خودمان هوای خودمان را داریم

خبرنگار ما در گفت‌و‌گو با مردم شهر قم از وضعیت این روزهای شهر بعد از شیوع ویروس كرونا پرسید

خودمان هوای خودمان را داریم

از چهارشنبه گذشته كه بالاخره منابع رسمی نخستین گزارش‌ها از ابتلا به ویروس كرونا در ایران را منتشر كردند، گزارشی كه خبر از مثبت بودن تست اولیه دو نفر در شهر قم می‌داد، قمی‌ها زیر سایه كرونا نفس می‌كشند؛ مردم این شهر یك میلیون و 200 هزار نفری، یك هفته است كه در هول و ولای ابتلا به كرونا به سر می‌برند و در گیرودار اخباری كه روز به روز تغییر می‌كند و از افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان حكایت دارد، نمی‌دانند دقیقا باید چه كار كنند؟! قمی‌ها ترسیده‌اند، گیج و مبهوتند و هنوز نفهمیده‌اند با این همه فاصله از مرزهای كشور، چطور شهرشان منشأ شیوع ویروس كرونا در كشور شده‌! این اما همه ماجرا نیست و در قم، از محله زندیان و پامنار و آزادگان گرفته تا نوقطار و باجك و مهرآباد و نیروگاه، از توحید و انصار گرفته تا منبع آب و قلعه یزدی‌ها، مردم خودشان بسیج شده‌اند برای مقابله با كرونا‌! همین است كه حالا خیابان‌های قم خلوت است، مردم درخانه مانده‌اند و سعی می‌كنند كمتر در سطح شهر و معابر عمومی ظاهر شوند؛ مردمی كه از فقدان اطلاع‌رسانی‌های درست گلایه دارند، از این‌كه هیچ نهاد و ارگانی در یك هفته گذشته به آنها آموزش رسمی درباره مقابله با ویروس كرونا نداده. قمی‌ها خودشان را در مقابل این ویروس تنها می‌بینند، اما این تنهایی آنها را به هم نزدیك‌تر كرده و حالا مردم شهر هوای هم را دارند و این حكایت یك بخشنامه و اعلامیه رسمی نیست، مردم خودشان برای حفظ سلامت خودشان دست به كار شده‌اند و امیدوارند كرونا را شكست بدهند.

