کرونا، حریف ما نیست

حاضران در قلب قرنطینه، از امید و بازگشت به زندگی می‌گویند

کرونا، حریف ما نیست

گرچه چند نفری حاضر نشدند با ما حرف بزنند و از حال وهوای ابتلا به کرونا و وضعیت‌شان به ما بگویند ولی یک زوج جوان، یکی بستری در بیمارستان و دیگری قرنطینه شده درخانه با شهامت با ما گفت وگو کردند و درعمل نشان دادند کرونا آن بیماری وحشت آور و کشنده‌ای نیست که هیچ کس از شرش در امان نباشد. درست است که کرونا عده ای را درجهان به کام مرگ برده، ولی کسانی که زنده مانده‌اند و به بهبود امیدوارند و حتی برای زندگی با همه توان می جنگند چند ده برابر اینهایند. این زوج مبتلا عاشق زندگی‌اند و می خواهند کرونا را شکست دهند به همان اندازه که معاون کرونا گرفته وزیربهداشت می خواهد بر آن فایق بیاید و دقیقا به همان اندازه که دو پزشک مبتلا یکی در اراک و دیگری در تهران مصمم به غلبه بر کرونا هستند. حرف‌هایی که این پنج نفر زده اند می تواند الهام بخش باشد، نه به عنوان شعارهای دهان پرکن و باب دندان جامعه امروز، بلکه به مثابه کسانی که با کرونا رخ به رخ شده اند، ولی بیش از حد جدی اش نگرفته اند.

الهام فراهانی یکی از مبتلایان به کرونا این روزها در قرنطینه خانگی است
می خواهم کرونا را  شکست دهم
صدای خش دار و گرفته و 10 ثانیه سرفه‌های خشک عمیق؛ مکالمه ما با الهام فراهانی اینطور شروع شد. او همسر میثم سعیدی است، این دو یک زوج مبتلا به کرونا هستند، زوجی جوان و امیدوار که بعید است کرونا بتواند شکست‌شان بدهد. دیروز که با الهام 29 ساله که معلم است، صحبت کردیم او برای زنده ماندن و سلامت شدن به قدری مصمم بود که انرژی گرفتیم. او البته در خانه‌اش قرنطینه شده، بیماری که برای نرفتن به بیمارستان و بستری نشدن دلایل مهمی داشته است.

