آقای بلامنازع

آقای بلامنازع

اگر بخواهیم فارغ از كیفیات، به آمار و ارقام سی‌وهفت دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر بپردازیم، دو نام، با فاصله چشمگیر از دیگران بر صدر جداول قرار دارند؛ پرویز پرستویی با 11بار نامزدی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و با پنج بار اختلاف نسبت به نامزدی‌های نفرات دوم یعنی عزت‌ا... انتظامی و حمید فرخ‌نژاد و خسرو شكیبایی، داریوش مهرجویی با ده بار نامزدی دریافت سیمرغ بهترین كارگردانی فیلم و با چهار اختلاف نسبت به نفر دوم یعنی ابراهیم حاتمی‌كیا.
در این ملاحظه، عجالتا با دفعات دریافت سیمرغ كاری نداشته‌ایم و در تعداد نامزدی‌ها هم، فاصله زیاد از رقبا مد‌نظرمان بوده است.
در غیر این صورت می‌شد به ده‌بار نامزدی لیلا حاتمی برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن اشاره كرد، اما چون نزدیك‌ترین رقیبش یعنی فاطمه معتمدآریا فقط یك نامزدی كمتر از او در كارنامه دارد، فاصله را چشمگیر و دست‌نیافتنی در نظر نگرفته‌ایم.
سراغ پرویز پرستویی و نامزدی‌هایش رفته‌ایم؛ بررسی كرده‌ایم كه در 11بار نامزدی او برای دریافت سیمرغ، چند نفر مسیر مشتركی را رفته‌اند، اما درنهایت و نزدیك خط پایان، عقب افتاده‌اند و پرستویی به‌تنهایی از آن گذشته است. علاوه بر این، نشان داده‌ایم كه پرستویی در هفت بار نامزدی‌ای كه بی‌سرانجام بوده، از چه كسانی شكست خورده است.
در این بررسی آماری، كمی به آنالیزهای فوتبالی رسیده‌ایم! مثلا گفته‌ایم پرستویی چند نفر را دو بار و چند نفر را یك بار شكست داده و به چند نفر و به هر نفر چند بار باخته است.
رقبای پیروز
    محمد كاسبی [دوره چهاردهم، سال 1374]
    فرامرز قریبیان [دوره هجدهم، سال 1378]
    حبیب رضایی [دوره بیست‌ویكم، سال 1381]
    بهرام رادان [دوره بیست‌ودوم، سال 1382]
    شهاب حسینی [دوره بیست‌وهفتم، سال 1387]
    مهدی‌هاشمی [دوره بیست‌ونهم، سال 1389]
    رضا عطاران [دوره سی‌ودوم، سال 1392]
این هفت بازیگر، در رقابت با پرویز پرستویی برنده قافیه‌بازی بوده‌اند؛ از هفت باری كه پرستویی نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شده و آن را به رقبای خود واگذار كرده، دو بارش را چندان هم دست خالی به خانه بازنگشته؛ یك بار در دوره چهاردهم كه محمد كاسبی برنده این سیمرغ شد، پرستویی دیپلم افتخار گرفت و بار دیگر در دوره بیست و دوم وقتی بهرام رادان سیمرغ بازیگر نقش اول مرد شد، هیات داوران جایزه‌ای را با عنوان «جایزه ویژه هیات داوران» به پرستویی اختصاص داد.
رقبای شكست‌خورده
دوره شانزدهم، سال 1376:  امیر پایور
      محمدرضا فروتن
دوره بیست‌وسوم، سال 1383:
جهانگیر الماسی
      عزت‌ا... انتظامی
      امین حیایی
      مسعود رایگان
      رضا كیانیان
دوره بیست‌وچهارم، سال 1384:
محمود پاك‌نیت
      امین تارخ
      حمید فرخ‌نژاد
      یوسف مرادیان
      عزت‌ا... انتظامی
دوره سی و چهارم، سال 1394:
 فرهاد اصلانی
      نوید محمدزاده
      پیمان معادی
      رضا كیانیان
این 14 نفر، در چهار دوره‌ای كه پرستویی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد بوده، به همراه او نامزد دریافت این جایزه بوده‌اند.
نام دو نفر، عزت‌ا... انتظامی و رضا كیانیان دو بار تكرار شده چون در دو دوره همراه پرستویی نامزد بوده‌اند.