مناطق آزاد در اسارت مشکلات

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد كیش می‌گوید اعمال محدودیت‌های جدید فعالیت سرمایه‌گذاران بخش گردشگری را با چالش جدی روبه‌رو کرده است

مناطق آزاد در اسارت مشکلات

 در حالی كه محاصره تحریمی كشورمان روزبه روز گسترده‌تر می‌شود و درآمدهای ارزی‌مان كمتر، كارشناسان اعتقاد دارند صنعت گردشگری به‌ویژه در مناطق خاص و مستعد می‌تواند روزنه یا حتی دریچه‌ای باشد به روی آفتاب تبادلات مالی جهانی، البته به شرطی و شروطی. برخی از این شروط بازمی‌گردد به برداشتن برخی محدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه كه درحالت عادی اعمالشان خالی از اشكال نیست و شاید لازم و ضروری هم باشد.
در این میان و در این شرایط تحریمی، مناطق آزاد كشورمان می‌تواند به‌عنوان یكی از مناطق مهم و استراتژیك اقتصادی در راستای دور زدن تحریم‌ها مطرح و در بحث گردشگری به‌عنوان یك استراتژی مهم برای ارزآوری محسوب شود، این درحالی است كه این مناطق كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به گفته مجید ملانوروزی، معاون گردشگری سازمان آزاد كیش، اعمال محدودیت‌های جدید و غیرقانونی، ایجاد ظرفیت‌های تازه و ادامه فعالیت سرمایه‌گذاران را با چالشی جدی روبه‌رو
كرده است.
ملانوروزی با بیان این‌كه در شرایط تحریم با توجه به این‌كه فشار مضاعفی به سرمایه‌گذاران وارد شده است، در گفت‌و‌گو با جام‌جم خواستار عدم اعمال محدویت‌های غیرقانونی جدید می‌شود و می‌گوید: بیشتر مشكلاتی كه در كیش داریم، مشكلاتی است كه به‌علت عدم آگاهی و ناآشنایی تصمیم‌گیران و مسؤولان با شرایط مناطق آزاد گریبانگیر كیش می‌شود.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این‌كه در بیشتر استان‌ها با بررسی‌های انجام شده، آمار سفرها و ظرفیت اشغال هتل‌ها در نوروز سال جاری دچار كمبود بوده است، می‌گوید: یك میلیون و 199هزار گردشگر در ایام نوروز از كیش بازدید كردند كه این آمار نسبت به سال قبل افزایشی 11درصدی را نشان می‌دهد. ضمن این‌كه سالانه 5‌تا10درصد به آمار مسافران و گردشگران كیش افزوده می‌شود. او با اشاره به انجام 824 پرواز در هفت ماهه نخست سال جاری، می‌افزاید: تعداد پروازهای داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14درصد افزایش، پروازهای خارجی نیز به‌دلیل تحریم‌ها حدود 23درصد كاهش و مسیرهای دریایی نیز 10درصد كاهش داشته است.
افزایش سفر، كمبود ناوگان حمل و نقل
ملانوروزی،  روند ورود مسافر در نیمه دوم سال را نیز با توجه به بهبود آب و هوا و شرایط خوب جوی افزایشی عنوان و تصریح می‌كند: كمبود ناوگان هوایی در حال حاضر یكی از معضلات اصلی بخش گردشگری است. از سویی ظرفیت كشتیرانی در دریای عمان و خلیج فارس، طی این سال‌ها مورد غفلت واقع شده در حالی كه امروزه یكی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری در دنیا سفرهای دریایی است.
ظرفیت ویژه گردشگری سلامت
این مقام مسؤول، توریسم سلامت و پزشكی را از دیگر ظرفیت‌های كیش عنوان می‌كند و می‌گوید: اختلاف قیمت در حوزه سلامت ایران با كشورهای همسایه و ظرفیت خوب بیمارستان فوق‌تخصصی كیش و پزشكان حاذقی كه در كشور وجود دارند و همچنین شرایط خوب هتل‌ها و اماكن گردشگری نیز می‌تواند برای دوران نقاهت بیمار و همراهان بیمار ظرفیت خوبی را در بخش گردشگری سلامت فراهم كند.
مناسب برای برگزاری گردشگری رویداد
یكی از بخش‌های مهم صنعت گردشگری، گردشگری رویداد است كه در كشور ما تاكنون چندان مورد توجه نبوده، اما معاون گردشگری كیش می‌گوید، اگر به این بخش توجه شود و قرار به برگزاری رویدادهای گردشگری در كشور باشد، وجود هتل‌ها و حدود 40 سالن بخش خصوصی و دولتی در منطقه آزاد كیش می‌تواند بحث توریسم رویداد‌محور را محقق كند، چه این‌كه با برگزاری رویدادهای مهم تخصصی و بین‌المللی به‌طور قطع می‌توان هم در زمینه معرفی كیش و جذب گردشگر و هم در زمینه ایجاد فضای نشاط و امید موثر باشیم.
ملانوروزی به ظرفیت‌های گردشگری جزیره هرمز هم اشاره می‌كند و می‌گوید: بهره‌برداری از برج فناوری هرمز عاملی در راستای شكل‌گیری استارت‌آپ‌های بخش گردشگری و رونق و شكوفایی این بخش است كه برنامه بلند‌مدت ما در این حوزه، ایجاد پارك‌های دریایی، اكوتوریسم و شهربازی‌های مدرن است كه برخی از آنها در حال ساخت بوده و برای انجام برخی از آنها نیز سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعلام آمادگی كرده‌اند.
این مقام مسؤول به وجود حدود 60 هتل در حال ساخت در كیش هم اشاره می‌كند و یادآور می‌شود كه داشتن ناوگان هوایی، ایرلاین تخصصی، بنادر و زیر‌ساخت‌های بندرگاهی و تجمع هتل‌ها و اماكن تفریحی در منطقه‌ای با وسعت محدود جزیره كیش كه در مراودات بین‌المللی نیز مؤثر است، باعث شد 20 آبان به‌عنوان «روز كیش» در شورای فرهنگ عمومی كشور مطرح و تصویب شود.
جشن‌های محلی، نگاه به موضوعات بومی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری كیش و اعمال تخفیف در هتل‌ها، اماكن گردشگری و حمل و نقل عمومی رایگان از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد برای استفاده بهینه از نامگذاری این روز ملی در راستای معرفی كیش به‌عنوان برند گردشگری در كشور است كه وی به آنها اشاره می‌كند.
هندورابی را آباد می‌كنیم
چندسالی است كه مسؤولیت آبادانی جزایر هندورابی، فارور و فارورگان به كیش واگذار شده و معاون گردشگری كیش می‌گوید: در همین راستا تاكنون یك هتل 18 اتاقه در هندورابی كه برای گذران تعطیلاتی در بستر آرام خلیج‌فارس مناسب است، توسط موسسه توسعه سیاحتی كیش تأسیس شد، اما به علت مشكلات دریایی كه معمولا در فصل زمستان وجود دارد و بسیاری از كشتی‌ها و قایق‌های كوچك در آن منطقه نمی‌توانند تردد كنند، گردشگری هندورابی آنچنان مورد توجه قرار نگرفت اما در نگاهی دوباره در دولت یازدهم هندورابی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و زیرساخت‌هایی مثل بندر و فرودگاه در هندورابی تاسیس شد؛ آب، برق و بسیاری از زمینه‌های اقامت گردشگران در كمپ گردشگری و در هتل ایجاد و اكنون بستر خوبی به‌ویژه برای اكوتوریسم فراهم‌شده است.
توجه سرمایه‌گذاران را جلب كنیم
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد كیش اما یك توصیه اقتصادی گردشگری هم دارد، آنجا كه می‌گوید: در این شرایط اقتصادی كه بسیاری از فرصت‌های خارجی نظیر واردات و صادرات تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده و تراكنش‌های مالی و مراودات پولی با چالش روبه‌رو شده است باید بستر امن و لازم را برای سرمایه‌گذارانی كه سرزمین اصلی را با امكانات ارزان‌تر و طیف جمعیتی گسترده‌تر رها كرده و به‌دلیل وجود معافیت‌های مالیاتی و بر اساس قوانین قبلی وارد سرمایه‌گذاری شده‌اند فراهم كنیم.
 در همین راستا امیدواریم مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان، محدودیت‌های غیرقانونی جدیدی را به قوانین مناطق آزاد اضافه نكنند تا سرمایه‌گذار بتواند با خیالی راحت‌تر به كار خود ادامه دهد.


