35 درصد مالیات‌ها معوق می‌شود

35 درصد مالیات‌ها معوق می‌شود


دولت بنزین را گران کرد تا 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که به گفته مقامات دولت همه این رقم به مردم پرداخت خواهد شد اما این ابهام وجود دارد که با وجود منابع درآمدی دیگر چرا دولت دست به افزایش قیمت بنزینی زد که قرار نیست درآمد حاصل از آن نصیب خودش شود. این در حالی است که حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور طی اظهار نظری اعلام کرد 210 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور وجود دارد.
غلامحسین دوانی، كارشناس امور مالیاتی نیز در‌این‌باره گفت: هر ساله حدود 35 درصد مالیات‌ها معوق می‌شوند، به طوری كه اگر كسی به اخذ مالیات از خود اعتراض كند خود به خود فرآیند هیات حل اختلاف و دادگاه شروع می‌شود.
وی افزود: بعید می‌دانم در كشور 210 هزار میلیارد تومان مالیات معوق وجود داشته باشد، خیلی از مؤدیان اعتراض می‌كنند و سال بعد هم مالیات معوق خود را پرداخت نمی‌كنند و به هیات‌های حل و اختلاف می‌رود بنابراین باید سعی كنیم پروسه‌های حل اختلاف را الكترونیك كنیم تا این مشكل درست نشود. از طرف دیگر برای مالیات ولو هزار تومان هم فرد می‌تواند اعتراض كند این در حالی است كه در كشورهای مختلف جهان تا یك حد معینی كسی حق اعتراض ندارد.
این كارشناس امور مالیاتی در ادامه یادآور شد: از طرف دیگر باید به خود ادارات مالیاتی تا یك حدی اختیار داده شود تا اختلافات را حل و فصل كنند این در حالی است كه این ادارات در حال حاضر می‌ترسند این كار را انجام دهند؛ یعنی باید سازمان مالیاتی یك ساختار غیرمتمركزی را طراحی كند و این اختیار را به روسای ادارات اعطا كند چون پروسه حل و اختلاف در ایران بسیار طولانی است.
دوانی افزود: سومین پیشنهاد هم این است كه فرهنگ مالیات را تشویق كنیم، سازوكار مالیات را جوری عمل كنیم تا افراد تشویق به پرداخت مالیات شوند.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا دولت‌ها اهتمام زیادی به بازپس‌گیری معوقات مالیاتی ندارند، اذعان كرد: اگر در ایران كسی مالیات خود را پرداخت نكند در ماه 5/2 درصد و در سال 30 درصد به میزان مالیاتش اضافه خواهد شد، ولی در ایران تا قبل از قانون سال 95 فرار مالیاتی جرم نبوده و به موجب ماده 274 قانون مالیاتی جرم تلقی شد، این در حالی است كه یكی از خط قرمزهای اصلی كشورهای جهان مالیات است.
این كارشناس مالیاتی تصریح كرد: 80 درصد مالیات كشور تنها توسط 20 درصد از كسانی كه مالیات باید بپردازند، پرداخت می‌شود و متاسفانه ادارات مالیاتی كشور با كسانی كه خوش حساب تلقی می‌شوند بیشتر برخورد می‌كند ضمن این كه فراریان مالیاتی بنگاه‌های بزرگ از جمله بورسی‌ها نیستند چون معمولا حسابرسی دقیقی روی آنها
می‌شود.
وی افزود: فراریان مالیاتی معمولا اشخاص حقیقی، صادركنندگان و كسانی كه كارت بازرگانی دارند، چهره‌های معروف و پزشكان هستند ولی حقوق‌بگیران دولتی عمدتا جزو این طبقه محسوب نمی‌شوند، بنابراین باید گفت كه نظام یا ساختار مالیاتی كشور جوری است كه خود تشویق‌كننده فرار مالیاتی است چون مالیات حقوق‌بگیران بیش از كل مالیات ثروت كشور (مالیات بر ساخت‌وساز، مستغلات، سرقفلی، نقل و انتقال سهام و ارث) است.
دوانی گفت: به همین دلیل سازمان مالیاتی به دنبال تجدید ساختار است تا با اصلاحیه‌ای كه روی نظام مالیاتی صورت می‌گیرد آن را به مجلس برده و قوانین معافیتی تغییر كنند.
این كارشناس مالیاتی در پایان در خصوص اشخاص حقوقی كه دارای معوقات مالیاتی هستند نیز اظهار کرد: اشخاص حقوقی كه مالیات معوق دارند به اعتقاد بنده عموما دولتی هستند چون شاكله اصلی شركت‌های بزرگ خصوصی كشور در بورس هستند بنابراین می‌شود گفت كه این اشخاص حقوقی همان شركت نفت، اداره گاز و بانك مركزی هستند كه البته فرار مالیاتی ندارند ولی دعوای حقوقی برای پرداخت مالیات وجود دارد.