«پسرهای بد» محبوب تماشاگران!

سومین قسمت این مجموعه كمدی -اكشن، هنوز پربیننده و موفق است

«پسرهای بد» محبوب تماشاگران!

شاید كمتر كسی تصورش را می‌كرد كه ماجراجویی‌های دو پلیس بدشانس مجموعه كمدی -اكشن «پسرهای بد»، 17 سال بعد از اكران عمومی دومین قسمت آن بتواند با استقبال بالای تماشاگران سینما روبه‌رو شود. اما این اتفاق رخ داد و سومین قسمت فیلم كه با نام «پسرهای بد برای زندگی» روی پرده سینماها رفت، توانست جمعیت زیادی را جذب خود كند. تماشاگران سینما در حالی در سه روز اول نمایش عمومی این كمدی -اكشن جنایتكارانه 68 میلیون دلار صرف تماشای آن كردند كه كار قبلی ویل اسمیت «مرد فصل جوزا» شكست سخت تجاری در جدول گیشه نمایش خورده بود. این افتتاحیه موفق و بالا حكایت از آن می‌كند كه مردم فیلم‌ها را نه به دلیل حضور این یا آن ستاره در نقش اصلی كه به‌خاطر داستان زیبا و پرداخت خوب آن داستان مورد توجه قرار می‌دهند.

پسرهای بد تازه در شرایطی در ایام تعطیلات اكران عمومی شد كه باید با رقیب سرسختی همچون نسخه تازه «دكتر دولیتل» رقابت می‌كرد. بسیاری این پرسش را مطرح می‌كردند كه كدام‌یك از این دو فیلم موفق به صدرنشینی در جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای آمریكای شمالی
خواهند شد؟
به نوشته نشریه ورایتی، افتتاحیه پایین
 30 میلیون دلاری دكتر دولیتل مثل بمبی بود كه بر سر تهیه‌كنندگانش در شرکت برادران وارنر نازل شد!
دكتر دولیتل با هزینه كلان تولید 200 میلیون دلاری خود لقب یك فیلم شكست خورده را گرفت و راه را برای صدرنشینی «پسرهای بد3» فراهم كرد. تحلیلگران اقتصادی سینما هم هفته قبل پیش‌بینی افتتاحیه‌ای حدود 70 میلیون دلاری برای پسرهای بد جدید می‌كردند. با توجه به هزینه تولید 90 میلیون دلاری این كمدی -اكشن، می‌توان از حالا از آن به عنوان فیلمی موفق و پرفروش اسم برد. شركت سونی شاهد فروش 40 میلیون دلاری فیلمش در 39 كشور دیگر دنیا هم بوده است.
پیش‌بینی درست کارشناسان
اهل فن در حالی پیش‌بینی فروش كلی 160 تا 180 میلیونی برای فیلم در جدول گیشه نمایش آمریكای شمالی می‌كنند، كه 25 سال از ساخت و اكران عمومی قسمت اول این مجموعه فیلم می‌گذرد. در 16 سال گذشته، چند بار بحث تولید قسمت سوم فیلم مطرح شد. اما هر بار به دلیلی، این كار به تعویق افتاد. مهم‌ترین دلیل، نبود فیلمنامه‌ای جذاب بود. ویل اسمیت چند بار فیلمنامه‌هایی را كه در این رابطه به دستش داده بودند، رد كرد و گفت در آنها بازی نخواهد كرد. او تاكید كرده بود كه فیلمنامه‌ای جذاب باید او و مارتین لاورنس را وارد یك ماجراجویی جذاب و مردم‌پسند تازه و بدیع كنند. در داستان قسمت تازه، این دو بازیگر در نقش مایك لاوری و ماركوس برنت لباس پلیس‌های شهر میامی را به تن می‌كنند تا پرده از راز قتل‌هایی شبیه به هم بردارند، كه شهر را به وحشت انداخته است. قاتل ناشناس در حال كشتن آدم‌هایی است كه در رابطه با یك پرونده قدیمی هستند.
طرح‌های بی‌سرانجام
مایكل بی، كارگردان دو قسمت قبلی بلافاصله بعد از موفقیت مالی و انتقادی دومین قسمت، طرح‌هایی برای قسمت سوم داد. اما مدیران شركت سونی كه توانایی پرداخت هزینه‌های كلان تولید این طرح‌های گران‌قیمت را نداشتند، زیر بار همكاری با او نرفتند. مدیران سونی در طول این سال‌ها به دنبال فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان متعددی رفتند، تا بتوانند كلید فیلمبرداری قسمت سوم را بزنند. اما هیچ‌یك از این فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان، چیز بكر و بدرد بخوری ارائه نكردند. با گذشت زمان، مشخص شد باید تغییراتی در حال و هوای این مجموعه فیلم ایجاد كرد تا تماشاگران امروزی با آن كنار بیایند. به همین دلیل، چند شخصیت تازه به داستان و ماجراها افزوده شده است.
فیلمنامه بکر و جذاب
مایكل بی به‌عنوان مدیر تولید با قسمت تازه همكاری كرد و دو هنرمند عرب‌تبار بلژیکی عادل العربی و بلال فلاح به عنوان كارگردانان آن انتخاب شدند. شایعات حكایت از آن می‌كرد كه ویل اسمیت بالاترین دستمزد خود را برای بازی در فیلم طلب كرده است. كسی نمی‌داند توافق بین او و مدیران شركت سونی چه بوده و او به درخواست خود رسیده است یا نه! تهیه‌كنندگان فیلم برای جذب تماشاگران لاتینی‌تبار، بخشی از داستان فیلم را به شهر مكزیك بردند و چند بازیگر لاتین‌‌تبار را در كنار دو بازیگر اصلی آن قرار دادند. اكثر منتقدان سینمایی نقدهایی مثبت برای فیلم نوشته‌اند و گفته‌اند قسمت تازه توانسته اعتبار دو قسمت قبلی را حفظ و به اصطلاح آبروداری كند! آنها سهم مهمی از این موفقیت را به دو كارگردان آن داده‌اند. منتقدان بر این عقیده‌اند كه سومین قسمت فیلم، به دوباره‌نویسی قواعد گونه كمدی اكشن پرداخته است.
قسمت اول فیلم در سال 2005 اكران عمومی شد و در آمریكا و دیگر كشورهای دنیا، 142میلیون دلار فروش كرد. فروش كلی جهانی دومین قسمت این كمدی اكشن در سال 2003، حدود 274میلیون دلار شد. این دو قسمت به ترتیب با هزینه‌های تولید 19 و 130 میلیون دلاری ساخته شده‌اند.
ادامه ماجراجویی
با آن‌كه قبل از این گفته شده بود سومین قسمت «پسرهای بد» پایان بخش ماجراجویی در پلیس بی‌دست و پای آن است، اما حالا معلوم شده قسمت‌های بعدی آن هم در راه است! شركت سونی رسما خبر تولید چهارمین قسمت این كمدی اكشن ماجراجویانه را اعلام كرد. مدیران سونی می‌گویند دو پلیس نگون‌بخت شهر میامی، هنوز داستان‌های زیادی برای تعریف كردن دارند.
كریس برمنر این روزها مشغول نوشتن فیلمنامه قسمت چهارم است. ویل اسمیت و مارتین لاورنس در كنار بازی در دو نقش اصلی فیلم، دوباره از تهیه‌كنندگان آن هم خواهند بود. اطلاعی از داستان این قسمت در دست نیست.