برگ‌های برنده پاییز

حدود 80 درصد از مردم سراسر كشور بیننده تلویزیون هستند

برگ‌های برنده پاییز

نتایج نظرسنجی آذرماه مركز تحقیقات رسانه ملی درباره پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبكه‌های مختلف سیما در آذر ماه اعلام شده بود و حالا نتایج نظرسنجی در مورد سریال‌های آذر هم منتشر شده است. از میان ده برنامه اول سیما به لحاظ فراوانی مخاطب، شبكه سه با چهار برنامه در صدر ایستاد و شبكه‌های یك و نسیم هركدام با دو برنامه و شبكه‌های پنج و مستند هم هركدام با یك برنامه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین در این نتایج ده برنامه پرمخاطب شبكه‌های مختلف سیما هم آورده شده است. نظرسنجی آذرماه ۹۸ مركز تحقیقات سازمان صداوسیما همچنین نشان می‌دهد كه شبكه سه با شش برنامه بالای ۱۰ درصد، شبكه‌های یك و نسیم هركدام با پنج برنامه بالای ۱۰ درصد و شبكه ورزش هم با سه برنامه بالای ۱۰ درصد بیشترین برنامه‌های پرمخاطب را در خود جای‌ داده‌اند. براساس اعلام نظرسنجی مركز تحقیقات سازمان صداوسیما در خصوص سریال‌های آذرماه 98 تلویزیون هم حدود 50 درصد مردم بیننده حداقل یكی از سریال‌های جدید سیما بوده‌اند و در میان آنها فوق‌لیسانسه‌ها و هشت قسمت ابتدایی وارش از شبكه سه و حكایت‌های كمال از شبكه دو بیشترین مخاطب را پای خود نشانده‌اند. سریال زیر همكف شبكه یك سیما اما در آغاز پخش قرار داشته و امكان نظرسنجی از آن نبوده است به همین دلیل اعلام شده در نظرسنجی بعدی میزان بیننده آن اعلام خواهد شد. براساس این نظرسنجی حدود 80 درصد از مردم سراسر كشور بیننده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، گفت‌وگومحور، ورزشی و اخبار بوده‌اند و ۷/ ۶۴ درصد مردم نیز بیننده حداقل یكی از برنامه‌های در حال پخش از شبكه‌های مختلف سیما بوده‌اند.

فوق‌لیسانسه‌ های صدرنشین
براساس این نظرسنجی سریال فوق‌لیسانسه‌های شبكه سه سیما با ۹ /۴۰ درصد بیننده در صدر سریال‌های سیما قرار گرفته است.
این سریال در قالب طنز آن هم به شكلی كه كمتر دیده‌ایم در بستر اصلی داستانش به سراغ رخدادهای ریز و درشت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... هم می‌رفت و تلنگروار اشاره‌ای به آنها داشت.
كارگردان و تهیه‌كننده: سروش صحت/ رضا جودی
 بازیگران: هوتن شكیبا، امیرحسین رستمی، امیر كاظمی، عرفان برزین، بیژن بنفشه‌خواه، متین ستوده، رویا میرعلمی، كاظم سیاحی، عزت‌ا... مهرآوران و...
داستان: فوق‌لیسانسه‌ها در واقع ادامه مجموعه لیسانسه‌هاست و در آن حبیب، مسعود و مازیار تصمیم می‌گیرند ادامه تحصیل دهند و دانشجوی فوق‌لیسانس می‌شوند. علاوه بر آن حبیب همچنان در پی یافتن همسر مناسب، مازیار هم كه شاگرد اول دانشگاه (نخبه تاریخ) است در پی ازدواج خود و دور نگه داشتن پدرش از اعتیاد است و البته مسعود هم در این سری ازدواج كرده و نگرانی فرزند خود را دارد.
طبق آمار ارائه شده 7 /۵۹ درصد بینندگان این سریال در حد زیاد و ۶ /۳۰ درصد در حد كم از این سریال رضایت داشته‌اند و ۷ /۹ درصد اصلا از آن رضایت نداشته‌اند. همچنین آخرین فصلی كه از این مجموعه تلویزیونی پیش از فوق‌لیسانسه‌ها از شبكه سه سیما پخش شده بود توانسته بود ۶ /۳۴ درصد بیننده پای خود بنشاند.
موفقیت از جنبه‌های دیگر:
از نظر بازی هنرپیشه‌ها: ۹ /۷۵ درصد
از نظر تیتراژ: ۱ /۶۹ درصد




