از 15 خرداد  تا منطقه محروم

از 15 خرداد تا منطقه محروم


 همه چیز از بیمارستان 15 خرداد، از خیابان كریمخان زند و از سال 87 شروع شد؛ از بیمارستانی كه مركز مراجعه بیماران سوختگی و مشكلات زیبایی و پلاستیكی است.
مراجعه بیمارانی كه توان مالی اندكی داشتند و همین باعث شد تا دكتر عبدالمجید كلانتر هرمزی، یكی از اعضای هیات علمی این بیمارستان را به فكر بیندازد تا برای درمان بیمارانی كه در مناطق محروم زندگی می‎كنند، فكری كند.
به خاطر همین هم اولین سفرش را طوری برنامه‎ریزی كرد تا به مناطق محروم استان خوزستان برود. دیدن محرومیت و نیاز مردم در این استان پهناور بهانه‎ای شد تا برنامه‌های سفرهای دیگر هم ریخته شود.
بعد از آن، سفرهایی به استان‎های كهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و كرمانشاه هم انجام شد تا برنامه‎هایی برای درمان بیمارانی كه به خاطر نیاز مالی، توانایی سفر یا مراجعه به پزشك را ندارند، فراهم شود.
اعضای گروه در این 11 سال به 26 شهر سفر كرده‎اند. در آخرین سفرشان كه به كرمانشاه بوده است، اما ركورد شكستند و 208كودك را كه از بیماری كام و لب شكری، رنج می‎بردند، عمل كردند. آنها به طور میانگین، روزانه 9 تا ده مراجعه‎كننده برای عمل جراحی دارند، كسانی كه استطاعت مالی كمی دارند و هزینه‎های درمان از ویزیت تا عمل را نمی‎توانند تامین كنند.
 به‌خاطر همین است كه این گروه تا‌به‌حال بیش از ۲۴ هزار نفر را به‌صورت رایگان ویزیت كرده‎اند و حدود 4800 نفر هم كه از بیماری لب‌شكری رنج می‏بردند، جراحی شده‌اند؛ عمل‎هایی كه هر كدام در حالت معمولی، تقریبا هفت تا ده میلیون تومان هزینه دارد. هر ماه آنها به طور میانگین حدود 450 نفر را عمل می‎كنند.
این گروه متشكل از ۲۱۰ پزشك متخصص و فوق‌تخصص جراحی پلاستیك، بیهوشی، طب فیزیكی و توانبخشی، چشم و پوست و مو است. به جز اینها ۱۵۰ پرستار، اتاق عمل، هوشبری و گفتاردرمان هم همراه گروه هستند؛ اما این گروه چه طور بیماران خود را شناسایی می‎كنند؟
دیدن پسر جوانی كه تا 18 سالگی مشكل كامش را عمل نكرده است، دلیلی می‎شود تا این گروه آنها را رایگان عمل كند. به جز این اما راه‌های دیگری هم وجود دارد.
در هر منطقه‏ای یك فرم وجود دارد تا اهالی، شرایط زندگی و میزان درآمد را در آن وارد كنند.
به اضافه اینها، عموما مسؤولان شهرها، پزشكان را دعوت و آنها هم افراد كم‎‌درآمد و نیازمند را می‎‌شناسند و برای درمان به این موسسه، معرفی می‌كنند.