اقدامات FATF  علیه سپهبد شهید سلیمانی افشا شد

اقدامات FATF علیه سپهبد شهید سلیمانی افشا شد


حسین حاجیلو، كارشناس مسائل تحریم عنوان كرد: FATF در توصیه هفتم خود از كشورها می‌خواهد كه با قاسم سلیمانی مقابله كنند. به‌طور دقیق‌تر، این نهاد در توصیه هفتم خود از كشورها می‌خواهد كه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در زمینه گسترش سلاح‌های اتمی را اجرایی كنند. یكی از مهم‌ترین این قطعنامه‌ها، قطعنامه 2231 یا همان قطعنامه مربوط به تأیید برجام است. در این قطعنامه سردار سلیمانی تحریم شده است، بنابراین كشورها برای اجرای استاندارد هفتم FATF  باید حاج قاسم سلیمانی را تحریم و رفت و آمد او را محدود می‌كردند.
 حاجیلو با تاكید بر ضرورت رد لایحه پیوستن ایران به كنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای واكنش به ترور سپهبد شهید سلیمانی گفت: هدف FATF و كنوانسیون CFT، ترور قاسم سلیمانی‌ها نه در عرصه نظامی، بلكه در عرصه‌های اقتصادی و حقوقی است. حتی آمریكایی‌ها صراحتا این مسأله را اعلام كرده‌اند.
حاجیلو در گفت‌وگو با فارس عنوان كرد: آمریكا تلاش می‌كند از طریق FATF به قلمرو مالی ایران نفوذ كند و به اقتصاد كشور ضربه بزند. یكی از بخش‌های اصلی FATF كه آمریكا به شدت به دنبال اجرایی شدن آن در ایران است، كنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است. این كنوانسیون و به‌طور كلی روندهای بین‌المللی مربوط به تروریسم، با تعاریف آمریكایی شكل گرفته و اجرا می‌شوند. به نظرم همه ما ایرانی‌ها وظیفه داریم در حوزه فعالیت خود انتقام سردار سلیمانی را از آمریكایی‌ها بگیریم و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید با رد قاطعانه لایحه الحاق ایران به كنوانسیون CFT، انتقام حاج قاسم سلیمانی را از آمریكا بگیرد و رد CFT در مجمع حداقل كاری است كه برای گرفتن انتقام خون حاج قاسم باید انجام شود.
حاجیلو در پاسخ به این سؤال كه ارتباط FATF با سردار سلیمانی دقیقا چیست، گفت: ابتدا باید توضیحاتی درباره كنوانسیون مربوط به FATF، یعنی CFT عرض كنم.
آنچه در متن كنوانسیون CFT درباره تروریسم آمده اولاً تعریف بسیار گسترده از تروریسم و ثانیا الزام كشورها به عدم استثنای گروه‌های مبارز علیه اشغالگری، استعمار و نژادپرستی از تروریسم است. این كنوانسیون هیچ فهرست بین‌المللی را به عنوان فهرست مرجع معرفی نكرده و بنابراین فهرست ملی كشورها در تعاملات و اختلافات مبنای عمل خواهد بود.
این كارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود: اگر ایران عضو این كنوانسیون شود، به كشورهای دیگر متعهد می‌شود كه در راستای هدف كنوانسیون با آنها همكاری كند. این همكاری به معنای پاسخ دادن به درخواست‌های كشورهای دیگر برای همكاری‌های قضایی و غیرقضایی است.
از جمله اشتراك‌گذاری اطلاعات مالی افراد و نهادهایی كه كشورهای دیگر آنها را حامی تروریسم یا سازمان تروریستی می‌دانند و برخورد با این نهادها.