نبرد با آتش زیر خاکستر

نبرد با آتش زیر خاکستر


ایوان کراوچنکو، خلبان ماهری که ماموریت مهار آتش در منطقه کلیمانتان مرکزی را بر عهده داشته، می‌گوید هیچ‌وقت نمی‌توان مطمئن بود که آتش به‌طور کامل مهار شده است. آتش در زیر خاکستر و در لایه‌ای انبوه از مواد گیاهی مرده می‌سوزد و می‌تواند بلافاصله بعد از خاموش‌شدن دوباره شعله بگیرد. این‌آتش‌ها که منشأ انسانی دارند، تنها طبیعت و بارش باران‌های تند می‌تواند آنها را خاموش‌کند. عکس گرفته شده با ماهواره ناسا در مهر امسال وسعت آتش‌سوزی‌های جنگل باتلاقی اندونزی را نشان می‌دهد. این‌جنگل‌ها به خاطر همین لایه انبوه مواد گیاهی که به عنوان یک اسفنج
غول پیکر عمل می‌کند، آب اضافی ناشی از باران‌های فصلی را به خود جذب می‌کنند و مرطوب باقی می‌مانند تا از آتش‌سوزی در فصل‌های خشک سال جلوگیری کنند.
طبق گفته سازمان مدیریت بحران اندونزی، تابستان گذشته 920 هزار نفر برای مشکلات تنفسی ناشی از آتش تحت درمان قرار گرفته‌اند. دکتر سوتراپورا از بیمارستان پالانگکارا می‌گوید ما تصمیم گرفتیم مرکزی به نام خانه اکسیژن را تاسیس کنیم که در آنجا مراجعان از هوای پاک و اکسیژن استفاده کرده و ما هم در این میان بتوانیم بیماران خود را برای مراقبت‌های پزشکی پیشرفته‌تر تحت نظر بگیریم. تهیه روغن پالم ثروت‌آفرین است، اما خیلی‌ها را در کشورهای در حال توسعه گرفتار بیماری و مشکلات شدید کرده است.
رئیس روستای سوریا امی سوسیانتی (Surya Emi Susianthi)  می‌گوید تهیه روغن پالم زندگی مردم را متحول کرده‌است. برای نمونه تا الان، کشاورزی که رسیدگی به دو هکتار زمین با 400 گیاه برای تولید روغن پالم را برعهده دارد، در مقایسه با ده سال پیش و زمانی که برنج یا گیاهان تولیدکننده کائوچو را کشت می‌کرد، درآمد خود را چهار برابر کرده است. حالا آنها می‌توانند برای فرزندانشان خوراک مرغ بخرند و برای خانه تلویزیون و یخچال تهیه کنند.