خونبهای سنگین در انتظار صدراعظم

پای آلمان هم به پرونده ترور سردار سلیمانی باز شد

خونبهای سنگین در انتظار صدراعظم

 از همان ابتدای وقوع حادثه تروریستی فرودگاه بغداد كه منجر به شهادت سردار سلیمانی و همراهانش شد، كمترین شکی از آگاهی قبلی دستگاه‌های امنیتی سه كشور انگلیس، آلمان و فرانسه از این عملیات وجود نداشت. با این حال، گذشت زمان و انتشار شواهد و مستندات جدید نشان می‌دهد كه همراهی برخی دولت‌های اروپایی با كاخ سفید در عملیات ترور سردار سلیمانی، فراتر از یك آگاهی قبلی و ساده بوده است.
 نقش مركل در
 ترور شهید سلیمانی
آنگلا مركل، صدر‌اعظم آلمان هم‌اكنون متهم است كه بدون اطلاع‌رسانی به اعضای پارلمان آلمان (Bundestag)، دستور همكاری اطلاعاتی برلین - واشنگتن را در عملیات ترور شهید سلیمانی صادر كرده است. هشت نفر از نمایندگان حزب چپ در مجلس فدرال آلمان به علت استفاده آمریكا از پایگاه رامشتاین آلمان برای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی از آنگلا مركل، صدراعظم این كشور و اعضای دولت شكایت كردند.
این نمایندگان اعلام كردند: ما نمی‌توانیم بپذیریم كه دولت فدرال آلمان از جنگ پهپاد‌های آمریكا حمایت كند و اجازه آن را دهد. این جنگ با حقوق بین‌الملل تناقض دارد و نقض قوانین بین‌المللی نیز هست. دستورات این حمله پهپادی از یك پایگاه نظامی در خاك آلمان یعنی پایگاه هوایی آمریكایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان منتقل شده است. بنا بر اعلام این نمایندگان، دولت آلمان با صدور مجوز استفاده از این پایگاه برای حملات پهپادی در این ترور دست دارد.
 پای دیگر مقامات آلمانی هم
در میان است!
در شكایت هشت نفر از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان، علاوه بر آنگلا مركل، نام هایكو ماس، وزیر امور خارجه، آنه‌گرت كرامپ ــ كارن باوئر وزیر دفاع و هورست سیهوفر، وزیر كشور آلمان نیز مطرح شده است. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد كه علاوه بر حزب دموكرات مسیحی، حزب سوسیال دموكرات آلمان نیز در جریان همكاری امنیتی برلین و واشنگتن در ماجرای ترور شهید سلیمانی بوده است.
 مروری بر مواضع قبلی ژرمن‌ها
بدون شك مروری بر مواضع مقامات آلمانی در‌خصوص ترور سردار سلیمانی، می‌تواند رمزگشایی فوق‌العاده‌ای از پرونده شكایت اخیر نمایندگان آلمانی از مركل و اعضای دولت وی صورت دهد. پس از وقوع عملیات تروریستی در بغداد، هایكو ماس، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی كاملا معنادار، مدعی شد كه حزب متبوع وی در دولت ائتلافی (حزب سوسیال دموكرات) در جریان حمله آمریكا به خودروی حامل شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان نبوده است. این اظهار نظر می‌توانست بیانگر آگاهی دیگر حزب حاكم بر آلمان، یعنی حزب دموكرات مسیحی از عملیات ترور شهید سردار سلیمانی در عراق باشد. حزب دموكرات مسیحی آلمان از اصلی‌ترین طرفداران سیاست‌های امنیتی ایالات متحده در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود و حتی در جریان منازعات داخلی ناتو نیز حمایت كامل خود را از رویكرد سلبی مقامات دولت ترامپ اعلام كرده بود. اما شواهد موجود نشان می‌دهد هایكو ماس، وزیر امور خارجه آلمان كه به حزب سوسیال دموكرات تعلق دارد، خود نیز در جریان همكاری ژرمن‌ها با كاخ سفید در ترور شهید سلیمانی بوده است.
 پایگاه رامشتاین كجاست؟
پایگاه هوایی رامشتاین، پایگاه هوایی نیروی ایالات متحده و نیروهای ناتو در خاك آلمان است كه برای فرماندهی حمله هوایی به كشورهای منطقه غرب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایگاه رامشتاین آلمان قادر است عملیات هوایی ایالات متحده را در 51 كشور مستقل در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا پشتیبانی كند. به طور كلی آلمان، میزبان بیشترین تعداد پایگاه‌های نظامی آمریكا در جهان است و 27 درصد پایگاه‌های نظامی آمریكا در جهان، در آلمان قرار دارد. بنابراین نیروهای آمریكایی بیشتر از هر كشور دیگر در آلمان مستقر هستند. در حال حاضر حدود20 درصد نیروهای نظامی ایالات متحده آمریكا كه در خارج از این كشور مستقر هستند، در آلمان بسر می‌برند. همچنین لازم به ذكر است كه فرماندهی نظامی ایالات متحده در اشتوتگارت آلمان واقع است. این فرماندهی، 89 كشور را پوشش می‌دهد.
 زمان دفاع مركل محدود است
صدر‌اعظم سرزمین ژرمن‌ها معمولا طی سال‌های گذشته و در قبال سایر افشاگری‌های امنیتی در قبال خود و دولت متبوعش، سیاست سكوت و تكیه بر گذشت زمان را انتخاب كرده است. به عنوان مثال در پرونده جاسوسی مشترك سازمان سیا و سازمان اطلاعات آلمان (كه مركل نیز در جریان آن بوده است)، مركل از دستگاه‌های امنیتی و قضایی كشورش خواست تا مانع از تمركز افكار عمومی روی این ماجرا شوند! حتی در ماجرای شنود تلفن همراه مركل توسط آژانس امنیت ملی آمریكا، صدر‌اعظم آلمان از ترس افشای ارتباطات گسترده جاسوسی برلین و واشنگتن، خواستار مختومه شدن پرونده شد،‌ اما این‌بار نه گذشت زمان و نه مختومه كردن ظاهری پرونده شكایت نمایندگان پارلمان آلمان از مركل و دیگر مقامات آلمانی به پایان یافتن ماجرا منجر نمی‌شود. آنچه مسلم است این‌كه صدراعظم آلمان فرصت بسیار محدودی برای دفاع از خود در این پرونده دارد، هر چند شواهد و مستندات همه بر علیه اوست. در صورت اثبات كامل این ماجرا، خونبهایی كه مركل به جرم همكاری در ترور شهید سلیمانی پرداخت می‌كند، بسیار سنگین خواهد بود.