پای ترامپ در کفش داعش

واكنش‌های اعتراضی ایرانی‌ها، آمریكایی‌ها و مردم جهان به اظهارات ترامپ درباره تهدید حمله به 52 سایت ایرانی از جمله مراكز فرهنگی بعد از 2 روز همچنان ادامه دارد

پای ترامپ در کفش داعش

اسباب‌بازی جذابی است توئیتر برای رئیس‌جمهور آمریكا؛ بعد از آن همه واكنش‌های اعتراضی به ترور سردار سلیمانی كه تبدیل به ترند شد، هر كسی بود، دست‌كم به این زودی‌ها حرفی نمی‌زد درباره ایران و داغ میلیون‌ها نفر را تازه نمی‌كرد اما از دونالد ترامپ برمی‌آید كه در مقابل هر اعتراضی، در قالب یك كودك لجباز فروبرود و حرف‌های نادرست و نامتعارفش را تكرار كند؛ حرف‌هایی كه معمولا براساس هیچ معیار و میزان عقلی و منطقی قابل دفاع نیست. او همین دو روز پیش در توئیترش نوشت كه ۵۲ سایت ایران كه برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و برخی فرهنگی هستند را در تیررس دارد و به آنها حمله خواهد كرد و موج تازه‌ای از اعتراض‌ها به سمتش روانه شد. خیلی‌ها به صورت رسمی و خیلی‌ها در توئیترش به اظهاراتش واكنش نشان دادند و این خیلی‌ها فقط شامل ما ایرانی‌ها نمی‌شود. از سراسر جهان، كسانی به رئیس‌جمهور آمریكا یادآوری كردند كه حمله به مراكز فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود و برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است اما این اولین بار نیست كه ترامپ سازمان ملل و شورای امنیت ملی را به هیچ می‌گیرد. این اظهارات بی‌قدری نابخردانه و نیز جسارت‌آمیز بود كه برخی مقامات آمریكایی درصدد تلطیف كردنش برآمدند و گمانه‌زنی‌هایی راه انداختند درباره منظور ترامپ و احتمال برداشت اشتباه از اظهارات او اما این اقدام هم با واكنش‌های لجبازانه و لجوجانه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا همراه شد.

نقض قوانین بین‌المللی
وزیر امورخارجه كشورمان یكی از اولین كسانی بود كه به این اظهارات ترامپ واكنش نشان داد. محمدجواد ظریف یادآوری كرد كه حمله به مراكز فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود و در توئیتر نوشت: دونالد ترامپ كه با ترورهای ناجوانمردانه روز جمعه به شكلی گسترده حقوق بین‌الملل را نقض كرده است، اكنون تهدید می‌كند كه دوباره قوانین بین‌المللی را نقض خواهد كرد. هدف قرار دادن مراكز فرهنگی جنایت جنگی است. پایان حضور شرورانه آمریكا در غرب آسیا آغاز شده است.
وزیر امورخارجه ایران در توئیت دیگری هم نوشت: آن دلقك‌های دیپلمات‌‌نما و آنهایی كه بی‌شرمانه نشسته‌اند و اهداف فرهنگی و غیرنظامی ایران را شناسایی می‌كنند، حتی نباید برای باز كردن یك فرهنگ لغت حقوقی زحمت بكشند. ظریف تصریح كرد: اصول بین‌المللی به نرم‌های بی‌چون و چرای حقوق بین‌الملل اشاره دارند كه به عنوان مثال، خطوط قرمز بین‌المللی را مشخص می‌كنند.



حتی مغول‌ها نتوانستند
اسماعیل آذر به عنوان ادیب و پژوهشگر به اظهارات ترامپ این طور پاسخ داده كه هیچ كسی نمی‌تواند فرهنگ را تخریب كند زیرا ماهیت فرهنگ درون انسان‌هاست و سخنانی از این دست نشان از جهل دارد.
آذر به ایسنا گفت: اگر قرار بود فرهنگ‌ها تخریب شود، هیچ انسانی نمی‌توانست با هویت خود زندگی كند. زیباترین مثالی كه می‌گویم در طول تاریخ است. از زمان تركان غز و بعد از آنها تركان سلجوقی، بعد از آنها تركان خوارزمشاهی و بعد حملات مغولان و اذناب آنها ایلخانان و گروه‌های مهاجم دیگر كه همه می‌خواستند فرهنگ ما (ایران) را تحت‌تأثیر قرار دهند اما نشد و خود تحت‌تأثیر قرار گرفتند.
اسماعیل آذر این را هم اضافه كرده كه مگر خلیفه عباسی نگفت، عمری است مدیریت می‌كنیم و به ایرانیان نیاز داریم ولی ایرانیان همه عمرشان به كسی نیاز نداشتند و خودشان كشورشان را اداره كردند. به همین دلیل بود كه دست عباسیان در دست برمكیان بود و هدایت كار در دست شخصیت‌های ایرانی.