كمال سوم شد
حكایت‌های كمال شبكه دو سیما هم توانست در حدود شش ‌هفته‌ای كه مهمان خانه‌های مردم بود ۱ /۲۵ درصد از هموطنان را پای خود بنشاند كه ۴ /۸۵ درصد از آنها در حد زیاد از این سریال رضایت داشته‌اند.
حكایت‌های كمال از معدود مجموعه‌هایی است كه داستان آن به نوجوانان اختصاص داشت. همچنین شیوه روایت چنین داستانی در دهه 40 هم جزو موارد دیگری است كه در حكایت‌های كمال به چشم می‌خورد.
كارگردان و تهیه‌كننده: قدرت‌ا... صلح میرزایی/ محسن شایانفر
 بازیگران: محمود پاك نیت، شهره لرستانی، محمدرضا شیرخانلو، حمید ابراهیمی، نگار عابدی، علی مسلمی، بیژن بنفشه‌خواه، سولماز غنی، شهرام عبدلی، یوسف صیادی، امیر نوری، فلور نظری، بیتا خردمند، سیروس میمنت، كاظم هژیرآزاد و... .
داستان: سریال حكایت‌های كمال برگرفته از رمانی به همین نام و به نویسندگی محمد میركیانی است. قهرمان این مجموعه نوجوانی به نام كمال است و ساختاری اپیزودیك دارد كه در هر قسمت ماجراهایی از زندگی كمال را نمایش می‌دهد. این سریال روایتی از دهه 40 است.
موفقیت از جنبه‌های دیگر:
از نظر بازی هنرپیشه‌ها: ۱ /۸۴ درصد
از نظر آموزنده بودن: ۸ /۸۰ درصد
از نظر تیتراژ: ۵ /۷۹ درصد
از نظر باورپذیر بودن شخصیت ها: ۵ /۷۹ درصد
از نظر جذابیت داستان:  ۱ /۷۸ درصد



نمایش خانگی، ماهواره و چند مورد دیگر
 سریال خارجی هشدار برای كبری ۱۱ كه از شبكه پنج سیما پخش شده نیز ۵ /۱۰ درصد بیننده را پای خود نشانده و سرقت پول دیگر سریال خارجی این شبكه‌ها
۵ /۳ درصد بیننده داشته است.
در میان سریال‌های تكراری كه از شبكه‌های مختلف سیما پخش می‌شود دلدادگان با ۱۳ درصد و بانوی عمارت با حدود ۱۰ درصد بیننده در صدر سریال‌های تكراری قرار گرفته‌اند. این دو سریال در یك ماه گذشته از شبكه‌ آی‌فیلم برون‌مرزی پخش‌شده‌اند. 6 / 28 درصد از مردم با پخش سریال‌های تكراری در حد زیاد موافقند و در مقابل ۹ /۲۵ درصد از آنها هم در حد كم نسبت به پخش سریال‌های تكراری از شبكه‌های مختلف سیما نظر مثبت دارند و ۵ /۴۵ درصد از مردم هم اصلا با پخش سریال‌های تكراری موافق نیستند.
۶‌/۳۴ درصد از مردم سریال‌های شبكه نمایش خانگی را دنبال می‌كنند و در مقابل 4/۶۵ درصد آنها اصلا این مجموعه‌های نمایشی از شبكه نمایش خانگی را تماشا نمی‌كنند.
3/۲۱ درصد از مردم پای سریال‌های شبكه‌های ماهواره‌ای می‌نشینند و در مقابل 7/۷۸ درصد از آنها اصلا سریال‌های شبكه‌های ماهواره‌ای را تماشا نمی‌كنند.



