نوپاهای برتر حوزه آموزش

نوپاهای برتر حوزه آموزش


 امروزه كسب‌وكارهای نوآورانه بسیاری در حوزه آموزش فعالیت می‌كنند و در سال‌های اخیر فناوری آموزش (EdTech) رشدی جالب‌توجه داشته است. شكل كلاس‌های سنتی و دوره‌های دانشگاهی تغییر زیادی پیداكرده است و دسترسی به اینترنت توانسته اطلاعات و امكانات آموزشی را به دورترین نقاط دنیا برساند. بازار شركت‌های نوپای (استارت‌آپ‌های) آموزشی رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ارزشی حدود ۱۲۹ میلیارد دلار داشته باشد. ظرفیت‌های حوزه آموزش و انقلاب دیجیتال در آن باعث شده سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی این حوزه صورت گیرد و شركت‌های نوپای آموزشی بیشتر موردتوجه قرار گیرند. در ادامه با بعضی از خلاقانه‌ترین شركت‌های نوپای حوزه آموزش كه رشد سریعی داشته‌اند و موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اند، آشنا می‌شویم.
كورسرا (Coursera): با حدود ۳۰ میلیون كاربر و سرمایه ۲۱۰ میلیون دلاری در طول هفت سال توانسته مسیری باورنكردنی‌ در حوزه آموزش طی كند. این شركت در سیلیكون ولی مستقر است و با همكاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان و پولی پیشرفته‌ای را در اختیار كاربران قرار می‌دهد. كورسرا در حال حاضر به دنبال گسترش بازار خود برای ارائه دوره‌ها با مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد است.
نوتون (Knewton): یك پلتفرم یادگیری تطبیقی (Adaptive leaning) در نیویورك است. سیستم‌های یادگیری انطباقی تلاش می‌كنند كاربر را از فردی منفعل كه فقط اطلاعات دریافت می‌كند به كاربری فعال در فرآیند آموزشی تبدیل كنند. نوتون دوره‌های درسی برای كلاس‌های آموزش عالی با استفاده از منابع آموزشی باز و داده‌های شركت‌های آموزشی تهیه‌كرده است و كاربران را قادر می‌سازد با تجزیه‌وتحلیل عملكرد و بازخوردهایشان،‌ محتوای مناسب دریافت كنند. این پلتفرم ۱۵ میلیون كاربر دارد و توانسته ‍‍۱۸۰ میلیون دلار سرمایه جذب كند.
كلاس‌های باز (OpenClassrooms): موفق‌ترین شركت‌ نوپای حوزه فناوری آموزش در فرانسه است و توانسته ۶۹ میلیون دلار سرمایه جذب كند. این سرویس آموزش الكترونیك از سال 1386/ ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز كرده است و اكنون حدود ۶۰۰ مربی دارد و به شركت‌های مختلف برای مهارت افزایی آموزش ارائه خدمت می‌كند.
ریاضی ۴۲   (Math 42): شركت نوپای موفق آلمانی در حوزه ریاضیات است كه كاربران از دوره راهنمایی تا دانشگاهی در سطح جهانی می‌توانند از آن استفاده كنند. این شركت با رابط بصری جذاب كاربران را با مطالب ساده و واضح با مفاهیم پایه ریاضیات آشنا می‌كند و آموزش گام‌به‌گام آن با استفاده از هوش مصنوعی بسیار اثربخش است. این شركت نوپا در سال ۲۰۱۷ موفق به جذب سرمایه
۲۰ میلیون یورویی شد و همچنان رشد خود را ادامه می‌دهد.
آزمایشگاه‌های كوچك درخشان: این شركت نوپای انگلیسی با نام Bright Little Labs در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را شروع كرد و تمركز خود را بر آموزش كد نویسی برای كودكان گذاشت. با بهره‌گیری از بازی‌سازی (gamification) و فعالیت‌های تعاملی توانست برای كودكان زیر ۱۲ سال آموزش‌های جذابی ارائه كند. در كنار این محصول، برنامه‌های جذاب آموزش زبان (بیش از ۲۳ زبان رسمی) همچون ممرایز(Memrise)، بابل(Babbel)، لینگویست (Lingvist) و تندم (Tandem) را هم توسعه داده است.
بلینكیست (Blinkist): یك شركت نوپای مستقر در برلین است كه با تمركز بر تولید خلاصه كتاب‌های غیرداستانی فعالیت خود را آغاز كرده است. این شركت نوپا پیوسته در حال رشد است و تاكنون حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب كرده است. بلینكیست بیش از ۲۵۰۰ كتاب غیرداستانی را به‌صورت خلاصه صوتی یا متنی منتشر كرده است و توانسته اثر زیادی بر حوزه بازار نشر بگذارد.