آمار غافلگیرانه سپسیس

شمار تلفات مرتبط با سپسیس از تخمین‌های قبلی بالاتر است

آمار غافلگیرانه سپسیس

صدف دژآلود / مترجم

 سِپسیس عبارت است از عارضه‌ای مرگ‌بار كه درنتیجه پاسخ اغراق‌آمیز بدن در مواجهه با عفونت‌ها رخ می‌دهد. این عارضه اورژانسی نیازمند مداخله پزشكی فوری است؛ وگرنه به معلولیت یا حتی مرگ منجر خواهد شد. بیمارستان‌ها در همه مناطق جهان از امكانات كافی برای پیشگیری و درمان سپسیس برخوردار نیستند. از همین روست كه سپسیس تلفات زیادی در جهان دارد؛ درحالی‌كه با فراهم‌سازی نیازهای بهداشتی اولیه عارضه‌ای قابل‌پیشگیری و درمان‌پذیر است. محققان تا همین چندی پیش به آمار قابل‌اعتمادی پیرامون شمار دقیق مرگ‌ومیرهای مرتبط با سپسیس دسترسی نداشتند. اما محققان دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا و دانشگاه واشنگتن در سیاتل به یافته‌های درخورتوجهی در این زمینه دست یافته‌اند. 
داده‌های حاصل از مطالعه «بار جهانی بیماری‌ها» موسوم به جی‌بی‌دی (GBD) در سال ۲۰۱۷ شامل ۲۸۲ علت اصلی برای مرگ‌ومیر انسان‌ها در نقاط مختلف جهان است. در این داده‌ها، سپسیس جزو علل میانی طبقه‌بندی شده است، اما بیماری‌های منجر به سپسیس ازجمله سرطان جزو علل اصلی برشمرده شده‌اند. داده‌های جی‌بی‌دی نشان می‌دهد اغلب موارد سپسیس (۸۵ درصد) در كشورهای كم‌درآمد یا با درآمد متوسط گزارش شده‌ و درگیرترین مناطق هم جنوب صحرای بزرگ آفریقا، جزایر اقیانوس آرام جنوبی و نواحی جنوبی، شرقی و جنوب‌شرقی آسیا بوده‌اند. به‌علاوه، همین داده‌ها حاكی از آن است كه سپسیس در گروه سنی كودكان شایع‌تر است. محققان درنتیجه بررسی آمارهای سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ میلادی دریافتند نرخ مرگ‌ومیرهای سپسیسی به‌طوركلی رو به كاهش است. شمار مرگ‌ومیرهای مرتبط با سپسیس در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد تخمین زده شده؛ درحالی‌كه این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱۱ میلیون كاهش یافته است. بااین‌حال، هنوز سپسیس عامل یك مرگ از هر ۵ فوتی در جهان است. 
آمارهای قبلی بیشتر روی شمارش فوتی‌های سپسیس در كشورهای با درآمد متوسط و پردرآمد متمركز بودند؛ اما این نخستین بار است كه جمعیت‌ كشورهای كم‌درآمد نیز در چنین آماری به‌نحو دقیق‌تر لحاظ شده‌اند. به همین دلیل است كه آمارهای جدید از تخمین‌های قبلی بالاترند. محققان برای كاهش شمار قربانیان بر لزوم مقابله با مقاومت‌های ضدمیكروبی تأكید دارند. بر اساس آمارهای جدید، شایع‌ترین علت مرگ‌ومیرهای مرتبط با سپسیس در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ عفونت دستگاه تنفسی تحتانی بوده است. 
پیشگیری از سپسیس در مناطق محروم مستلزم تأمین زیرساخت‌های بهداشتی است. محققان معتقدند با افزایش دسترسی به واكسن، توالت و آب آشامیدنی سالم می‌توان به میزان چشمگیری از شمار تلفات سپسیس در مناطق محروم كاست. این در حالی است كه كشورهای توسعه‌یافته از امكانات به‌مراتب پیشرفته‌تری برای پیشگیری از سپسیس برخوردارند. محققان مقابله با عفونت‌های بیمارستانی و همچنین بیماری‌های مزمنی مانند دیابت را هم مساله مهمی می‌دانند؛ زیرا بیماری‌های مزمن موجب مستعدترشدن افراد در ابتلا به عفونت‌ها می‌شوند.
منابع: the Guardian و Medical News Today