اگر بگویند بیا، می‌آیم

گفت‌وگو با علی کفاشیان درباره احتمال ریاستش بر فدراسیون فوتبال

اگر بگویند بیا، می‌آیم



پشت پرده استفعای مهدی تاج چیست؟ آیا تنها بیماری دلیل كناره‌گیری رئیس فدراسیون فوتبال از صندلی شماره یك فوتبال بوده است؟ آنها كه از نزدیك تاج را می‌شناسند می‌دانند او برای رسیدن بر مسند قدرت فدراسیون، چقدر تلاش كرد. بنابراین از نظر عده‌ای این ساده‌لوحانه بود كه باور كنیم تاج تنها و تنها به دلیل بیماری قلبی عطای كار را به لقایش بخشید و فدراسیون فوتبال را ترك كرد. بنا بر عقیده آنها، اگر قرار بود تاج به خاطر بیماری برود، باید قبل از جام‌جهانی چنین كاری می‌كرد چون در اردوی ایران در تركیه، به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد و همانجا پزشكان به او گفتند بهتر است از ریاست فدراسیون فوتبال كنار بكشد چون شغلی پر از استرس است. تاج اما نپذیرفت و تاكید كرد می‌خواهد به كارش ادامه دهد. بنابراین حالا هم می‌توانست به كارش ادامه دهد؟ دیروز وقتی از علی كفاشیان نایب‌رئیس سابق او در این باره سؤال پرسیدم، جواب داد: «این را بگویم كه شرایط آقای تاج با دفعه قبلی متفاوت است. این بار واقعا حالش خراب است. من حتی با پسرش در این باره حرف زدم و گفت پزشكان تاكید كردند نباید هیچ استرسی داشته باشد.»
اما عده‌ای دیگر توضیحات دیگری می‌دهند. آنها می‌گویند علت استعفای ناگهانی تاج نه بیماری‌اش كه ماجرای تقابل با مجلس شورای اسلامی، عدم تمكین به قوانین بازنشستگان، رودررویی دولت ایران با فیفا، وضعیت مبهم پول‌های ایران در فدراسیون جهانی، قرارداد عجیب مارك ویلموتس و... بوده است. فعلا هیچ‌یك از مسؤولان فوتبال در این باره توضیح شفافی نمی‌دهند. وزیر ورزش هم كه در قرارداد ویلموتس سفت و سخت پشت تاج ایستاد، با پیامی پر حسرت از او خداحافظی كرد. البته این‌كه چرا وزیر پشت قرارداد ویلموتس ایستاد و از تاج دفاع كرد، شاید به نوعی به مساله دخالت وزارت ورزش برای بركناری كارلوس كی‌روش بازگردد. چندی قبل مربی پرتغالی در مصاحبه‌ای گفت مهدی تاج مقابل كاردار سفارت ایران در امارات به او گفته بود به پیشنهاد مالی كلمبیا پاسخ منفی دهد. كارلوس توضیح داد: «برای اولین بار می‌خواهم این موضوع را باز كنم. در امارات بودیم كه مهدی تاج ناگهان به من گفت تیم ملی ایران نیاز دارد بمانم و در جریان است كه از كلمبیا پیشنهادی دریافت كرده‌ام. او به من گفت شما به كلمبیا نروید و به پیشنهاد این كشور پاسخ مثبت ندهید زیرا این پیشنهاد برای شما خوب نیست. تیم ملی، بازیكنان و همین‌طور مردم ایران به شما نیاز دارند و بهتر است همین جا بمانید!»
تاج در آن زمان قصد داشت كی‌روش را حفظ كند اما بعضی‌ها از داخل فدراسیون می‌گویند دستور رسید او برود. دستور امضای قرارداد با ویلموتس هم از همان جا رسیده بود. البته این شاید به نوعی توجیه باشد چراكه مهدی تاج خودش ویلموتس را پیدا كرد و پرونده او را به ایران آورد. یكی از حساسیت‌های مجلس روی رئیس، همین موضوع بوده؛ این‌كه چرا یك دلال ایرانی در اسپانیا، از طریق فردی كه اصلا فوتبالی نیست، باید ویلموتس را به ایران معرفی كند و مربی بلژیكی سرمربی تیم‌ملی ایران شود؟
خبرهای رسیده حكایت از آن دارد، وزارت ورزش، مجلس و... روی 15 مورد به تاج انتقاد جدی داشته‌اند. این 15 مورد هم نقش كلیدی و اساسی در استعفای رئیس بازی كرده است. با رفتن تاج حالا این سؤال به وجود آمده
چه كسی باید موقتا به جایش بر صندلی ریاست تكیه بزند. ابتدا اعلام شد اسلامیان، بعد هم حرف از بهاروند، رئیس سازمان لیگ شد. در این بین كفاشیان نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم گفت او اصلا استعفا نداده بود و می‌تواند همین حالا به جای تاج بر صندلی ریاست بنشیند. دیروز در این باره با رئیس سابق گفت‌و‌گویی داشتیم كه تاكید كرد: «بله، این شایعات درست است. من اصلا استعفایی ندادم. باید مجمع استعفای بنده را تائید می‌كرد ولی مجمعی تشكیل نشد. بنابراین من قانونا نایب‌رئیس فدراسیون هستم، ولی این‌كه جای تاج بنشینم.... اصلا مشخص نیست. همان‌طور كه می‌دانید حكم محرومیتم از فوتبال را داده‌اند كه البته مشخص شد غیرواقعی بوده و برای خودم هم سؤال است چرا كمیته استیناف با وجود بی‌گناهی من، هنوز رای را وتو نكرده است. از سویی بازنشسته هم هستم. اگر بگویند بیا چند ماه باش و انتخابات را برگزار كن می‌آیم. اگر نه كه مثل این ماه‌ها دور از فوتبال خواهم بود.»