خانه‌نشینی چند روزه
نجمه ابراهیمی 29 ساله است؛ شهروندی كه در منطقه عطاران قم زندگی می‌كند و به ما می‌گوید از جمعه از خانه‌اش بیرون نرفته و با تلفن، كار پشتیبانی فروش كالاهای شركت‌شان را انجام می‌دهد. نجمه فعلا قصد بیرون رفتن از خانه را هم ندارد و می‌گوید یكی از اعضای خانواده مسؤول تهیه مواد ضروری و خوراكی شده و همه سعی می‌كنند بهداشت را بیش از قبل رعایت كنند: «ما كه در خانه هستیم از ماسك استفاده نمی‌كنیم، اما همسرم كه بیرون می‌رود هم ماسك و هم دستكش استفاده می‌كند و همه لوازمش را هم مدام ضدعفونی می‌كند.» برای او كرونا یك ویروس ترسناك است كه این هفته او را خانه‌نشین كرده با این حال می‌گوید: «می‌دانیم كه اگر موارد بهداشتی را رعایت كنیم احتمال ابتلای‌مان كم است به خاطر همین خودمان از خودمان مراقبت می‌كنیم.»
كرونا حریف جوان‌ها نمی‌شود
مصطفی موسیوند، یك استادكار فنی است، كارش نصب سكوریت و كركره است و می‌گوید كه در این روزها كارش را تعطیل نكرده. او كه در منطقه نیروگاه قم زندگی می‌كند به ما می‌گوید: «من ترسی از كرونا ندارم چون درباره‌اش مطالعه كردم و می‌دانم كه اگر سیستم ایمنی بدنت قوی باشد، كرونا مشكل‌ساز نیست و فقط برای آنهایی كه یك مشكل قبلی یا سابقه بیماری دارند خطرناك است. او جزو جمعیتی است كه سعی می‌كند با رعایت موارد بهداشتی با كرونا مقابله كند و به همین دلیل می‌گوید: «اگر همه مردم شهر این نكته‌های بهداشتی را رعایت كنند كرونا ریشه‌كن می‌شود.»
منبع اطلاعات ما فضای مجازی است
محمد دستمالچیان در آژانس املاكی در بلوار جمهوری قم به سوال ما درباره كرونا جواب می‌دهد و می‌گوید: «این روزها فقط بیشتر از مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده استفاده می‌كنم، اما كارم تعطیل نشده، روبوسی و دست دادن را هم با همه حتی با اعضای خانواده كنار گذاشتیم و سعی می‌كنیم در مكان‌های عمومی همه موارد بهداشتی را رعایت كنیم.»
صحبت‌های ما به یك گلایه هم می‌رسد این‌كه او برای تهیه ماسك و مایع ضدعفونی‌كننده به چند داروخانه مراجعه كرده و دست خالی برگشته و در نهایت یك بسته 50 تایی پد الكلی برای ضدعفونی كردن وسایل روی میزكارش در دفتر املاك خریده. او هم به ما می‌گوید: «اینجا هیچ اطلاعیه‌ای درباره كرونا بین مردم پخش نشده و هرچه ما می‌دانیم از فضای مجازی است.»
می‌خواهم به زادگاهم برگردم
با رضا ساده در شركت فولاد قم هم صحبت می‌شویم و از ترسش می‌گوید و این‌كه تصمیم گرفته اگر اوضاع وخیم‌تر شود دست زن و بچه‌اش را بگیرد و به زادگاهش یعنی روستای موجان تفرش برگردد: «من خودم از ماسك استفاده نمی‌كنم؛ چون سختم است، اما شركت برای همه ما مواد ضدعفونی‌كننده تهیه كرده و در اختیارمان گذاشته و مدام درحال شست‌وشوی دست‌ها هستیم.» او كه ساكن منطقه توحید قم است می‌گوید: «در محله ما كه خیلی ا ز دكتر‌ها مطب‌های شخصی‌شان را تعطیل كرده‌اند و اگر كسی مریض شود حالا هر مریضی‌ای داشته باشد باید به درمانگاه و جاهای دولتی برود.» او هم از كمبود مواد بهداشتی گلایه دارد و می‌گوید: «برای تهیه مایع ضدعفونی‌كننده به سه تا داروخانه سرزدم، اما نبود و به جایش الكل سفید خریدم و با آب مخلوط كردم و درخانه استفاده می‌كنیم.»
مردم نان هم كمتر می‌خرند!
علی رستمی، نانوای محله پردیسان، خیابان سبلان 19 است و به ما می‌گوید از وقتی كرونا به قم آمده فروش نان‌شان كمتر شده: «قبلا اگر 10 كیسه آرد 40 كیلویی پخت می‌كردیم الان 6كیسه پخت می‌كنیم و مردم حتی برای خرید نان هم از خانه بیرون نمی‌آیند.» او هم از رعایت موارد بهداشتی در نانوانی‌اش می‌گوید: من و همكارم دو نفریم و از ماسك استفاده نمی‌كنیم، چون جلوی تنور هستیم، اما مدام دست‌هایمان را ضدعفونی می‌كنیم و به مشتری‌ها هم می‌گوییم تا جایی كه می‌توانند از كارت خوان برای خرید استفاده كنند. »
جلال شاه‌محمدی، صاحبكار او هم به ما از مواجهه‌اش با یك مورد جالب در یكی دیگر از نانوایی‌هایش می‌گوید و این‌كه زنی با رعایت كامل موارد بهداشتی مجهز به ماسك و دستكش و عینك غواصی به نانوایی او آمده و از او درخواست خرید آرد كرده به جای نان! چرایش را كه می‌پرسیم می‌گوید: «چون می‌خواست خودش در خانه نان پزد و دو هفته‌ای درخانه بماند‌!» پاسخ او البته به این مشتری منفی بوده چراكه نانوایی دولتی دارد و نمی‌تواند آرد بفروشد!
آرایشگاه‌های نیمه تعطیل
زبیا فاتحی، آرایشگر جوان محله پردیسان قم است و او هم به ما از خلوتی كار و كاسبی‌اش می‌گوید و این‌كه خیلی از مشتری‌ها وقت‌شان را كنسل كرده‌اند و دیگر برای هیچ كاری به آرایشگاه نمی‌آیند: «من خودم هم كمتر كار قبول می‌كنم و جز برای نزدیكانم كه می‌دانم مریض نیستند كاری انجام نمی‌دهم.»
او هم مثل خیلی از قمی‌های دیگر از نبود ماسك و... گلایه دارد و می‌گوید: برای خرید ماسك به 5 تا داروخانه سرزدم، اما گفتند تمام شده و راست هم می‌گویند.
به فكر افغان‌ها و حاشیه‌نشین‌ها باشید
اكرم‌سادات حمزه‌جبلی، یكی از ساكن منطقه باجك قم شهروند دیگری است كه برای ما از حال و روز این روزهای قم می‌گوید: «ما از 15 بهمن شنیده بودیم كه در قم چند مورد كرونا اعلام شده و از همان زمان رعایت می‌كردیم به‌خصوص در رابطه با پدر و مادرم كه جزو گروه‌های حساس هستند. پدرم مبتلا به سرطان است و مادرم عمل قلب باز كرده! او اما گلایه‌اش از مسؤولان است و اطلاع‌رسانی نامناسب‌شان درباره این ویروس: «هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی رسمی‌ای از هیچ نهاد و ارگانی به مردم نشد، هرچه انجام می‌دهیم از دوستان و آشنایان شنیده‌ایم. جمعیت زیادی از مردم قم در حاشیه و مناطق فقیر‌نشین زندگی می‌كنند و تهیه ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده برایشان سخت است! اصلا این كالاها برایشان كالای لوكس است، چون به ساده‌ترین موارد بهداشتی هم دسترسی ندارند.»
او به مهاجر‌پذیر بودن قم هم اشاره می‌كند و می‌گوید: «اینجا اتباع افغان زیاد هستند و تكلیف آنها هم مشخص است و ضرورت دارد كه در بحث پیشگیری از ویروس كرونا هم از این گروه و هم از مردم فقیر شهر قم حمایت شود.»
ما دوام می‌آوریم
علی راد، مدیر آژانس تاكسی تلفنی در منطقه 4 قم هم به ما از كاهش سفرهای شهری مردم می‌گوید و این‌كه تعداد سرویس راننده‌هایش در این مدت كمتر شده. او با این حال كار را تعطیل نكرده و می‌گوید با رعایت موارد بهداشتی به مردم خدمات‌رسانی می‌كند: «ما به راننده‌ها توصیه كردیم كه حتما از ماسك استفاده كنند، بعد از گرفتن كرایه از محلول ضدعفونی‌كننده استفاده كنند و به محض رسیدن به آژانس هم دست‌هایشان را تمیز بشویند.» برای او هم كرونا ترسناك است، اما می‌گوید ما با رعایت اصول بهداشتی سعی می‌كنیم در این روزهای سخت دوام بیاوریم.