تكرار رسم مبارك

تكرار رسم مبارك

محمدحسین خودكار جام‌جم

 فردا اولین روز هفته ملی منابع طبیعی است كه در تقویم رسمی كشور با عنوان «روز درختكاری» نامگذاری شده است. مناسبتی كه همه ساله رهبر معظم انقلاب توجهی ویژه به آن دارند و بارها این روز را به عنوان «یك رسم مبارك» توصیف كرده‌اند. دیروز نیز به روال سال‌های گذشته دو اصله نهال میوه با دستان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به زمین هدیه شد. اقدامی كه بار دیگر نگاه خاص ایشان را به لزوم حفظ منابع طبیعی ثابت كرد.
مراسم روز درختكاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت تاثیر شیوع ویروس كرونا، با سال‌های گذشته دو تفاوت مهم داشت؛ نخست این كه رهبر معظم انقلاب دیروز برای رعایت نكات بهداشتی با دستكش پلاستیكی نهال‌ها را غرس كردند و دوم این كه ایشان در حاشیه این مراسم برخلاف روال سال‌های قبل كه همواره توصیه‌های زیست‌محیطی داشتند، این بار سخنان خود را به مسائل بهداشتی اختصاص دادند.
 دغدغه حفظ منابع طبیعی
رهبر انقلاب معمولا هر سال در مراسم درختكاری سخنانی درباره لزوم توجه به محیط‌زیست، حفظ جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بیان می‌كردند. مثلا ایشان سال گذشته در روز 15 اسفند پس از كاشت دو اصله نهال میوه فرمودند: «ما امروز از ناحیه بی‌اعتنایی به جنگل و مرتع و عدم توجه درست به پوشش گیاهی در سراسر كشور خسارت‌هایی را متحمل می‌شویم و اگر چنانچه در فرهنگ عمومی، حفظ پوشش گیاهی، درخت، گیاه و سبزه جایگاه درست خود را پیدا كند، كشور بهره‌های بیشتری خواهد برد.»
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین در آن مراسم با انتقاد از كاشت برخی نهال‌های مضر و غیربومی به بهانه جلوگیری از بیابان‌زایی فرمودند: «شنیده‌ایم در بعضی از مراكز كشور به‌خاطر جلوگیری از پیشرفت صحرا و بیابان‌زایی، برخی نهال‌ها و اصله‌هایی كه مناسب نیست، كاشته می‌شود. خیلی ضروری است كه دستگاه‌های مسؤول مراقبت كنند كه چنین اتفاقی نیفتد.»
اشاره ایشان در این صحبت به كاشت نهال‌هایی همچون «كهور آمریكایی» و «كنوكارپوس» برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در برخی نقاط كشور بخصوص استان خوزستان در آن زمان بود. این در حالی است كه این درختان گونه‌هایی مهاجم هستند كه باعث تهدید كشت و زرع اطراف خود و از بین بردن منابع آب زیرزمینی می‌شوند.
 توجه به باغستان‌ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم روز درختكاری سال 96 نیز كه در آن دو نهال انجیر و زردآلو كاشته بودند، به نكاتی مهم درباره لزوم حفظ باغستان‌های پایتخت كردند و بیان كردند: «مسؤولان باید مانع از  بین رفتن درختان موجود در شهرها بشوند. در شهر تهران باغستان‌هایی وجود دارد، خانه‌های بزرگ یا باغ‌هایی در داخل شهر هست كه صاحبان آنها یا دیگران، چشم به آنها دوخته‌اند كه آنها را از بین ببرند و برای این كه از زمین به یك نحوی استفاده كنند. اما باید جلوی این كار گرفته‌ شود.»
 توجه خاص به درختان میوه
تا پیش از سال 95، رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سال در مراسم روز درختكاری، به جای كاشت درختان میوه، نهال‌هایی مثل كاج، سرو و چنار می‌كاشتند، اما 18 اسفند 95 ایشان برای اولین بار به كاشت درختان میوه روی آوردند و دو نهال سیب و گیلاس را غرس كردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای آن روز درباره علت این كار خود فرمودند: «شخصی در یكی از یادداشت‌های مردمی كه هر روز برای من می‌آید، نوشته بود كه چرا درخت میوه نمی‌كارید؟ لذا امسال ما درخت میوه كاشتیم. البته درخت میوه، این امتیاز را هم دارد كه میوه‌ لذیذ مخصوص ایران را به مردم می‌دهد. آن‌طور كه برای من نقل كردند، میوه‌های ما شیرین‌تر، خوش‌طعم‌تر، آبدارتر و مطلوب‌تر [از نمونه‌های خارجی] است. گرچه حالا شنیده‌ام كه متأسفانه میوه هم وارد می‌شود، این هم جزو كارهای غلط است و [جز در موارد ضرورت]، مسؤولان بایستی جلوی این كار را بگیرند.»
كاشت نمادین نهال از دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تا امروز همه ساله در هفته منابع طبیعی از سوی ایشان انجام شده است. رهبر معظم انقلاب همچنین همواره روز درختكاری را رسمی مبارك دانسته‌اند، به عنوان مثال ایشان 18 اسفند 94 در حاشیه مراسم روز درختكاری فرمودند: «روز درختكاری، روز بابركتی است؛ برای این كه گیاه و درخت، مایه‌ بركت زندگی بشر است، ما باید قدر اینها را بدانیم.»
وقتی عالی‌ترین مقام رسمی كشور در سال‌های متوالی این چنین بر لزوم حفظ منابع طبیعی كشور تاكید می‌كند و نسبت به مسائل زیست‌محیطی دغدغه دارد، مسؤولان عالی كشور نیز توجه به محیط‌زیست را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در این شرایط، انتظار از همه مدیران اجرایی این است كه دیگر بدون در نظر گرفتن ضوابط زیست‌محیطی، طرحی را اجرا نكنند.