لغو مراجعات غیرضروری به بیمارستان‌ها

لغو مراجعات غیرضروری به بیمارستان‌ها


   در اولین روز‌های اسفند 98 اولین مورد ابتلا به ویروس كرونا در قم از ایران گزارش شده است. تاكنون ابتلای بیش ار 75 هزار نفر در 30كشور تایید شده و جان حدود 2000 نفر را گرفته است. برآوردهای نخستین نشان می‌دهد درصد مرگ و میر این ویروس تا 7 درصد مبتلاشدگان است. هر چند میزان مرگ و میر آن از ویروس‌های دیگر این خانواده و آنفلوآنزا  H1N1 و ابولا كمتر بوده اما گسترش سریع‌تر آن و تعداد مبتلایان بیشتر آن توجه جدی به آن را نیاز دارد. نزدیك به 70 درصد افراد مبتلا به این نوع ویروس، بین پنج الی هفت روز بعد رو به بهبودی رفته‌اند. علایم اصلی بیماری شامل تب و بدن درد و گاهی مشكلات تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه‌های خشك است.
بسته به نوع كروناویروس، روش‌های انتقال آن متفاوت است. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است كه افراد به مدت طولانی در فضای بسته در كنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی كه در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. لازم دانستم چند نكته را به بیماران و مراجعان عزیز یادآور شوم:
در هر استان بیمارستان‌های معینی تعریف شده‌ و وظیفه دارند موارد مشكوك به بیماری آنفلوآنزا یا كروناویروس را پایش كنند بنابر این تنها در صورت داشتن علائم مشكوك به این بیمارستان‌ها مراجعه كنید.
اعمال جراحی الكتیو غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها لغو شده تا تردد به بیمارستان‌ها كاهش یابد. اعمال جراحی محدود به اعمال جراحی اورژانسی است، پس جهت اعمال جراحی‌های زیبایی و غیرضروری به بیمارستان‌ها مراجعه نكنید.
درمانگاه‌های شلوغ نیز تعطیل شده‌اند؛ تنها موارد اورژانسی به درمانگاه مراجعه كنند زیرا تجمع بیماران در این درمانگاه‌ها زیاد است.
ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها لغو شود و هر بیمار تنها یك همراه داشته باشد
 رفت وآمد بی‌مورد به بیمارستان‌ها حتی‌الامكان كم شود تا پرسنل و همكاران و كادر درمان وقت و انرژی كافی جهت رسیدگی به افرادی كه واقعا نیازمند هستند داشته باشند.
 در آخر باید متذكر شوم استرس بی‌مورد و از طرفی بیخیالی بیش از حد هر دو بی‌فایده است و همه باید با هم و در كنار هم از گسترش ویروس جلوگیری كنیم.