ضرورت توجه به ظرفیت‌های دریایی
 معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد كیش، استفاده از ناوگان هوایی و عدم بهره‌گیری از تورهای مكمل و تركیبی را از عمده‌ترین دلایل رسمیت نیافتن سفرهای دریایی عنوان می‌كند و می‌گوید: ما یك تمدن چندهزارساله را در جنوب سواحل جنوبی داریم، سیراف، بوشهر، كنگ، لنگه و بندرعباس و بسیاری از بخش‌های این سرزمین كه همیشه دریچه و دروازه ارتباطات ما با جهان و بخش بزرگ فرهنگ دریایی ما بوده در 50 سال اخیر به‌خاطر ناوگان هوایی كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.  ملانوروزی معتقد است، بنادر دولتی ظرفیت محدودی برای خدمات‌دهی دارند كه اگر به دنبال توسعه بخش گردشگری هستیم باید به دنبال ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به مسیر دریایی باشیم و با بهره‌گیری از كشتی‌های مسافری به‌روز مثل نیم كروز و كروز كه امكانات رفاهی لازم را داشته باشند، می‌توانیم در جذب گردشگر مؤثر باشیم. البته در همین زمینه ملاقات‌های زیادی با بخش خصوصی و سازمان بنادر داشتیم كه بتوانیم از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده كنیم و با توجه به تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی بیشتر می‌توانیم روی آن تكیه كنیم.