قریب؛ گزینه جدید وزارت ورزش؟

اتفاقات عجیب در فدراسیون و مجمع انتخابی آن؛

قریب؛ گزینه جدید وزارت ورزش؟

سعید اکبری

 روز یكشنبه آینده، در چشم به‌هم زدنی، ثبت نام برای ریاست فدراسیون فوتبال تمام می‌شود. این‌كه چه كسانی بیایند، مشخص نیست. گمانه‌زنی در این زمینه ادامه دارد. دیروز یكی از عجیب‌ترین اخباری كه به دستمان رسید این بود؛ محمد دادكان رئیس سابق فدراسیون با وجود میل باطنی تصمیم گرفت از حضور منصرف شود. دلیل اما چه بود؟ 
طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال كه حتی مجلس هم به آن ایراد اساسی گرفته، تنها كسانی می‌توانند در انتخابات فدراسیون كاندیدا شوند كه از ده عضو مجمع امضا بگیرند. مثلا اگر علی دایی در لحظات آخر تصمیم بگیرد در انتخابات ثبت‌نام كند، به هیچ وجه نمی‌تواند! چرا؟ چون نمی‌تواند از ده عضو مجمع كه هر كدام امضای خود را تقدیم فرد یا افراد دیگری كرده‌اند، امضا بگیرد. این قانون به شدت مورد انتقاد مجلس شورای اسلامی بود و حتی در طرح تحقیق و تفحص از فوتبال در مجلس مورد بحث قرار گرفت، ولی همین حالا تعیین‌كننده رئیس فدراسیون خواهد بود. خیلی وقت‌ها اصلا كار كاندیداها برای رقابت به انتخابات نمی‌كشد، چون مثلا رئیس قبلی فدراسیون كه قدرت زیادی در مجمع دارد، لابی می‌كند و به‌سادگی می‌تواند فضا را طوری به وجود بیاورد كه كسی امضایی به فرد دیگری ندهد. تصور كنید دوران یك‌سال آخر روسای فدراسیون چطور می‌گذرد؟ آنها فقط لازم است رئیس هیات فوتبال‌ها را یك سفر خارجی ببرد یا این‌كه كمكی نقدی به هیات آنها تقدیم كند. در آن صورت رای به نفعش می‌شود. بنابراین اگر شخصی مثل دادكان هم علاقه داشته باشد که جلو بیاید، اصلا نمی‌تواند! 
در حال حاضر هم چنین قانونی باعث شده تا فقط فدراسیون‌نشین‌ها قدرت داشته باشند نه افرادی كه سال‌ها خاك این فوتبال را خورده‌اند. در حال حاضر معادلات فدراسیون كمی پیچیده شده است. این‌كه حیدر بهاروند بتواند در انتخابات شركت كند یا نه سؤال مبهمی است. او در حال حاضر جانشین مهدی تاج شده، اما بازنشسته است. گویا فدراسیونی‌ها بندی در اساسنامه جدید گذاشته‌اند كه بازنشسته‌ها هم می‌توانند به انتخابات بروند، درست مثل حضور داورزنی در انتخابات فدراسیون والیبال. بنابراین بهاروند هم در ائتلاف با قنبرزاده، مدیر سابق نفت تهران و همین‌طور كاظم طالقانی قصد دارد به انتخابات برود. نكته اینجاست كه بهاروند رابطه خوبی با تاج و همین‌طور علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال دارد. اختلاف او تنها با ساكت چهره محبوب تیم تاج عمیق است كه آن هم احتمالا پشت پرده حل و فصل می‌شود. نكته اینجاست كه وزارت ورزش سفت و سخت ایستاده كه بهاروند حق شركت در انتخابات را ندارد. اگر این اتفاق قطعی شود در آن صورت ممكن است معادلات تغییر كند. هیچ بعید نیست محمد‌حسین قریب به تیم بهاروند ملحق و برای ریاست كاندیدا شود تا اگر رای آورد، بشود مجری اجرای تصمیمات آنها! 
دیروز شایعه در این باره زیاد بود. عده‌ای می‌گفتند شاید قریب كاندیدای وزارت ورزش در انتخابات باشد. قبلا هم او یك بار كاندیدای این وزارتخانه بود، اما مقابل علی كفاشیان به شكل بدی شكست خورد تا مشخص شود گاهی وزیر در مجمع فدراسیون اصلا قدرت ندارد!  شایعاتی هم درباره حضور نبی (عضو فعلی هیات‌مدیره پرسپولیس) و شهاب‌الدین عزیز خادم (عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون) در انتخابات شنیده می‌شود. باید دید روز یكشنبه چه كسانی پا پیش می‌گذارند و در انتخابات شركت می‌كنند تا معادلات مشخص شود.