امید‌های تازه برای یافتن کوهنورد ناپدید شده در علم‌کوه

امید‌های تازه برای یافتن کوهنورد ناپدید شده در علم‌کوه

فاطمه شیخ‌علی‌زاده حوادث

 كوهنورد شیرازی كه همراه دوستش برای فتح قله علم‌كوه راهی كلاردشت شد، از صبح پنجشنبه مفقود شده و هنوز ردی از او یافت نشده است. 
به گزارش خبرنگار جام‌جم، صبح پنجشنبه یك كوهنورد شیرازی خودش را به فدراسیون كوهنوردی كلاردشت رساند و اعلام كرد همراه دوستش به قصد رسیدن به منطقه‌ای به نام گرده آلمان‌ها راهی ارتفاعات علم‌كوه شده بودند، اما زمانی كه به آنجا رسیدند دوست او تصمیم می‌گیرد علم‌كوه را هم فتح كند. مرد جوان گفته بود: من خسته بودم و نمی‌توانستم همراه دوستم جواد به علم‌كوه بروم و از طرفی شرایط جوی مساعد نبود و احساس خطر می‌كردم، اما جواد اصرار داشت به علم‌كوه برود. برای همین من برگشتم، اما او رفت.
در حالی كه بیش از چهار ساعت از رفتن مرد جوان به علم‌كوه می‌گذشت و او برنگشته بود، نیروهای امداد و نجات هلال احمر، عملیات جست‌وجو را برای یافتن ردی از كوهنورد 38 ساله آغاز كردند.
محمودی، سرپرست جمعیت هلال احمر كلاردشت در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: عملیات زمینی جست‌وجو توسط امدادگران و حتی كوهنوردان بومی منطقه آغاز شد، اما به دلیل برف و مه غلیظ در منطقه كوهستانی و خطر ریزش بهمن ادامه عملیات زمینی ممكن نبود. برای عملیات هوایی تقاضای بالگرد كردیم، اما با‌توجه به سقوط بهمن‌های شدید در منطقه، متاسفانه در عملیات هوایی هم اثری از كوهنورد یافت نشد و جست‌وجو همچنان ادامه پیدا كرد. در عكس‌های هوایی كه امدادگران هلال احمر از مسیر حركت كوهنورد شیرازی تهیه كردند، شیئی شبیه كوله‌پشتی مرد جوان دیده شد و دوست همراه او گفت با توجه به این‌كه رنگ كوله‌پشتی جواد هم آبی بود، احتمال دارد آنچه در عكس دیده می‌شود ردی از جواد به دست بدهد.
محمودی در ادامه گفت: بعد از این‌كه شیء مشكوك به كوله‌پشتی فرد مفقودشده را دیدیم درخواست بالگرد از تهران كردیم، اما بالگرد به دلیل شرایط جوی نامساعد مجبور به بازگشت به تهران شد.
خانواده جواد كه روزهای سختی را در دلواپسی به خاطر بی‌خبری از او می‌گذرانند، از دو روز بعد از مفقود شدن او به ارتفاعات كلاردشت رفته‌اند. برادر جواد در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «برادرم یك كوهنورد حرفه‌ای است و یك بار به یكی از قله‌های كوهستانی قرقیزستان هم صعود كرده بود. بار اولی نبود كه همراه دوستانش برای صعود به علم‌كوه راهی كلاردشت می‌شد. تجهیزات همراه او حرفه‌ای و تخصصی است و می‌تواند او را تا دمای منفی 37 درجه هم از خطر دور نگه دارد. دوست جواد كه همراه او بوده به ما گفت كه برادرم خوراكی كافی برای چند روز همراه دارد، اما در این چند روز امدادهایی كه به برادرم رسیده بیشتر از تهران بوده و ما درخواست می‌کنیم بالگرد از ساری به كمك بیاید، چون شاید هوای مسیر بهتر باشد و بالگرد مجبور به برگشت نشود.» پولادی، فرماندار كلاردشت هم در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «رئیس هیات كوهنوردی، تعدادی از كوهنوردان حرفه‌ای بومی را دعوت كرد و برای ادامه عملیات جست‌وجوی زمینی مشورت كردند، اما شرایط جوی طوری است كه كوهنوردان حركت در مسیر را به صلاح ندانستند.» وی افزود: باتوجه به تجهیزاتی که این کوهنورد دارد امید به زنده یافتن او زیاد است.