آرزوی داعشی
حجت‌ا... ایوبی دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران، درباره اظهارات غیرقانونی ترامپ اقدام رسمی كرده و در گفت‌وگو با مهر خبر داده اعتراض خود را در قالب یك نامه به سازمان جهانی یونسكو اعلام می‌كند. ایوبی در این باره گفت: زمانی كه آمریكا از عضویت در سازمان جهانی یونسكو خارج شد، نشان داد آمریكایی‌ها هیچ اهمیتی برای میراث بشری قائل نیستند. شاید برخی از كشورها تصور می‌كردند از لحاظ اقتصادی این
عدم عضویت در یونسكو انجام شده است اما حالا این تهدید به آنها ثابت كرد كه چنین نیست و در واقع میراث فرهنگی برای ترامپ جایگاه و اهمیت ندارد.
از نظر دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران، ترامپ جرات از بین بردن میراث جهانی را ندارد و چنین اظهارات
و ادبیاتی از سوی یك رئیس‌جمهور كه خود را مدعی صلح و آزادی و دموكراسی می‌داند، تقویت‌كننده رفتار وحشیانه داعشی و طالبانی
است.
ایوبی حتی بر این عقیده است كه اظهار این جمله تهدید‌آمیز هم به تنهایی جرم جهانی است.


اماكن فرهنگی متعلق به تاریخ بشر هستند
فعالان گردشگری در ایران یك پویش اعتراضی شكل داده‌اند و متنی به دو زبان انگلیسی و فارسی خطاب به دبیركل سازمان ملل متحد به این شرح منتشر كرده‌اند: با امضای این بیانیه اعلام می‌كنیم تهدید رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا در حمله به مراكز فرهنگی و تاریخی ایران، ارتباطی به اختلافات و اهداف سیاسی ندارد، میراث تاریخی و فرهنگی تمدن ایران، متعلق به تمدن بشری و همه انسان‌های گذشته، امروز و آینده جهان است و هر گونه آسیب به میراث بشر در هر نقطه جهان و توسط هر شخصی برابر است با جنایت علیه فرهنگ و تمدن انسانی.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشورمان هم از این پویش‌ حمایت كرده است. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی كشورمان هم به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اشاره كرده و تهدید ترامپ را جرم جنگی دانسته است.



ترامپ داعشی شده
 جالب‌ترین واكنش‌ها به دونالد ترامپ را می‌توان در همان توییتر دید؛ درست زیر متن‌هایی كه منتشر می‌كند. اظهارات بی‌مایه‌اش درباره حمله به مراكز فرهنگی با اظهارنظرهای جالبی همراه بوده كه بیشترین آنها در یادآوری این نكته حقوقی به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا بوده كه حمله نظامی به مراكز فرهنگی، جنایت جنگی است. در ادامه برخی از این نظرات را بخوانید:
ممنون كه از ما حمایت می‌كنی و دوباره ما رو تروریست معرفی كردی!
تروریسم شیطانی
این كار جز از بین بردن تاریخ و فرهنگ بشر ، ارزش استراتژیك ندارد
 درست مثل طالبان
شبیه داعش و القاعده است كه سعی در نسل‌كشی فرهنگی مسلمانان داشتند
این كه تهدیدش كردی ایران است نه ایرلند، آنها تلافی می‌كنند و من فرزندانم در نیویورك زندگی می‌كنند
ترامپ داعشی شده