جلب رضایت با 8 قسمت
هشت قسمت ابتدایی سریال وارش هم كه همچنان از شبكه سه سیما در حال پخش است، ۶ /۳۲ درصد از مردم را با خود همراه كرده كه  ۳ /۸۹ درصد از آنها در حد زیاد از این سریال رضایت داشته‌اند.
وارش هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه روی آنتن می‌رود.
وارش كه از 17 آذر به روی آنتن رفت توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب كند چرا كه طبق نظرسنجی هم باورپذیری داستان و ماجراهای مجموعه یكی از عواملی است كه باعث شده تا بیننده با آن همراه شود. علاوه بر این ریتم پیشروی این سریال هم یكی دیگر از اتفاقاتی است كه باعث می‌شود تا بیننده از دیدن آن خسته نشود.
كارگردان و تهیه‌كننده: احمد كاوری/محمودرضا تخشید
بازیگران: علیرضا كمالی، بهنام تشكر، الهام طهموری، نسرین بابایی، علیرضا جلالی تبار، هدایت هاشمی، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، داریوش كاردان و...
داستان: یارمحمد سیستانی براى فرار از گرسنگى و خشكسالى به شمال كشور مى‌رود تا شغل ماهیگیرى را پیشه كند. او كه نمى‌داند ماهیگیرى آن منطقه در سلطه گردنكشى به نام تراب است، به دریا مى‌زند و مقابل تراب مى‌ایستد. وارش بیوه جواد كه سال‌ها تراب در خیال ازدواج با اوست، با دیدن دلاورى یارمحمد دل به او مى‌بندد و به تراب جواب رد مى‌دهد. تراب نقشه‌اى مى‌چیند تا یارمحمد را از سر راه بردارد، اما اتفاقى كه هیچ‌كس انتظارش را نمى‌كشد، از راه رسیده و سرنوشت آدم‌ها را به هم پیوند مى‌زند.  در فصل اول سریال بخش‌های مربوط به دهه‌های
30 و 40 تصویربرداری شده و در فصل دوم بخش‌های مربوط به دهه ۵۰ كه منتهی به رویدادهای انقلاب و تاثیرات آن بر فضای داستان و سرنوشت كاراكترها می‌شود جلوی دوربین رفته است. داستان سریال وارش به قلم جابر قاسمعلی با اقتباس از رمان آمریكایی مهاجران نوشته شده است كه مضمون آن در مورد مهاجرت به دلیل فقر و خشكسالی است و اصل این قصه متعلق به هاوارد ملویل فاست،رمان‌نویس مشهور آمریكا است که سال 2003‌میلادی فوت شده و اكثر رمان‌های تاریخی پرطرفدار آمریكایی به قلم او نوشته شده است.
موفقیت از جنبه‌های دیگر:
از نظربازی هنرپیشه‌ها: ۸/۸۹درصد
از نظر تیتراژ:  ۱/۸۵ درصد
از نظر جذابیت داستان: ۲/۸۴درصد
از نظر باورپذیر بودن شخصیت‌ها:  ۷/۸۳ درصد
از نظر آموزنده بودن: ۵/۷۹درصد



و به «رنگ خاك»
به رنگ خاك شبكه یك سیما هم ۴ /۲۲ درصد بیننده پای خود نشانده است كه ۴ /۶۸ درصد در حد زیاد و
 ۴‌/۲۹ درصد در حد كم از آن رضایت داشته‌ و
 ۲ /۲ درصد هم اصلا از آن راضی نبوده‌اند. این سریال جزو مجموعه‌هایی است كه از پایتخت فاصله گرفته بود و قصه آن در جزایر جنوبی كشور روایت می‌شد. علاوه بر اینها حضور چهره‌های مختلف و بومی آن منطقه هم یكی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه محسوب می‌شود.
كارگردان و تهیه‌كننده: حسن لفافیان و محسن یوسفی/ سعید بشیری
بازیگران: برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، محمد متوسلانی، سیاوش طهمورث، محمود پاك‌نیت، بیتا سحرخیز و...  
داستان: مهرداد كه در جزیره هرمز به كار آموزش غواصی مشغول است دلباخته دختر ناخدا جمات است در حالی كه ناخدا مخالف جدی ازدواج این دو است و... .
موفقیت از جنبه‌های دیگر:
از نظر بازی هنرپیشه‌ها: ۷ /۷۵ درصد



