چاپ دوم كتاب منتقد محبوب ایرانی‌‌ها

چاپ دوم كتاب منتقد محبوب ایرانی‌‌ها


تری ایگلتون از منتقدان ادبی و هنری محبوب در ایران است. این را هم اشتیاق مترجمان برای ترجمه آثار او و هم تجدید چاپ كتاب‌هایش تایید می‌كند. حالا هم خبر رسیده كه نشر بیدگل دومین چاپ ترجمه مجید اخگر از «ایدئولوژی زیبایی‌شناسی» تری ایگلتون را منتشر كرده است. او در این كتاب مسیر
۲۵۰ ساله سنت تفكر اروپایی درباره هنر را در پرتو نسبت‌های سه ضلع حقیقت، زیبایی و اخلاق مورد بحث قرار داده است.
آن‌طور كه نشر بیدگل خبر داده، دومین چاپ این كتاب با شمارگان هزار نسخه، ۶۴۳ صفحه و بهای ۹۸ هزار تومان منتشر شده است. چاپ نخست این كتاب نیز در بهار امسال با همین مشخصات در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.
ایدئولوژی زیبایی‌شناسی با موضوع جهان‌بینی و زیبایی‌شناسی گردآوری و تألیف شده است. نویسنده در این اثر خاستگاه و ضرورت‌های پنهان در پس شكل‌گیری حوزه‌ای را كه زیبایی‌شناسی نام گرفته، واكاوی می‌كند.
روایت ایگلتون از تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن به جای این‌كه صرفا مروری بر «دیدگاه‌های مختلف متفكران درباره هنر» باشد، با در نظر داشتن پیوندهای زیبایی‌شناسی، اخلاق، سیاست، درك عمیق از علت آن حس ضرورت، معنا و اهمیتی را به مخاطب می‌بخشد كه در عصر مدرن با ایده هنر، اثر هنری و «تجربه زیبایی شناختی» همراه شده است.
عناوین برخی فصول کتاب از این قرار است: «جزءهای آزاد»، «شافتسبری، هیوم، برک»، «مخیله کانتی»، «شیلر و هژمونی»، «جهان به مثابه مصنوع هنری: فیشته، شلینگ، هگل»، «مرگ میل: آرتور شوپنهاور»، «کنایه‌های مطلق: سورن کیرکه‌گارد»، «امر والای مارکسیستی»، «توهم‌های حقیقی: فریدریش نیچه» و...