تعامل وزارت خارجه با شبکه جام‌جم

تعامل وزارت خارجه با شبکه جام‌جم


دکتر موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران
جمعیت ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بزرگی برای کشور و شبکه جهانی جام جم محسوب میشوند. کافی است نیم نگاهی به سوابق این مهاجران بیندازیم. اغلب این مهاجران از نخبگان، استادان، دانشجویان، فرهنگیان کشور هستند که در کشور میزبان هم به جایگاه های بالاتری دست یافته اند.اتفاقا اکثریت این مهاجران از مصادیق این حدیث شریف منقول از پیامبر گرامی (ص) هستند، که «حب الوطن من الایمان». تجربه ها به ما می گوید، اغلب آنان آمادگی همراهی و حتی کمک به پیشبرد منافع ملی کشورشان را دارند و به‌دلیل اینکه شخصیت قابل احترامی در کشور میزبان هستند، می توانند در تغییر نگرش مردم غیر هموطن خود تاثیر شگرفی داشته باشند، منوط به اینکه بتوانیم از سلایق اختلاف افکن و فاصله انداز عبور کنیم و با جذب حداکثری از توان، استعداد و مهارت آنان برای پیشبرد دیپلماسی و منافع ملی بهره ببریم. از این رو صدا و سیما و بویژه جام جم با برنامه های خود می توانند کمک شایانی به این امر داشته باشد و از همکاری های وزارت امور خارجه نیز بهره مند شود.
«جام جم» عنوان با مسمّا و زیبایی است که نام این شبکه مزین به آن شده است. جام جم هم یک تلمیح تاریخی دارد که تاریخ کهن کشور ما را به اذهان تداعی می‌کند و هم یکی از پر بسامدترین واژه ها در ادبیات غنی فارسی است. حافظ از این واژه زیبا به کرات در غزل های خود بهره برده است.
 علاوه بر اینها جام جم یک ایهام زیبا هم دارد و آن قدرت جهان شناسی است و این اسم با نام و اهداف این شبکه کاملا پیوند خورده
 است.
در این حالت کسانی که از وطن دور هستند نسبت به هر پدیده ای که رنگ و بوی وطن و یا خبری از آنجا داشته باشد، کنجکاو هستند. جام جم باید آمادگی پاسخ به این احساسات و نیازهای روانی و اجتماعی را داشته باشد و در راستای اقناع کنجکاوی و نیازهای آنان برنامه سازی کند. بنابراین مخاطبان شما داخل کشور نیستند، برنامه هایتان را باید از زاویه دید مخاطبان خود ارزیابی کنید.
ما در وزارت خارجه و بویژه مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای موظف به ارتباط با عموم مردم کشورها هستیم و یکی از راه های جذب و گردهمایی این جمعت مهم و تاثیرگذار، شبکه جام جم است. شبکه جام جم و دستگاه دیپلماسی می توانند در این زمینه ها همکاری خوبی داشته باشند و ما آمادگی داریم تا از طریق سفارتخانه های کشورمان، این زمینه را برای شبکه جام جم و همچنین علاقمندان به فعالیت در این زمینه فراهم کنیم. همچنین لازم است، جام جم سرمایه گذاری بیشتری برای جذب نسل های دوم و سوم ایرانیان مقیم خارج انجام دهد و با ارائه برنامه هایی متناسب با سلایق آنها، زمینه تقویت پیوند آنها با سرزمین آبا و اجدادی شان را فراهم نماید.