خطر سقوط بر اثر تمیزی!

اگر پوکی استخوان یا اضافه‌وزن زیاد دارید در خانه‌تکانی عید امسال بیشتر مراقب باشید

خطر سقوط بر اثر تمیزی!

نفس خانه‌تكانی با زدودن خانه و وسایل زندگی از غبار و كثیفی برای شروع سال نو و با حس تمیزی و پاكی معنا پیدا می‌كند. یعنی هدف از این رسم یا سنت ایرانی، ایجاد شادی و نشاط در خانه است.اما گاهی خانه‌تكانی غیر اصولی می‌تواند خانم‌ها و به‌ویژه كسانی را كه سن‌شان بالاتر است در معرض كتف درد، گردن درد و كمر درد قرار دهد. اگر می‌خواهید كمتر به این آسیب‌ها دچار شوید، گفت‌و‌گوی ما را با دكتر ودیعه موثقی، فیزیوتراپیست و بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران و دكتر مرتضی نخعی، ارتوپد و جراح شانه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران بخوانید.

شكی وجود ندارد كه خانه‌تكانی غیر اصولی به جهت قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های پر خطر، آسیب‌رسان است. اما با یك برنامه ریزی صحیح می‌توان گام به گام تمام امور مربوط به نظافت و تمیز كردن منزل را بدون به خطر انداختن سلامت انجام داد و خانه‌تكانی را به یك كار بسیار انرژی‌زا و شادی بخش برای همه خانواده تبدیل كرد.
 وقتی عضلات‌تان بگیرد !
اگر كار بدنی زیاد انجام شود ممكن است عضلات دچار اسپاسم شود. به گفته دكتر نخعی، گرفتگی عضلات بخصوص در كسانی كه عادت به انجام كار طولانی و سنگین ندارند، بیشتر اتفاق می‌افتد.
وی می‌افزاید: اگر عضلات‌تان به‌ویژه در ناحیه بازو، شانه، كمر و گردن دچار اسپاسم شد باید كار را متوقف كنید و موضع را با كیسه آب گرم یا دوش آب گرم، ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از ژل و پماد ضد درد استفاده كنید.
 تشدید مشكلات گردن
افرادی كه مشكلاتی در عضلات گردن یا عروق گردن دارند و با بالا گرفتن طولانی سر ( برای پاك كردن شیشه‌ها یا لوستر ) دچار سرگیجه می‌شوند، باید كار را متوقف و حتما به پزشك مراجعه كنند.
دكتر نخعی در این باره می‌گوید: كسانی كه وقتی دستشان را بالا ببرند و حركات سر زیاد و سنگین انجام دهند، دچار مشكلات شانه می‌شوند كه درد ناشی از آن در سر و گردن و اطراف شانه منتشر می‌شود. در چنین مواردی از روش‌های كمكی (ماساژ، گرم كردن و داروهای ضد‌درد) به‌طور موقت می‌توان استفاده كرد.وی هشدار می‌دهد: اگر این دردها تكرار شود و بعدا هم دچار دردهای اطراف شانه شوید، احتمال آسیب ‌تاندون شانه وجود دارد كه باید به‌سرعت تحت بررسی پزشكی قرار بگیرد.
 زمین خوردن روی سرامیك
شستن جاهایی كه كف‌شان سرامیك است باید با رعایت اصول ایمنی صورت بگیرد، وگرنه بسیار آسیب‌رسان خواهد بود. دكتر نخعی تاكید می‌كند: سرامیك، لیز است و امكان سر خوردن روی آن وجود دارد. البته در صورت به پا داشتن دمپایی مناسب، این خطر كمتر می‌شود. همچنین باید از گوشه‌ها حركت كنید و از لبه‌ها برای حركت روی زمین شسته شده كمك بگیرید. این جراح شانه یادآوری می‌كند: اگر زمین خوردید یا از چهار پایه افتادید و دچار درد در شانه، مچ دست یا مفصل شدید، احتمال شكستگی وجود دارد. ولی باید