«اعجوبه‌ها» پرمخاطب‌ترین برنامه
اعجوبه‌ها از شبكه سه سیما در نتایج این نظرسنجی با ۷/ ۲۹ درصد مخاطب و رضایت ۷/ ۷۶ درصد از حیث مخاطب در صدر برنامه‌های سیما در آذر 98 ایستاده است. این برنامه به تهیه‌كنندگی سروش گل‌محمدی و كارگردانی احسان عبدی‌پور، یك مسابقه استعدادیابی است كه در راستای نشان دادن توانمندی‌های كودكان و نوجوانان با اجرای مهران غفوریان شنبه‌ها و یكشنبه‌ها بعد از خبر ۲۲ از شبكه سه پخش می‌شود.
دكور «اعجوبه‌ها» شباهت زیادی به یك برنامه خارجی داشت و از این رو بسیاری آن را كپی می‌دانستند اما این برنامه پس از پخش خیلی زود در دل مخاطبان جا باز كرد و گفت‌وگوهای صادقانه و صمیمی غفوریان با كودكان از بخش‌های جذاب این برنامه شد.



«سمت خدا» همیشه پرطرفدار
«سمت خدا» یك برنامه گفت‌وگومحور با طرح مباحث دینی است كه با اجرای نجم‌الدین شریعتی غالبا در نتایج نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما، انتخاب‎های مردمی جشنواره جام‌جم و... به طریقی حضور داشته و جزو برترین‌ها معرفی شده است. حالا این برنامه با سابقه‌ای حدود ده سال كه از بعدازظهرهای شنبه تا چهارشنبه از شبكه سه سیما پخش می‌شود با
۲ /۲۶ درصد مخاطب و رضایت
 ۷ /۹۳ درصد در رده دومین برنامه پربیننده آذر 98 سیما قرار گرفته است.



«به خانه برمی‌گردیم» در اولویت سوم
«به خانه برمی‌گردیم» از آن برنامه‌های باسابقه شبكه‌پنج سیماست كه حال و هوای برنامه‌ خانواده را دارد و در بخش‌های مختلف به آموزش آشپزی، گفت‌وگوی پزشكی و... می‌پردازد. ژیلا امیرشاهی، راحله امینیان، محمد نظر، صبا راد و... جزو كسانی هستند كه در این سال‌ها اجرای این برنامه را بر عهده داشتند. حالا نتیجه نظرسنجی مركز تحقیقات رسانه ملی درباره پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبكه‌های مختلف سیما در آذرماه نشان می‌دهد كه «به خانه برمی‌گردیم» با ۵/۲۵ درصد مخاطب و رضایت ۷/۸۹ درصد در رده سوم قرار گرفته است.


رده چهارم تا یازدهم
 «مستند حیات‌وحش» از شبكه مستند: ۳/۲۳درصد مخاطب با رضایت ۷/۷۶ درصد
 «مسابقه دستپخت» از شبكه یك سیما:
۴/۲۰درصد مخاطب با رضایت ۹/۸۳ درصد
 «فوتبال برتر» از شبكه سه سیما: ۱ /۲۰ درصد مخاطب با رضایت ۸ /۸۲ درصد
 «مسابقه میدون» از شبكه سه سیما: ۸/۱۷ درصد مخاطب با رضایت ۷۵ درصد
 «ویتامین خ» از شبكه نسیم سیما: ۲/۱۷ درصد مخاطب با رضایت ۷ /۸۷ درصد
 «چهل تیكه» از شبكه نسیم سیما: ۷/۱۶ درصد مخاطب با رضایت ۲/۹۳ درصد
 «سیمای خانواده» از شبكه یك سیما: ۶/۱۶ درصد مخاطب با رضایت ۸ /۸۳ درصد
 «آفتاب شرقی» از شبكه یك سیما: ۶/۱۶ درصد مخاطب با رضایت ۲ /۸۲ درصد