ماجرای مبتلا شدن تان به کرونا چه بود؟
خودمان هم نمی دانیم چطورمبتلا شدیم ولی همسرم بعد ازاین که به قم سفر کرد یکسری علایم پیدا کرد، بعد هم که حال هر دوی ما به‌شدت بد شد. درست روز بعد از انتخابات بود که به توصیه خانواده به بیمارستان مسیح دانشوری رفتیم. همسرم قبول کرد آنجا بستری شود ولی من حاضر نشدم.
شما از خانه خارج می شوید؟
بله، شب‌ها برای همسرم یکسری وسایل بهداشتی، لباس و خوراکی می برم. برای بقیه بیماران هم پک‌هایی می‌برم چون آنها هم نیاز دارند . بیماران به‌شدت به میوه و خوراکی‌های مقوی و حتی آب معدنی و لیوان یک بار مصرف نیاز دارند و نمی توانم در برابرشان بی تفاوت باشم.
خب ممکن است کرونا را به دیگران منتقل کنید!
من ماسک می زنم وهمه کارها را با دستکش انجام می دهم و دستکش‌هایم را  نیز چند بارعوض می کنم. من هیچ ارتباط مستقیمی با مردم ندارم.
الان حالتان چطور است؟
تبم پایین آمده ولی هنوز علائم دارم؛ سردرد، بدن درد، سرفه ، تهوع.
بعد از این که متوجه شدید مبتلا هستید چه حسی داشتید؟
حسم خیلی بد بود و خیلی ناراحت شدم مخصوصا برای همسرم چون به خاطر شرکت در یک جلسه بیمار شد. با این حال ما هر دو فکر می کنیم هرچه تقدیر باشد همان پیش می آید. البته بهداشت را رعایت می کنیم و برای بهبودی می‌جنگیم ولی معتقدیم  در نهایت هر اتفاقی قرار باشد می افتد.
کرونا  ترس دارد؟
نه.
 کرونا را توصیف می کنید؟
یک چیزی است که وقتی تستت مثبت می‌شود هم احساس مردن و نزدیک شدن به مرگ بیشتر می شود و هم امید به زندگی، طوری که دوست داری با همه توان با آن مقابله کنی. وقتی می فهمی کرونا مثبت هستی برای زندگی طوری دست و پا می زنی که در روزهای عادی هرگز اینطور نیستی.
آمار مرگ و میرها را که می شنوید چه حسی پیدا می کنید ؟
به نظرم آمارها واقعی نیست.
منظور آمارهای جهانی است.
خیلی ناراحت می شوم که یک عده انسان بی‌گناه به‌خاطر ویروسی که معلوم نیست از کجا آمده جانشان را از دست می دهند.
همسایه‌هایتان خبر دارند شما و همسرتان بیمار هستید؟
کسی خبر ندارد ولی من با کسی تماس ندارم . حتی درخانه مان را که می زنند  باز نمی کنم.
از قرنطینه خانگی بگویید، از صبح تا شب چه کار می کنید؟
یک پزشک به من مشورت داد که یکی از پنجره‌های خانه را باز بگذارم تا هوا جریان داشته باشد، از دستگاه بخور سرد استفاده کنم، پیاز بالای سرم بگذارم و تنفس کنم، اسفند دود کنم، ویتامین سی بخورم و از خوراکی‌های با طبع گرم استفاده کنم. با این کارها تبم پایین آمده .
حوصله تان در خانه سرنمی رود؟
اینقدر درگیر مریضی و شست و شو و پخت و پز هستم که وقت کم می آورم . زندگی ام همان روال قبلی را دارد و چیزی تغییرنکرده. الان به خودم نمی گویم کرونا گرفته ام پس زندگی ام تمام شده و باید یک گوشه بنشینم و گریه کنم. معتقدم زندگی ام جریان دارد و فقط کمی شرایط فرق کرده.
شما خرید هم می روید؟
به هیچ وجه. یکی از دوستانم برایم خرید می کند و آنها را توی کوچه و جلوی درخانه اش می گذارد و من سریع برمی دارم . ارتباط مستقیم با هیچ کس ندارم.
فکر می کنید تا کی این شرایط ادامه پیدا کند؟
تا وقتی مطمئن شویم کرونا از بین رفته . فکر می‌کنم حدود 18 روز طول می کشد.



حال خوش بهبودی   
خیلی از مبتلایان به کرونا توانسته‌اند از چنگ این بیماری خلاص شوند. این جمله با این که تکراری به نظر می‌رسد و مشابه آن در روزهای اخیر بارها از سوی مسؤولان وزارت بهداشت شنیده شده است، غیرواقعی نیست. این را آمار بیش از 28 هزار نفری که در سراسر جهان کرونا گرفته، اما بهبود کامل پیدا کرده‌اند، ثابت می‌کند. بهبودیافتگانی که بخشی از آنها در ایران هستند، از جمله مردی میانسال که دیروز در بیمارستان مسیح دانشوری تهران با تایید سلامتی نسبی‌اش از سوی متخصصان از آی‌سی‌یو به بخش منتقل شد. بیماری که از قضا خود از پزشکان همین بیمارستان بود و همکارانش به مناسبت بهبود او، فیلمی را از حال خوب همکارشان در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. در این فیلم، یکی از متخصصان عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن ابراز خوشحالی می‌گوید: از همه مردمی که برای ما دعا کردند و از همه پزشکان و پرسنلی که جان خود را در این راه گذاشته‌اند، تشکر می‌کنم. الحمدا...، اکنون وضعیت این همکار ما نیز به حالت پایدار رسیده است. ما از اقدامات پزشکی راضی هستیم و آرزوی سلامتی برای همه بیماران داریم.  
دیروز همچنین یکی از پزشکان اراکی که او هم به کرونا مبتلا شده است و مانند دیگر بیماران، مراحل درمان معمول خود را در بیمارستانی در این شهر خود می‌گذراند، فیلمی از خود در فضای مجازی منتشر کرد. او در این فیلم، ضمن ارائه توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا خطاب به عموم مردم گفت: هموطنان با خیال راحت زندگی خود را داشته باشند. اما اگر احساس می‌کنند که دچار مشکل هستند، چند توصیه را رعایت کنند. اول این که خودشان را از نظر خورد و خوراک تقویت کنند، زیرا این کار می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. مهم‌تر از این مساله، حفظ روحیه است. همچنین مردم به دستورالعمل‌های دارویی نیز توجه کنند. اگر شهروندان به این توصیه‌ها عمل کنند، قطعا بدانید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و کسانی که مبتلا می شوند، به راحتی ترخیص خواهند شد.