از خود درمانی در چنین مواردی خودداری و به پزشك مراجعه كنید. اگر ضربه خوردید و جایی از بدن‌تان دچار درد واضح شد نیز به پزشك مراجعه كنید.
 9 قدم برای خانه‌تكانی ایمن
دكتر موثقی برای حفظ سلامت و ایمنی حین خانه‌تكانی، رعایت نكات زیر را توصیه می‌كند:
نظافت خانه را تقسیم‌بندی كنید و در چند روز متناوب و با استراحت بین آنها، كار را انجام دهید.
برای بلند كردن و جا‌به‌جایی اشیای سنگین حتما از اطرافیان كمك بخواهید.
هنگام برداشتن اجسام از روی زمین پشت خود را صاف نگه دارید و به جای قوز كردن، زانوها را خم كنید. همچنین اگر جسم سنگینی را بلند كرده‌اید برای چرخش به جهت خاصی هرگز بالا تنه خود را نچرخانید، بلكه تمام بدن را جابه جا كرده و پاها را به آن سمت بگردانید.
برای تمیز كردن كف زمین، بهترین راه استفاده از یك تی بلند است. به نحوی كه كمر راست نگه داشته شود و با هر دو دست و با كمك بازوها، تی را جابه‌جا كنید. اگر می‌خواهید كف زمین را با دست بشویید نیز حتما روی زانوهای خود بنشینید و كمر را صاف نگه دارید.
 همیشه یك چهارپایه كوچك دم دست داشته باشید و به تناوب یكی از پاها را 4 تا 5 دقیقه روی آن بگذارید تا فشار از روی مهره‌های كمر برداشته شود. برای تمیز كردن كابینت‌ها و اشیا در ارتفاع پایین روی چهارپایه بنشینید و این كار را انجام دهید.
برای نظافت نقاط خارج از دسترس از نردبان دو طرفه استفاده كنید تا از كشیده شدن زیاد دست و گرفتگی عضلات گردن و بازوها پیشگیری شود.
با توجه به این‌كه فرد در حین كارهای خانه ممكن است عرق كند و با جابه‌جا شدن در معرض سرما قرار بگیرد از پوشش مناسب استفاده كنید و از سرد و گرم شدن بدن خود پیشگیری كنید.
به صورت مداوم كار نكنید. در صورت احساس خستگی حتما 11 تا 15 دقیقه دراز بكشید و خود را گرم نگه دارید و حركات كششی ملایم در تمام عضلات انجام دهید.
هنگام شستن قالی و پتو دقت كنید كه این اقلام بعد از آبكشی بسیار سنگین می‌شوند و نباید به تنهایی آنها را حمل كنید، اول اجازه دهید آبشان كشیده شود تا سبك‌تر شوند.
حتما قبل از شروع خانه‌تكانی تغذیه مناسب و انرژی زا داشته باشید.برای جلوگیری از گرفتگی عضلات در طول خانه‌تكانی آب كافی بنوشید و قبل از شروع خانه‌تكانی بدن خود را به مدت چند دقیقه با حركات ورزشی مناسب گرم كنید.
افتادن از ارتفاع؛ بزرگ‌ترین خطر
خطر اصلی طی خانه‌تكانی غیر اصولی، افتادن است. پس باید یكسری نكات ایمنی را در نظر گرفت كه دكتر نخعی در این باره می‌گوید: هنگام خانه‌تكانی از چهار پایه بالا نروید و اگر قرار است بالا بروید، توجه داشته باشید كه پایه‌های آن فاصله زیادی داشته باشد یا نردبان محكم و سالم بوده و اتصال بین دو قسمت آن نیز سالم باشد. همچنین تا جای ممكن یك نفر كنار چهارپایه یا نردبان بایستد و آن را نگه دارد.