راضی‌کننده‌ترین برنامه‌ها
سمت خدا : رضایت  ۷ /۹۳ درصد
چهل تیکه : رضایت ۲ /۹۳ درصد
مسابقه بی کرایه : رضایت ۲ /۹۲ درصد
ویدئوچک : رضایت ۹ /۹۰ درصد
یاد خدا :رضایت ۸ /۹۰ درصد
مادر، کودک، تندرستی:رضایت ۵ /۹۰ درصد
زنده‌باد زندگی:رضایت ۳ /۹۰ درصد
طبیب: رضایت ۳ /۹۰ درصد
شب‌های فوتبالی : رضایت ۸ /۸۹ درصد
به خانه برمی‌گردیم: رضایت ۷ /۸۹ درصد
فوتبال ۱۲۰ : رضایت ۳ /۸۹ درصد
ویتامین خ : رضایت ۷ /۸۷ درصد
دکتر سلام: رضایت ۴ /۸۷ درصد
سلام صبح بخیر: رضایت ۹ /۸۵ درصد
نسیم آوا : رضایت ۳ /۸۵ درصد
هزار راه نرفته:رضایت ۳ /۸۵ درصد
مسابقه دستپخت : رضایت ۹ /۸۳ درصد
فرمول یک: رضایت ۸ /۸۳ درصد
سیمای خانواده:رضایت ۸ /۸۳ درصد
فوتبال برتر: رضایت ۸ /۸۲ درصد
 آفتاب شرقی:رضایت ۲ /۸۲ درصد
 صبح بخیرایران: رضایت ۳ /۸۱ درصد
دست فرمون: رضایت ۶ /۷۷ درصد
مستند حیات‌وحش: رضایت ۷ /۷۶ درصد
اعجوبه‌ها:رضایت ۷ /۷۶ درصد
مسابقه میدون‌: رضایت ۷۵ درصد




برنامه‌های پرمخاطب شبکه‌های سیما
  شبكه سه سیما:
۱-‌ اعجوبه‌ها با ۷/۲۹ درصد مخاطب و رضایت ۷/۷۶ درصد
۲- سمت خدا با ۲/۲۶ درصد مخاطب و رضایت ۷/۹۳ درصد
۳- فوتبال برتر با ۱ /۲۰ درصد مخاطب و رضایت ۸/۸۲ درصد
۴- مسابقه میدون با ۸/۱۷ درصد مخاطب و رضایت ۷۵ درصد
۵- سلام صبح بخیر با ۵/۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۹/۸۵ درصد
۶- طبیب با ۲/۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۳/۹۰ درصد
  شبكه یك سیما:
۱- مسابقه دستپخت با ۴/۲۰ درصد مخاطب و رضایت ۹/۸۳ درصد
۲- سیمای خانواده با ۶/۱۶ درصد مخاطب و رضایت ۸/۸۳ درصد
۳- آفتاب شرقی با ۶/۱۶ درصد مخاطب و رضایت ۲/۸۲ درصد
۴- فرمول یك با ۲/۱۱ درصد مخاطب و رضایت ۸/۸۳ درصد
۵- صبح بخیرایران با ۵/۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۳/۸۱ درصد
   شبكه نسیم:
۱- ویتامین خ با ۲/۱۷ درصد مخاطب و رضایت ۷/۸۷ درصد
۲- چهل تیكه با ۷ /۱۶ درصد مخاطب و رضایت ۲/۹۳ درصد
۳-‌ دست فرمون با ۹/۱۵ درصد مخاطب و رضایت ۶/۷۷ درصد
۴- نسیم آوا با ۶/۱۲ درصد مخاطب و رضایت ۳/۸۵ درصد
۵- مسابقه بی‌كرایه با ۴ /۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۲/۹۲ درصد
     شبكه ورزش:
۱- فوتبال ۱۲۰ با ۷ /۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۳/۸۹ درصد
۲-  شب‌های فوتبالی با ۲/۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۸/۸۹ درصد
۳-  ویدئوچك با حدود ۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۹/۹۰ درصد
  شبكه دو سیما:
۱-هزار راه نرفته با ۴/۱۲ درصد مخاطب و رضایت ۳/۸۵ درصد
۲-زنده‌باد زندگی با ۲/۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۳/۹۰ درصد
شبكه پنج، مستند، سلامت، قرآن و آموزش:
  شبكه 5: به خانه برمی‌گردیم با ۵ /۲۵ درصد مخاطب و رضایت ۷/۸۹درصد
  شبكه مستند: مستند حیات‌وحش با ۳ /۲۳ درصد مخاطب و رضایت ۷/۷۶ درصد
  شبكه قرآن و معارف سیما:یاد خدا با حدود ۱۰ درصد مخاطب و رضایت ۸/۹۰ درصد
  شبكه سلامت: مادر، كودك، تندرستی با ۲/۱۰ درصد و رضایت ۵/۹۰درصد
  شبكه آموزش: دكتر سلام با ۶ /۱۲ درصد مخاطب و رضایت ۴/۸۷درصد