پویش‌های سلیمانی

حركت‌های جمعی شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی برای شهادت سردار سلیمانی

پویش‌های سلیمانی

بعد از شهادت سردار سلیمانی، پویش‌های مختلفی در شبكه‌های اجتماعی مجازی و میان مردم راه افتاده است. این پویش‌ها غالبا با هشتگ‌های مخصوص به خود در حال تكثیر شدن هستند و مدتی است برخی شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی هم به ایجاد چنین حركت‌های جمعی دست زده‌اند. از جمله آنها می‌توان به پویش شبكه رادیویی پیام، شبكه قرآن و معارف سیما،‌ فضای مجازی معاونت استان‌ها و... اشاره كرد كه در ادامه نگاهی به برخی از آنها انداخته‌ایم.

#هر ایرانی_ یك_سلیمانی
به مناسبت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، رادیو پیام، پویش ملی «هر ایرانی یك سلیمانی» را راه‌اندازی كرده است. این پویش همراه هشتگ و به صورت #هر ایرانی_ یك_سلیمانی در حال انتشار است و با هدف پوشش رسانه‌ای مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی در تمام كشور به راه افتاده است. علاقه‌مندان می‌توانند از برگزاری مراسم بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سراسر كشور عكس تهیه و از طریق درگاه‌های ارتباطی pr.radiopayam@ و www.radiopayam.ir ارسال و با نام و تصویر خود در رادیونمای رادیو پیام و رادیو آوا مشاهده كنند. رادیو پیام پیش از این نیز پویش‌های مختلفی را با موضوعات متفاوت برگزار كرده بود، از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی پویش «هر عكس؛ یك پیام» اشاره كرد كه امسال برگزار شد و محورش عكس‌های ارسالی مخاطبان در موضوعات تعیین شده بود.




#سلام_سردار_آسمانی
به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش، شبكه قرآن و معارف سیما پویش مردمی #سلام سردار_آسمانی را راه‌اندازی كرده است. نحوه شركت در این پویش این‌گونه است: مردم می‌توانند با ارسال فیلم و عكس‌های خود از مراسم استقبال و تشییع پیكر سردار با هشتگ سلام سردار آسمانی به آدرس qtvirib‌@ در این حركت جمعی شركت كنند. تصاویر ارسالی در فضای مجازی و آنتن شبكه قرآن و معارف سیما قابل مشاهده است. همچنین در این شبكه پویش ختم قرآن برای سردار شهید سلیمانی چند روزی است راه افتاده كه به گفته روابط عمومی شبكه قرآن با استقبال مواجه شده است. به‌واسطه این پویش تا ظهر روز تشییع پیكر شهید سلیمانی در تهران با حضور 5978 نفر، 212 بار قرآن ختم شده و این پویش قرار است تا لحظه به خاكسپاری ادامه داشته باشد.




#انتقام_سخت
رادیو جوان بعد از شهادت سردار سلیمانی هشتگ انتقام سخت را پیگیری كرد و در برنامه‌های مختلف خود روی آن مانور دارد و به گونه‌ای آن را به شعار این شبكه در این مدت بدل كرد. این شعار همچنین در صحنه این شبكه رادیویی در روز تشییع كه در میدان انقلاب تهران برپا شده بود نیز بیان می‌شد.


من قاسم سلیمانی هستم
شبكه رادیویی نمایش، پویشی را برای حضور در مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی به راه انداخت و با عبارت همه می‌آییم آن را انتشار داد. این شبكه رادیویی همچنین اعلام كرد با حضور در مراسم تشییع شهدای مقاومت هر ایرانی فریاد خواهد زد: من قاسم سلیمانی هستم. شبكه رادیویی نمایش در زمینه‌های مختلف پویش‌های دیگری هم داشته است كه برخی از آنها همچنان جریان دارند. یكی از این موارد پویش مونولوگ‌خوانی است.



پویش‌های استانی
با انتشار خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، تمامی كانال‌ها، سایت‌ها و صفحه‌های مجازی مراكز استان‌ها با اتخاذ یك رویكرد رسانه‌ای تلاش كردند محتوای هنری، حماسی و خبری لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. به گفته حمیدرضا زندی، مدیركل فصای مجازی امور استان‌ها برگزاری پویش‌های مردمی با عناوین گوناگون همانند پویش من سلیمانی هستم،
حاج قاسم زنده است، عكس‌نگاره سردار دل‌ها، امیر فاطمیون و... از این موارد است. همچنین ساخت دابسمش از بیانات مهم شهید سپهبد قاسم سلیمانی، تولید فتوكلیپ از تصاویر و جلوه‌های ویژه حضور مردم، انتخاب هشتگ‌های نافذ و موجز همانند #انتقام_سخت و... در بستر اینستاگرام و توییتر، حضور در فضای توییتر و پاسخ‌های آنی به توییت‌های ترامپ و... از مهم‌ترین فعالیت‌های تولیدی و توزیعی این مراكز در فضای مجازی است. وب‌سایت مراكز استان‌ها  هم توانست ضمن بارگذاری آنلاین و سریع اسلایدهای خبری، به عنوان آرشیو تولیدات مختلف فضای مجازی و ویترین ویدیوهای تقطیع شده سیمای مراكز استان‌ها عمل كند.  دریافت كامنت‌های مردمی و انتشار آن طبق مدل ۳۶۰ درجه در فضای مجازی و به‌صورت زیرنویس در شبكه‌های استانی، پخش تولیدات ویژه فضای مجازی از شبكه‌های استانی، تولید دابسمش و نماآهنگ، عكس‌نگاشت و پوستر‌های مفهومی از دیگر فعالیت‌های فضای مجازی مراكز استان‌های صداوسیما است. همچنین فضای مجازی مراكز استان‌ها تا اربعین شهید سردار سلیمانی، سعی می‌كند ابعاد مختلف این حادثه را به تصویر بكشد.