بازی ترامپ با جان میلیون‌ها آمریكایی

بازی ترامپ با جان میلیون‌ها آمریكایی

استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی


 هنگامی كه گزارش‌ها در خصوص ویروس كرونا (كووید-19) برای اولین بار منتشر شد، هیچ‌كس تصور ابتلای گسترده مردم كشورهای مختلف جهان به این ویروس و بیماری را نمی‌كرد؛ اما هم‌اكنون، ما از یك بیماری فراگیر سخن می‌گوییم. امكان شیوع گسترده و فراگیری این بیماری در آمریكا نیز وجود دارد. باید تاكید كرد كه دولت آمریكا استراتژی «دفاع بیولوژیك» ندارد. ترامپ بودجه لازم را برای شناسایی و درمان بیماری‌هایی مانند كرونا كاهش داده است. مستندات موجود به‌خوبی نشان می‌دهد كه وی در دو سال گذشته بودجه بخش بهداشت برای مقابله با شیوع بیماری‌های مسری را چگونه به دیگر بخش‌های غیرضروری اختصاص داد. هم‌اكنون، نمی‌توان از نهادهای بهداشتی آمریكا انتظار داشت در صورت شیوع بیماری در یك مقیاس وسیع در این كشور، بتوانند اقدام خاصی صورت دهند. اتفاقی كه ممكن است در آینده‌ای نزدیك رخ دهد!
به نظر می‌رسد ترامپ هنوز درك نمی‌كند كه این مساله تا چه اندازه جدی است زیرا تنها 60مورد مبتلا به ویروس در ایالات متحده تأیید شده است! اما احتمالا طی هفته‌های آتی، ماجرا تا این اندازه ساده نخواهد بود. اخیرا دكتر نانسی مسیر مدیر مركز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اظهار كرده است: «جای سؤال نیست كه آیا این اتفاق در این كشور رخ خواهد داد بلكه این سؤال است كه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. ما از مردم آمریكا می‌خواهیم كه خود را برای این موضوع كه این امر می‌تواند بد باشد آماده كنند.»
در شرایطی كه شیوع ویروس كرونا در ایالات متحده آمریكا می‌تواند باعث «اختلال در زندگی روزمره» شود، ترامپ یك منكر علم یعنی «مایك پنس» را به عنوان مسؤول رسیدگی به ویروس كرونا منصوب كرده است! مایك پنس معتقد است استعمال سیگار به طور بالقوه برای سلامتی انسان مضر نیست و البته مانند ترامپ نسبت به سلامتی و حقوق ابتدایی و رفاه افراد عادی جامعه بی‌تفاوت است. انتصاب مایك پنس به این سمت، معادل قرار دادن یك دزد به عنوان رئیس پلیس یك منطقه است! در هر حال، به دلیل كاهش بودجه فدرال در برنامه‌های بهداشت عمومی و بی‌تفاوتی ترامپ در خصوص بهداشت عمومی، ایالات متحده آمادگی برای مقابله با شیوع گسترده ویروس كرونا ندارد.