مرگ مبارک!

مرگ مبارک!


حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر در سن 91سالگی درگذشت.تلویزیون دولتی مصر دیروز این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد. زندگی و  حیات سیاسی دیکتاتور سابق قاهره، آکنده و آغشته به جنایات و سرکوبگری‌هایی بوده  که تبعات آن تا به همین امروز در سرزمین اهرام ثلاثه قابل مشاهده است. حسنی مبارک پس از ترور انور سادات در اکتبر سال  ۱۹۸۱ میلادی به ریاست جمهوری مصر  رسید. او به مدت 30 سال بدون هیچ رقیبی در این مسند باقی ماند و هرگونه اعتراضی از سوی اسلام گرایان و طرفداران جمهوریت و دموکراسی در مصر را به بدترین نحو ممکن سرکوب می‌کرد.   
مبارک در طول دوران ننگین حضور در قدرت، پروژه عادی سازی روابط اعراب و رژیم اشغالگر قدس، تسریع راهبردهای منطقه ای آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و در نهایت، همکاری امنیتی با سران رژیم اشغالگر قدس در محاصره غزه و سرکوب مردم فلسطین را در دستور کار خود قرار داد.
وقوع بیداری اسلامی در مصر و سرنگونی حکومت حسنی مبارک در سال 2011 میلادی، مردم این کشور ستمدیده را در خصوص ایجاد آینده ای روشن در قاهره امیدوار ساخت. در چنین شرایطی حسنی مبارک  از طریق وابستگان سیاسی و نظامی خود، تلاش زیادی برای انحراف بیداری اسلامی و احیای دیکتاتوری در مصر کرد. نتیجه این اقدامات، انزوای دوباره اسلام گرایان و ظهور حکومت نظامی عبدالفتاح السیسی در قاهره بود. حکومتی که با حسنی مبارک تا آخرین لحظات حیات وی مدارا کرد و مانع از سپردن وی به دست قانون شد. بدون شک مرگ حسنی مبارک، تلخی بسیاری از تحولات سالهای اخیر در مصر را به کام طرفداران آزادی از سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی کاهش خواهد داد. شاید این مرگ مبارک، به جریان طرفدار استقلال و آزادی واقعی در قاهره، جان تازه و دوباره ای بخشد.