از كلاهبرداری كرونایی  تا سد کرونا در برابر دزد فراری

از كلاهبرداری كرونایی تا سد کرونا در برابر دزد فراری


شیوع كرونا در ایران و فعالیت شایعه‌سازان و محتكران، بخشی از توان ماموران پلیس را در روزهای اخیر به خود اختصاص داده و ماموران پلیس امنیت اقتصادی چند انبار احتكار ماسك و مواد ضدعفونی را شناسایی كردند. پلیس فتا هم شناسایی و برخورد با شایعه‌سازان و كلاهبرداران فضای مجازی را در دستور كار قرار داده است.
كشف انبار دستكش و ماسك در تهران
به گزارش خبرنگار جام‌جم، رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی پایتخت دیروز از كشف بیش از شش میلیون دستكش لاتكس و ده هزار ماسك فیلتردار كه در یك انبار واقع در خیابان فلسطین احتكار شده بود، خبر داد.
سرهنگ صادق قره‌باقری در حاشیه این عملیات گفت: به دنبال دریافت خبری درباره این‌كه فردی در حوالی خیابان فلسطین اقدام به نگهداری تعداد قابل‌توجهی ماسك فیلتردار و دستكش لاتكس كرده است، رسیدگی به موضوع در دستور كار ماموران قرار گرفت. ماموران همراه نمایندگان تعزیرات به این محل در خیابان فلسطین مراجعه و در بازرسی از آن شش میلیون و ۶۰۱ هزار انواع دستكش‌های بهداشتی لاتكس را در ۳۲۹‌كارتن و ده هزار ماسك فیلتردار كشف و ضبط كردند. همچنین یك نفر نیز در این خصوص دستگیر و برای این فرد پرونده‌ای تشكیل و به دادسرا منتقل شد.
دستگیری محتكران اراكی
در عملیاتی دیگر، ماموران كلانتری 14 شهرستان اراك، تعداد 9 هزار عدد ماسك و پد الكلی كه در یك انباری در یكی از محله‌های شهرستان احتكار شده بود را كشف كردند. در این عملیات دو نفر دستگیر و برای برخورد قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.
رئیس پلیس آگاهی استان البرز هم از کشف 14 تن محلول ضد عفونی خبر داد و گفت: این مواد قرار بود به صورت خارج از شبکه توزیع به فروش برسد.
محمد نادر بیگی به جام جم گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با فروش و عرضه خارج از شبکه کالا و مواد بهداشتی و پزشکی با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا تیم‌های اداره مبارزه با قاچاق کالا پلیس‌آگاهی طی گشت‌زنی و کنترل‌های نامحسوس از توزیع خارج از شبکه مقادیر زیادی محصولات بهداشتی مطلع شدند. در این رابطه به ۵ دستگاه خودرو نیسان و یک دستگاه خودرو کامیون که حامل ژل ضد عفونی کننده بوده و در محدوده کمالشهر کرج در حال تردد بودند مشکوک شده و خودروها را توقیف کردند.
دستگیری شایعه پراکن مجازی
رئیس پلیس فتا قزوین از دستگیری عامل انتشار شایعه بیماری کرونا در قزوین خبر داد و گفت: در پی رصد و انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه یک شخص در بیمارستان بوعلی شهر قزوین به دلیل بیماری کرونا بستری شده است، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت.کارشناسان پلیس فتا قزوین با انجام تحقیق‌های فنی و پلیسی خود متوجه شدند، خبر اعلامی کذب بوده و در این خصوص، عامل انتشار خبر،فردی  ساکن قزوین شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی استان دستگیر و به اداره پلیس انتقال داده شد.
وی با بیان اینکه متهم پس از بازداشت به جرم اعتراف و انگیزه خود را از این اقدام سرگرمی عنوان کرده است، گفت: این فرد پس از تکمیل پرونده، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی داده شد.
مراقب پیامك‌های كرونایی باشید
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ هم نسبت به كلاهبرداری و سودجویی از طریق ارسال پیامك‌ها و تبلیغات مربوط به فروش آنلاین ماسك و داروهای ضد‌عفونی‌كننده هشدار داد.
سرهنگ تورج كاظمی گفت: افراد سودجو در شرایط مختلف و به بهانه‌های گوناگون اقدام به ارسال پیامك یا تبلیغات مختلف در شبكه‌های اجتماعی می‌كنند و اخیرا نیز با توجه به نگرانی‌ها از شیوع ویروس كرونا تبلیغاتی را در این زمینه آغاز كرده‌اند كه مثلا برای خرید ماسك یا مواد ضد‌عفونی‌كننده به نشانی اینترنتی مراجعه كرده یا عدد فلان را به همین سرشماره پیامك كنید و... . شهروندانی كه ممكن است نگرانی بابت بیماری داشته باشند یا به سایت‌های مذكور مراجعه كرده و از آن طریق ممكن است به صفحات فیشینگ هدایت شده و اطلاعات كارت بانكی‌شان به سرقت برود یا ممكن است افراد سودجو اقدام به اخذ وجه به شیوه‌های مختلف نظیر تماس تلفنی و اعلام شماره كارت و... كرده و پس از اخذ پول محصول را به در منزل ارسال نكنند.
كرونا، فرار سارق را ناكام گذاشت
تحصیلدار یك شركت در مشیریه كه پس از سرقت 900 میلیون تومان از شركت قصد فرار از كشور را داشت به خاطر بسته بودن مرزها به دلیل گسترش كرونا ناكام ماند.   این سارق بعد از سرقت كیف حاوی دلار، به سمت مرزهای غربی كشور فرار كرد، اما به دلیل بسته بودن مرزها به خاطر كرونا نتوانست به فرارش ادامه دهد و مجبور شد به تهران برگردد. او در ادامه سناریوی ساختگی را مطرح كرد تا از مجازات فرار كند كه ناكام ماند و دستگیر شد.