غلط، گنده‌تر از دهان مكن
 افشین علا با شعر به رئیس‌جمهور آمریكا پاسخ داد. او در این باره شعری سرود كه در استقبال از یكی از غزلیات مشهور مولاناست.
هر علفی كه می‌جوی، مزمزه كن، بیان مكن/ یا كه اگر غلط كنی، گنده‌تر از دهان مكن
می‌دهی از زبان سبز آن سر سرخ را به باد/ قلقلك خیال را لقلقه زبان مكن
از وطنم بگو ولی جانب احتیاط گیر/ با دم شیر، این چنین بازی آن چنان مكن
نام خلیج‌فارس را چون كه ز یاد برده‌ای / بیش مگو و خویش را مضحكه جهان مكن
حامی خاص داعشی، اصل و اساس داعشی/ پس سخن از ترور نگو خنده ما عیان مكن
شیخ خمیده‌ای اگر رقص كند به ساز تو / خشم خداست در كمین تكیه بر این كمان مكن
تیر به سنگ خورده‌ای، كاكل رنگ خورده‌ای / آب فرنگ خورده‌ای، میل به شوكران مكن
دنبه صهیونیست را بوی كباب یافتی / گاوچران خیره‌سر! سیخ در استخوان مكن
وهم سراب دیده‌ای پنبه به خواب دیده‌ای / چون شتران بی‌خرد لف لفِ بی‌امان مكن
خاور عشق زان ما، صور و دمشق جان ما / كابل، هم‌زبان ما، هلهله چون زنان مكن
شام و عراق رام شد، خواب یمن تمام شد / سكه دین به نام شد، گیس مكش، فغان مكن
فارس، شكوه یافته، سوی فلك شتافته / قلب اتم شكافته، خشم من امتحان مكن!



متعلق به همه بشر
هیچ انسانی با عقل سلیم نمی‌پذیرد که میراث فرهنگی و تاریخی بشر در معرض خطر قرار بگیرد و فرقی نمی‌کند چنین انسانی اهل کجا و کدام سرزمین باشد. سفیر چین یکی از این انسان‌هاست که عکس‌های زیبایی از اماکن فرهنگی ایران در توئیترش منتشر کرده و در پاسخ به تهدید ترامپ نوشته: میراث فرهنگی متعلق به تمام بشریت است.



 خودت را به زحمت نینداز
در بین واكنش‌ها این یكی از همه جالب‌تر است؛ نه به این دلیل كه از سوی یك آمریكایی ابراز شده و نه به این دلیل كه یك دیپلمات آن را مطرح كرده است بلكه جذابیتش این است كه یك آمریكایی دیپلمات كه روزگاری در ایران دستگیر شده بوده، با ترامپ مخالفت می‌كند.
 52 مكان مهم در ایران را رئیس‌جمهور آمریكا، معادل 52 دیپلماتی كه در 13 آبان سال 1359 و تسخیر سفارت آمریكا در تهران، گروگان گرفته شده بودند، مطرح كرده است. جان لیمبرت، یكی از همان دیپلمات‌هاست كه با شبكه ام ‌اس ‌ان ‌بی سی مصاحبه كرده و گفته: من نمی‌خواهم بخشی از تصمیمات ترامپ برای كشتن مردم یا منفجر كردن تخت‌ جمشید باشم. آقای رئیس‌جمهور! اگر صدای من را می‌شنوید لطفا خودتان را به خاطر من به زحمت نیندازید.



مراكز فرهنگی و نه هیچ چیز دیگری!
در حالی كه برخی از جمله شبكه تلویزیونی من‌وتو سعی داشتند برداشت دیگری از اظهارات ترامپ منعكس كنند و مراكز فرهنگی را از اظهارات ترامپ حذف یا ترجمه دیگری از آن ارائه بدهند، رئیس‌جمهور آمریكا به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته كه منظورش دقیقا اماكن فرهنگی بوده است.
ترامپ روز یكشنبه بعد از اعلام مصوبه مجلس عراق برای خروج آمریكایی‌ها از این كشور، به خبرنگاران گفته: ایرانی‌ها مجاز باشند مردم ما را بكشند و شكنجه كنند، از بمب كنارجاده‌ای استفاده كنند ولی ما اجازه اقدام علیه سایت‌های فرهنگی آنها را نداشته باشیم؟ این‌طور نیست.
بر اساس توضیحات خبرنگار سی‌ان‌ان، او به اطرافیانش فرصت انكار هم نداد و دوباره بر حمله به اماكن فرهنگی و نه چیز دیگری تاكیده كرده است.