفت كار را سوال كنیم. نه این‌كه مچ‌گیری كنیم؛ بلكه می‌خواهیم بدانیم تا اطلاع‌رسانی درست صورت بگیرد. به این منظور از مطبوعات و شبكه‌های استانی هم درخواست می‌كنیم این مطالبه‌گری را در دستور كار خود قرار دهند. به عنوان مثال قرار بود هفت استان در 30 كیلومتری شهرها پایگاه‌های استراحت و یادآوری دایر كنند كه فقط در چند مورد این اقدام عملی شد.
وی درباره بخش جدیدی كه به جشنواره اضافه شده هم توضیح داد: امسال در كنار بخش‌های دیداری و شنیداری پایان‌نامه‌ها نیز به جشنواره اضافه شدند تا به نحو عملی موضوع را بررسی كنیم.
   در تولید آثار با صداوسیما تعامل داریم
سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص همكاری‌های آینده با صداوسیما به خصوص در بخش تولیدات نمایشی بیان كرد: پلیس راهنمایی رانندگی با صداوسیما تعامل خوبی دارد. چون بر این عقیده هستیم كه هر چقدر صداوسیما در بحث ترافیكی جلو بیاید، می‌توانیم آثار مثبت آن را در كشور ببینیم. به عنوان نمونه برنامه‌های تلویزیونی ما از اوایل سال 96 شروع به كم شدن كرد. همین كاهش برنامه‌ها با افزایش تصادفات مواجه شد. بنابراین اگر رسانه ملی در این گام بیشتر فرهنگسازی كند، در بحث پیشگیری از تخلفات هم می‌توانیم موفق شویم.
وی ادامه داد: موضوعات نمایشی و پویانمایی‌های فاخر و كوتاه را در برنامه كاری خودمان داریم. الان هم تولیدات خیلی خوبی در این زمینه داریم و به معاونت محترم سیما ارسال می‌كنیم تا به شبكه‌های مختلف تلویزیونی برای پخش بدهند و انتظارمان همین همكاری و مساعدت است. چون آثار و بركاتش به مردم برمی گردد. ما می‌توانیم با اقدامات پلیسی خودمان و مدیریت و كنترل ترافیكی در جاده‌ها و شهرها و از طرفی صداوسیما هم با فرهنگ سازی و پخش همین تولیدات تاثیرگذار باشیم. به عنوان مثال موضوعات پویانمایی‌ «سیا ساكتی»  در كنفرانس‌های بین‌المللی رتبه‌های جهانی دارد. در سال 2016 در فنلاند رتبه سوم جهانی را به خودش اختصاص داد. بنابراین تولیدات خوبی داریم كه می‌تواند موثر باشد.
 تاثیر صداوسیما در انتقال مفاهیم
كولیوند، رئیس اورژانس كشور در پاسخ به این سوال جام‌جم كه چه برنامه‌ریزی برای تعامل و همكاری اورژانس و صداوسیما به‌خصوص در زمینه تولیدات نمایشی دارد، توضیح داد: ما یك سری اقدامات برای آموزش همگانی انجام دادیم كه خوشبختانه صداوسیما در این زمینه با ما همكاری كرد. موشن‌گرافی و تیزرهایی كه درباره مسمومیت گاز برای فصل زمستان است را در قالب نامه‌ای به رئیس محترم سازمان ارائه كردیم كه به صورت تیزر و به طور مستمر از شبكه‌های مختلف پخش شود. بنابراین هم شبكه‌های اجتماعی و هم صداوسیما همكاری‌های خوبی با ما در این زمینه دارند. هر چقدر برای مردم این اطلاع رسانی را بیشتر كنیم، مردم بهره بیشتری می‌برند. در بخش نمایشی هم با دو گروه در این باره مذاكره كرده‌ایم كه سریالی ساخته شود كه هم بحث آموزشی در آن مطرح شده باشد و هم اعتمادسازی برای مردم. بنابراین صداوسیما و تعاملی كه با هم داریم در این زمینه خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.