رسانه ملی در خدمت سردار ملی

نگاهی به عملکرد بخش‌های مختلف رادیو و تلویزیون برای پوشش مناسب مراسم تشییع شهدای مقاومت

رسانه ملی در خدمت سردار ملی

صداوسیما مثل همیشه به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رسانه تلاش كرد تا در پوشش مستقیم مراسم تشییع شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش سنگ تمام بگذارد تا این بدرقه باشكوه از طریق شبكه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی منعكس شود. از این رو از صبح روز جمعه و همزمان با انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی تغییرات بسیاری را در كنداكتور پخش خود نیز قرار داد. از جمله تولید برنامه‌های ویژه درباره شهید سردار سلیمانی و حضور افراد سرشناس و مشهور عرصه سیاست كه در این برنامه‌ها حضور پیدا كرده و درباره حادثه ترور به گفت‌وگو می‌پرداختند. شبكه سه در این میان با تولید برنامه «سلام، شب بخیر» و با اجرای سید حسین حسینی تلاش كرد گفت‌وگوهای ویژه‌ای را در این خصوص برای مخاطبان در نظر بگیرد. ضمن این‌كه اغلب شبكه‌ها سریال‌های شبانه خود را از جدول پخش خارج كردند. از این رو در ادامه نگاهی به برنامه‌های ویژه این چند روز به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش و همچنین پوشش مستقیم مراسم در شهرهای مختلف داریم.

پخش فیلم‌های مربوط به ترور
شبكه یك، دو فیلم سینمایی «به وقت شام» و «سی و سه روز» را در جدول پخش خود قرار داد. از طرفی شبكه‌های دو و پنج نیز فیلم سینمایی «بادیگارد» را پخش كردند و به نوعی فیلم‌های مرتبط با ترور و داعش را در جدول پخش خود قرار دادند. شبكه نمایش نیز جدول پخش خود را تغییر داده و فیلم‌های دفاع مقدس و مربوط به ترور و داعش را روی آنتن فرستادند.
در این میان مستند «مثل حسین مثل بادپا» از جمله مستندهایی است كه با‌توجه به شهادت سردار سلیمانی روی آنتن شبكه دو رفت. در این مستند سردار سلیمانی شهادت یكی از همرزمانش را روایت می‌كند. برنامه‌های صبحگاهی این شبكه‌ها نیز حال و هوای حاج قاسم و شهادتش را داشت.


تغییر جدول پخش شبكه دانایی و خردورزی
گروه سیاسی شبكه چهار سیما نیز به مناسبت شهادت سردار سلیمانی ویژه‌برنامه «رو در رو» را به‌صورت زنده هر روز ساعت ۱۹ روی آنتن فرستاد و مجری در این برنامه با مهمانان و كارشناسان مهمی در این باره گفت‌وگو كرد؛ از جمله حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه مهمان روز شنبه این برنامه بود. ضمن این‌كه مستندی به نام «سردار دل‌ها» را كه یك مستند تركیبی است ویژه شهادت حاج قاسم سلیمانی تهیه و تولید كرد و روی آنتن فرستاد. این مستند به زندگی‌نامه سردار شهید سلیمانی از تولد تا شهادت و سیر مبارزاتی ایشان از دوران دفاع مقدس تا پایان داعش می‌پرداخت. در این مستند با سردار سید یوسف مولایی از همرزمان سردار شهید سلیمانی و دكتر ایرج فرخنده‌پور كارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو شد.
مستند «تاكسی به مقصد تاریكی» عنوان مستند دیگری بود كه از این شبكه پخش شد و نكته مهم این‌كه این مستند برنده جایزه اسكار بهترین فیلم مستند در سال ۲۰۰۸ و تحسین‌شده جشنواره‌های معتبر بین‌المللی است.
برنامه صبحگاهی شبكه چهار با عنوان «طلوع» نیز به مدت سه روز به صورت ویژه‌برنامه به شهادت سردار شهید سلیمانی پرداخت. در این برنامه با اجرای محمدرضا مقدسیان، به بازتاب خبر شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در صفحات اجتماعی فعالان حوزه‌های كسب و كار‌های نوپا پرداخته و همچنین با حضور كارشناسان روحیه و مدیریت سردار شهید بازگو شد.