میثم سعیدی یكی از مبتلایان به كرونا در تهران است كه با وجود داشتن نقدهایی به وضع موجود، ولی از بیماری‌اش باكی ندارد
مبتلای خوشحال
عكس‌هایش در اینستاگرام در نگاه اول به شوخی می‌مانست، عكس‌هایی كه یك مرد خوشحال را در بیمارستان نشان می‌داد، به قدری خوشحال كه كرونا اصلا به او نمی‌چسبید. با او كه تماس گرفتیم اما هویتش عیان شد كه میثم سعیدی 32 ساله اهل تهران و دانشجوی دانشگاه صدا و سیماست كه از روز شنبه كه تست كرونای او مثبت شده در بیمارستان مسیح دانشوری بستری است و تا مدتی كه نمی‌داند چند روزاست باید آنجا بماند. میثم با این كه هنوز ویروس كرونا اذیتش می‌كند، اما می‌شود گفت یكی از بهبودیافتگان است؛ مردی جوان و امیدوار كه به كرونا و همه ترس‌های بیهوده پیرامون آن می‌خندد. او زنده است و می‌خواهد زنده بماند و سرپا شود تا به همه نشان دهد كرونا مرگ نیست، بلكه این ناامیدی است كه مرگ است.

حالتان چطور بد شد؟
دو روز قبل از انتخابات با مسؤول اعتكاف كشور در قم جلسه‌ای داشتیم. بعد از جلسه شام خوردیم و متاسفانه دست‌هایمان را هم نشستیم. من مدتی قبل یك جراحی داشتم و بدنم ضعیف بود، در آن جلسه بهداشت را هم كه رعایت نكرده بودم برای همین دو روز بعد علائم شروع شد.
چه علائمی داشتید؟
تب شدید، بدن درد، گلودرد و سرفه خشك.
این كه می‌گویند ممكن است افراد مبتلا یك‌دفعه از حال بروند درست است؟ شما از حال می‌رفتید؟
من به خاطر عمل جراحی ای كه انجام داده بودم مرتب از حال می‌رفتم و نمی‌دانم این از حال رفتن چه قدر با كرونا ارتباط داشت.
چه عملی انجام داده بودید؟
عمل لاغری.
خودتان را چطور به بیمارستان رساندید؟
با ماشین خودم رفتم.
توانستید رانندگی كنید؟
بله، بدن درد و تب و سردرد داشتم ولی توانستم رانندگی كنم. علائم كرونا مثل آنفلوآنزاست،‌ من دوسال پیش هم آنفلوآنزا گرفته بودم و علائمش عین همین بود.
تست را چه زمانی از شما گرفتند؟
صبح آن شب بعد از این كه بستری شدم تست دادم.
حالا حالتان چطور است؟ دارو‌ها اثر داشته؟
امروز خیلی بهترم. دیروز اصلا قادر به حرف زدن نبودم ولی الان می‌توانم صحبت كنم. سرفه‌هایم هم كمتر شده، تب ندارم و فشارم نیز بالا آمده.
شما فكر می‌كردید كرونا بگیرید؟
اصلا به كرونا فكر نمی‌كردم چه رسد به این كه فكر كنم مبتلا می‌شوم. اصلا كرونا برایم مهم نبود، الان هم مهم نیست.
وقتی تست شما مثبت شد حس بدی نداشتید؟
من كلا آدم ترسویی نیستم، اینجا وقتی آدم‌ها می‌ترسند و نگران می‌شوند خنده‌ام می‌گیرد. من اگر جراحی نكرده بودم حتی بیمارستان نمی‌آمدم ولی با فشار همسرم آمدم .
نمی دانم از وضعیت جامعه مطلع هستید یا خیر. یك عده ترس عجیبی به جانشان افتاده. دوست دارم به عنوان كسی كه دارد با كرونا زندگی می‌كند توصیه‌ای به مردم نگران بكنید.
اول این كه كرونا مثل آنفلوآنزاست فقط سریع‌تر شیوع پیدا می‌كند. علت پوشیدن این لباس‌های ترسناك توسط كادر درمانی هم همین است، چون اگر همه با هم مریض شوند دیگر كسی نمی‌ماند كه از دیگران مراقبت كند. نكته بعدی این كه نباید ناامید باشیم چون زندگی بدون امید عین مرگ است. ما نباید در یك چهاردیواری خودمان را حبس كنیم و امید و زندگی مان را از دست بدهیم كه چه، مبادا كرونا بگیریم. زندگی در نهایت دست خداست.
شما با این روحیه چرا به لباس كادر درمان می‌گوید ترسناك؟
این لباس‌ها خیلی پوشیده است و حس می‌كنی كرونا سل است و قرار است بگیری و بمیری درحالی كه كرونا برای اكثر بیماران كشنده نیست.
دوستان و آشنایان و فامیل تان می‌دانند كرونا گرفته اید؟
می دانند، ولی ملاقات و تماسی با آنها نداشته‌ام.
دركوچه وخیابان كسی كه سرفه و عطسه می‌كند مردم فورا چپ چپ نگاهش می‌كنند. الان درمورد شما حرف بدی زده نمی‌شود؟ آخر الان كرونا یك انگ است.
درمورد خودم چنین چیزی حس نكردم و چیزی نشنیده ام. كسانی هم كه از كادر درمانی مشغول مراقبت از بیماران هستند به هیچ وجه این نگاه را ندارند.



