بیمارستان فوتبالیست‌ها

بعد از چند سال، بحث بازیکنان خارجی با بیماری‌های عجیب در فوتبال ایران دوباره داغ شد

بیمارستان فوتبالیست‌ها

 ماجرای ورود بازیكنان خارجی به فوتبال ایران همواره جنجالی بوده است. در یك دهه گذشته، فوتبالیست‌های خارجی زیادی وارد لیگ برتر شده‌اند. هر ساله شاید حدود 20 و حتی 30 بازیكن به لیگ برتر آمده‌اند. از بین این تعداد بازیكن پرشمار كم بوده بازیكنی كه بتواند در ایران و لیگ برتر به موفقیت برسد. خیلی از این بازیكنان بنجل و بی‌كیفیت بوده‌اند. در همین دو سه سال گذشته هم بازیكنان بی كیفیت زیادی وارد لیگ برتر شده‌اند و بعید به نظر می‌رسد این پروژه همین جا تمام شود. هر سال حضور این بازیكنان تداوم پیدا می‌كند. مثلا همین امسال پرسپولیس 250 هزار یورو به بازیكنی داد كه كلا هیچ بهره‌ای برای باشگاه نداشت. باشگاه استقلال هم سال گذشته پنج بازیكن خارجی جذب كرد كه 4چهار نفر از جمع آنها بی‌كیفیت بودند و تنها به باشگاه ضرر هنگفت مالی زدند. همین امسال هم اكثر باشگاه‌های لیگ برتر بازیكن خارجی جذب كردند.
در حال حاضر 28 بازیكن خارجی در لیگ برتر حضور دارند كه فقط شش نفر از آنها در بیش از 70 درصد بازی‌های تیم‌شان 90 دقیقه كامل بازی كرده‌اند. اكثر خارجی‌های لیگ برتر در درصد كمی از بازی‌های فصل‌شان به میدان رفته یا جایگاهی در تركیب داشته‌اند. بعضی از آنها كه حتی برای تیم‌شان یك دقیقه هم بازی نكرده‌اند. مثلا باشگاه ذوب‌آهن دو بازیكن خارجی خرید و قرارداد آنها را فسخ كرد. در گل‌گهر سیرجان هم وضعیت همین بود. دو بازیكن هلندی و برزیلی جذب این تیم شدند كه به خاطر ضعف‌شان توسط مجید جلالی كنار گذاشته شدند. باشگاه شهر خودرو هم از جمله باشگاه‌هایی بود كه بازیكن 35 ساله نیكاراگوئه‌ای جذب كرد كه در كل لیگ زیر 150 دقیقه بازی كرده است.
اما این بازیكنان تنها ضرر مالی به فوتبال ایران وارد نكرده‌اند. یك منبع آگاه روز گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم فاش كرد بعضی از این بازیكنان دچار بیماری‌های عجیبی هستند. روز گذشته یكی از نمایندگان مجلس که در طرح تحقیق و تفحص در فوتبال نقش كلیدی داشته، در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: «اخیرا در جلسه‌ای كه بین مجلس و وزیر ورزش و آقای تاج، رئیس فدراسیون برگزار شد، این بحث پیش آمد. تاكید این بود كه نظارت بیشتری روی حضور بازیكنان خارجی در ایران وجود داشته باشد. متاسفانه طبق اسنادی كه به دست آمده بعضی از بازیكنان خارجی دچار بیماری‌های خطرناك و غیرقابل علاج هستند. چند سال قبل مهاجمی آفریقایی از لیگ كویت به ایران آمد كه حتی مشكوك به بیماری ایدز بود. همین حالا هم ظاهرا بعضی بازیكنان بیماری‌هایی دارند.»
دیروز در این باره با زهره هراتیان، مدیر پزشكی سازمان لیگ گفت‌و‌گویی داشتیم كه البته منكر این موضوع شد. او توضیح داد: «ما از تمام بازیكنان خارجی كه وارد فوتبال ایران می‌شوند، آزمایشات لازم را می‌گیریم و مدارك آن هم در ایفمارك موجود است. منظورم تمام آزمایشات است. در حال حاضر بازیكنی در لیگ برتر نداریم كه بیماری خطرناك داشته باشد.»
البته طبیعی است كه ایفمارك این مساله را تكذیب كند. عده‌ای می‌گویند همین كه بعضی از بازیكنان مجبور به ترك ایران شدند، بی ارتباط به مساله بیماری شان نیست. سال قبل هم باشگاهی بازیكنی گرانقیمت به خدمت گرفت كه مسؤولان تنها به دلیل بیماری او، ترجیح دادند كارت بازی‌اش را صادر نكنند و حتی باشگاهش مجبور به پرداخت غرامت شود.
مجلس قصد ندارد به سادگی از كنار این پرونده عبور كند. قرار شده وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند. حتی تاج دستور داده تا مساله پیگیری شود. مجلس هم از نهادهای دیگر استعلاماتی را داشته است. احتمالا با ادامه این شرایط در فصل‌های آینده حضور بازیكنان خارجی در لیگ برتر محدودتر خواهد شد. با وجود مشكلات اقتصادی و مالی در فصل‌های گذشته بازهم باشگاه‌های لیگ برتر شانس زیادی به بازیكنان خارجی بی كیفیت داده و هزینه‌های سنگینی برایشان كرده‌اند.
در حال حاضر حتی اگر باشگاهی صد هزار دلار با یك بازیكن خارجی قرارداد ببندد، رقم بالای یك میلیارد خواهد بود. تازه علاوه بر این پول، باشگاه‌ها آپشن‌هایی در قرارداد بازیكنان می‌گنجانند و حتی ماشین و خانه هم در اختیار این بازیكنان قرار می‌دهند. صد هزار دلار كف قرارداد بازیكنان خارجی است، چراكه در این سال‌ها حداقل قراردادها بین 150 تا یك میلیون دلار بسته شده است. همین حالا گفته می‌شود رقم قرارداد كی‌روش استنلی با سپاهان نزدیك به یك میلیون دلار است. قرارداد شیخ دیاباته با استقلال 550‌هزار دلار است و این رقم‌ها بسته به نام و كیفیت بازیكنان متغیر است.