شمیم عطر شهادت در سیما
در كنار تولید ویژه برنامه‌های سیما كه از روز جمعه در جدول پخش قرار گرفت، شبكه‌های مختلف سیما بدرقه باشكوه مردم با سردار سلیمانی را نیز در تهران و شهرستان‌ها از زوایای مختلف به تصویر كشیدند. می‌توان گفت از زمان ورود پیكر شهید سلیمانی و همرزمانش به ایران، دوربین‌های رسانه ملی خاموش نشدند و سعی در پوشش مراسم باشكوه بدرقه سردار دل‌ها كرده و لحظات بسیار مهمی را ثبت كردند. از جمله خبرگزاری صداوسیما و شبكه خبر كه با اعزام بیش از 80 گروه خبری و آماده‌باش سایر نیروها، در به تصویر كشیدن تمام زوایای مراسم تشییع پیكر سردار و هم‌رزمانش نقش جدی داشتند. شبكه خبر با خبرنگارانش ارتباط زنده‌های متعدد برقرار كرد تا از حال و هوای مراسم بگویند. از این رو خبرنگاران این رسانه در نقاط مختلف تهران و اهواز، قم، مشهد و كرمان مستقر شده و اخبار لحظه به لحظه‌ای را از بدرقه مردم این شهرها با پیكر شهدا برای مخاطبان این رسانه پوشش دادند. ضمن این‌كه بیش از 400 خبرنگار داخلی و خارجی، مراسم تشییع و تدفین سپهبد قاسم سلیمانی را امروز در كرمان پوشش می‌دهند.
شبكه‌های یك، دو، سه، چهار، پنج، آموزش، سلامت، قرآن، امید و افق از ساعات ابتدایی روز گذشته مراسم اقامه نماز و تشییع پیکر سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی را از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی به صورت زنده پوشش دادند.
 شبكه یك این مراسم را با اجرای مهدی آقابیگی و محمدرحمان نظام اسلامی از ساعت 8 صبح به طور زنده پوشش داد. همچنین ویژه‌برنامه دیگری بعد از بخش خبری ساعت 19 ویژه تشییع پیكر سپهبد حاج قاسم سلیمانی به صورت زنده پخش شد.
همچنین شبكه یك روز گذشته دو فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه و شیار ۱۴۳ را در جدول پخش خود قرار داد.
شبكه دو نیز علاوه بر پوشش نماز و مراسم تشییع در ویژه‌برنامه «سردار كرّار» و عصر روز گذشته هم مراسم تشییع پیكر شهید سپهبد سلیمانی را در شهر مقدس قم تقدیم مخاطبان كرد.
سخنرانی ویژه حاج شیخ حسین انصاریان پیرامون جانفشانی‌ها و دلاورمردی‌های فخرِ واژه مقاومت و شهادت؛ شهید سردار قاسم سلیمانی از دیگر ویژه‌های تدارك دیده شده بود.
مستندهای سیاسی همسایه، مردی با آرزوهای بزرگ و پایان داعش با موضوع نقش سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا را نیز در جدول پخش خود قرار داد.
همچنین مستند نامه‌ای به احمد با روایت‌ سردار سلیمانی از سرلشكر پاسدار شهید حاج احمد كاظمی از دیگر برنامه‌هایی است كه از این شبكه روانه آنتن شد.
برنامه‌های عصر خانواده، زنده‌باد زندگی و در انتهای الوند نیز با حضور مهمانان و كارشناسان مختلف و با تدارك میان برنامه‌های گوناگون به ابعاد حادثه جانگداز ترور سردار سلیمانی و حضور فداكارانه و مدبرانه این شهید والامقام در ثبات امنیت در منطقه خاورمیانه پرداخت.
شبكه سه علاوه بر مراسم روز‌های گذشته، مراسم وداع با پیكر پاك شهید سرافراز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش را از ساعت ۱۹و 30 دقیقه در مصلای تهران به صورت زنده پخش كرد.
شبكه چهار در ویژه برنامه صبحگاهی طلوع نیز مراسم تشییع را منعكس كرد. شبكه پنج سیما علاوه بر به تصویر كشیدن مراسم به انعكاس مراسم وداع با پیكر مطهر حاج قاسم سلیمانی در مصلای امام خمینی(ره) تهران از ساعت 19و 45 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه پرداخت.
شبكه آموزش برنامه زنده صبحی دیگر را نیز با اجرای نیما كرمی به پوشش بخش‌هایی از مراسم تشییع پیكر سردار رشید اسلام، سپهبد قاسم سلیمانی اختصاص داد.
شبكه سلامت در برنامه همین امروز، همین امشب وداع مردم شهید پرور ایران را با سردار رشید اسلام به نمایش گذاشت. در كنار پخش تصاویر همدلی و وداع مردم با سردار رشید قاسم سلیمانی در دیگر برنامه‌های زنده شبكه همچون حال خوب، ضربان، ایران فعال و... یاد و خاطره رشادت‌های این سرباز ولایت روایت شد.
شبكه افق در قالب ویژه‌برنامه انتقام سخت، مراسم بدرقه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به صورت زنده پخش كرد. در این بین برنامه‌های زنده دیگر همچون عصرانه، جهان‌آرا و عصر هم در جدول پخش شبكه افق قرار داشتند كه هر یك متناسب با موضوع شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت‌وگوهایی را با كارشناسان داخلی و خارجی انجام دادند.
همچنین مستندهایی تك قسمتی گوناگونی هم با موضوع محور مقاومت در عراق و سوریه و مبارزه ایران با گروه‌های تكفیری از ساعت 9 تا 24 در نظر گرفته شده بود. بر این اساس مستندهای كابوس آمریكایی، بدون مرز عشق، منفی بیست و پنج، سلفی با ابومهدی، تصنیف‌های دمشق، پای پیاده‌روی آب، كسرالحدود و محمود پخش شدند.
همچنین مستندهای بدون مرز عشق (قسمت دوم)، هفت دقیقه تا تل آویو، محمود، محله اهل علی، درد مقدس، برای تاریخ و خلیل آفریقا (با موضوع مبارزات شیخ زكزاكی در نیجریه) روی آنتن شبكه افق رفت.
در این میان شبكه امید هم در برنامه مثل حاج قاسم، مراسم تشییع پیكر سردار شهید سلیمانی را در تهران و كرمان پوشش داد. همچنین در این برنامه با پخش بخش‌های متنوع به ابعاد مختلف زندگی این سردار بزرگ پرداخت.
از این رو شبكه‌های سیما مراسم تشییع باشكوه پیكر سردار سرافراز قاسم سلیمانی را از ساعات اولیه صبح روزهای یكشنبه و دوشنبه به صورت زنده و مستقیم پوشش دادند.