روحیه امیدبخش کادر درمان
تب شدید، مرد میانسال تهرانی را به درمانگاهی در مرکز شهر کشاند، پزشک عمومی به او گفت چون احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، به بیمارستان محب یاس که از بیمارستان‌های مرجع بیماران کرونایی در پایتخت است، مراجعه کند. او از صبح امروز هم در بخشی ایزوله‌شده در این بیمارستان بستری است و در انتظار پزشک متخصص تا از مخاط بینی یا گلویش نمونه‌برداری کنند و آزمایش خون بگیرند.
این مرد 71 ساله، از اوضاع خود در این بیمارستان راضی است و شرایط بستری با ضوابط قرنطینه را به خوبی تحمل می‌کند. او همچنین می‌گوید پزشکان و پرستاران نیز با روحیه خوبی با بیماران و افراد مشکوک به کرونا برخورد می‌کنند و معتقد است همین روحیه کادر درمان خوب می‌تواند به افزایش امید به درمان بیماران کمک کند.


با بیماری می‌جنگم
مرد 59 ساله، از سال‌ها پیش عفونت ریه داشته است و از زمان شیوع کرونا در کشور نیز احساس درد بیشتری را در ریه‌های خود احساس می‌کند. این احساس درد و سرفه‌های خشک ممتد باعث نگرانی این مرد شد و به همین دلیل، به درمانگاهی در جنوب شهر تهران مراجعه کرد. پزشک عمومی آن درمانگاه او را مشکوک به کرونا تشخیص داد و راهنمایی‌اش کرد تا به بیمارستان محب یاس بیاید.  این مرد تعریف می‌کند که به محض ورود به این بیمارستان ابتدا علایم او را در بخش تریاژ بررسی کرده‌اند و بعد هم عکسی از ریه‌اش گرفته‌اند و او را در بخش بستری کرده‌اند. اکنون نیز منتظر است  هرچه زودتر پزشک متخصص بالای سر او حاضر شود و دستور نمونه‌برداری را صادر کند.  این فرد مشکوک به کرونا از نحوه رسیدگی در این بیمارستان راضی است و می‌گوید هیچ مشکل یا معطلی برای بستری نداشته است. او امیدوار است نتیجه تست کرونایش منفی باشد، اما تاکید دارد حتی اگر نتیجه آزمایشش مثبت بود، بازهم می‌تواند به راحتی و با روحیه عالی این بیماری را شکست دهد.