آدرسِ جدیدِ وقاحت: پنسیلوانیا، پلاك 1600

دونالد ترامپ فقط چند روز پس از تهدید حمله به مراكز فرهنگی در ایران، با چرخشی ریاكارانه حالا نقاب همراهی با مردم عزادار ایران به صورت زده است؛ چند هنرمند ایرانی و آمریكایی نكاتی را به او یادآوری كرده‌اند

آدرسِ جدیدِ وقاحت: پنسیلوانیا، پلاك 1600

وقاحت، حالا آدرس دیگری هم دارد. هزاران كیلومتر آن‌سوتر؛ برج و بارویی سفید، با روی سیاه آدمیانش و البته بی‌شرم و فراموشكار. پلاك1600 خیابان پنسیلوانیا در شمال غربی واشنگتن‌دی‌سی. همین‌قدر سرراست و عریان. كاخ سفید. البته كه تازه نیست؛ بارها از همان اردوگاه، دستِ ریای بازتولیدكنندگان وقاحت رو شده است و حالا یك‌بار دیگر، دیوانه‌ترین‌شان دست به كار شده. دونالد ترامپ یكی‌دو‌روز است كركره توییترش را، به زبان فارسی بالا می‌دهد. یاد شعر «تحشیه بر دیوار خانگی» از پگاه احمدی می‌افتم كه می‌گفت: «من هر‌چه درد می‌كنم از فارسی است». اگر هم بر این دیوار قرار است چیزی نوشته شود، تحشیه‌نگارش خود ما خواهیم بود نه تو با آن نفرت‌پراكنی‌های مزورانه‌ات. از دیروز، آنجا و اینجا، اهالی هنر به رئیس‌جمهور ایالات متحده یادآوری می‌كنند كه آن‌قدر فرامو‌شكار نشده‌اند و از یاد نبرده‌اند كه او همین چند روز پیش، ایران را تهدید به موشك‌باران 52 نقطه از جمله مراكز فرهنگی می‌كرد. به او می‌گویند نمی‌تواند همراه با مردم ایران رخت عزا به تن كند و شانه‌به‌شانه‌شان اشك بریزد. این عزا، خصوصی است آقای ترامپ.

منصور ضابطیان؛ سفرنامه‌نویس و برنامه‌ساز:
رختمان را در خانه شما نمی‌شوییم
بین هنرمندان ایرانی هم بودند كسانی كه همین موضع را در پیش گرفتند. یكی‌شان منصور ضابطیان كه او را به برنامه‌سازی‌ها و سفرنامه‌هایی كه نوشته، می‌شناسیم. او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، كارتونی از بزرگمهر حسین‌پور را منتشر كرده كه رئیس جمهور آمریكا جلوی آینه ایستاده و به سمت نقشه ایران كه روی آینه نقش بسته، شلیك می‌كند در حالی كه عدد 52 را تكرار می‌كند. ضابطیان همراه با انتشار كارتون نوشته: «دونالد ترامپ توییتی به فارسی كرده و در آن گفته كه دولتش در كنار مردم ایران است. آقای ترامپ ممكن است خواهش كنم شما كاری به كار ملت ایران نداشته باشید؟ ما اگر مشكلی هم داریم به خودمان مربوط است و خودمان حلش می‌كنیم. هنوز از آن توییت‌های درخشان شما كه می‌خواستید مراكز فرهنگی ایرانیان را نشانه بروید یك هفته هم نگذشته. هفته پیش درست در همین ساعت‌ها ما نگران تخت جمشید و پاسارگاد و مرقد امام رضا(ع) بودیم كه حماقت شما ویرانشان نكند، حالا چطور ادعا می‌كنید كنار مردم ایران هستید؟ شما لطفا سرتان به كار خودتان باشد كه هیچ اعتمادی به تاجران سیاست نیست. ما در سرزمین‌مان هزار و یك گرفتاری داریم كه به خودمان مربوط است. یا راه‌حلش را پیدا می‌كنیم یا نمی‌كنیم. هر چه كه هست ما رخت چركمان را خانه همسایه نمی‌شوییم».

مارك همیل، بازیگر‌هالیوود
علیه فراموشی جهان؛ یادآوری به ترامپ
اتفاقا پیش از این‌كه ما از اینجا خطاب به او بگوییم كه مواضع اخیرش را فراموش نكرده‌ایم، یكی از همان‌جا چراغ اول را روشن كرد. مارك همیل بود كه اتفاقا مثل خود ترامپ، آلت و شیفت را گرفته بود تا فارسی تایپ كند. او كه بیشتر به عنوان بازیگر مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» می‌شناسیمش، در توییتی به زبان فارسی، نوشت: «لطفا از این واقعیت غافل شوید كه من یك ممنوعیت مسافرت برای شما ایجاد كردم و تهدید كرده‌ام كه سایت‌های فرهنگی شما را بمباران می‌كنم». آقای بازیگر روی توییت ترامپ ریپلای كرده و این را نوشته است؛ از زبان ترامپ نوشته و در واقع توییت او را به روش خودش تصحیح كرده است. رئیس‌جمهور آمریكا از صبح شنبه كه ایران به سرنگون‌كردن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوكراین اعتراف كرد و این ماجرا موجی از اندوه را بین ایرانیان به راه انداخت، آتش‌بیار معركه شده و كاسه‌اش را مدام داغ‌تر از آش موجود كرده است. مارك همیل دو بزنگاه مهم را به ترامپ یادآوری كرده؛ نخست سختگیری‌های ایالات متحده برای صدور روادید برای ایرانیان، سپس تهدید اخیر او علیه مراكز فرهنگی در ایران.
این را بگذارید كنار همه اهالی‌هالیوود كه دو هفته است آتش به روی كاخ سفید و اهالی‌اش و به‌خصوص خود ترامپ گشوده‌اند؛ از رابرت دنیرو گرفته تا حالا كه همیل، پیشقدم شده است. بازیگری كه از دهه 70 در جلد «لوك اسكای‌واكر» رفت به عنوان شخصیتی داستانی در مجموعه «جنگ ستارگان». جالب است كه بدانید لوك در «جنگ ستارگان»، عضو فعال ائتلاف شورشی‌هاست و نقش مهمی در سه‌گانه اصلی این مجموعه و در نبرد با امپراتوری كهكشان دارد. اگر یادتان باشد او بر اثر استفاده زیاد از نیرو با آرامش می‌میرد و باعث نجات و بقای جبهه مقاومت مقابل امپراتوری كهكشان می‌شود. یك‌بار هم كه نقش جوكر را در مجموعه تلویزیونی «بتمن» بازی كرده است؛ حالا خودتان این سوابق را بگذارید كنار هم و ببینید انتظار دیگری می‌شد از مارك همیل داشت؟

سیاست كپس‌لاكی، وقاحت شیفت‌آلتی
انگشت ترامپ تا همین هفته پیش روی دكمه كپس‌لاك بود و با حروف درشت انگلیسی، تهدید می‌كرد، حالا شیفت و آلتِ كیبوردش را فشار داده و سبابه روی حروف فارسی می‌ساید و ادعای رفاقت می‌كند.