حلقه انتقال را با هم بشكنیم...

حقایق ویروس كرونا را بدانیم؛ آیا این مرگبارترین ویروس تاریخ است؟

حلقه انتقال را با هم بشكنیم...

شاید در خبرها شنیده‌اید كه متابولیسم بالای بدن كودكان مانع از ابتلای كودكان به این بیماری شده است. علاوه‌بر این در برخی از پیام‌هایی كه دست به دست می‌شود، گفته شده این بیماری طبع سرد دارد و آنهایی كه طبع گرم دارند، به این ویروس آلوده نمی‌شوند. دكتر طبرسی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «این ویروس، ویروس جدیدی است. بنابراین علم پزشكی هنوز به‌طور دقیق رفتار آن را شناسایی نكرده‌است. بنابراین گفته‌هایی مانند طبع سرد این ویروس یا عدم ابتلای كودكان به دلیل متابولیسم بالای بدن آنها، فرضیه درستی نیست».
 این استاد دانشگاه اضافه می‌كند: «ممكن است كودكان هم به شكل خفیف به این بیماری دچار شوند، اما بعد از چند روزی، مثل سرماخوردگی عادی آن را رد كنند. اما در افراد بالای 40 سال، این ویروس می‌تواند به ریه‌ها حمله كرده و به شكلی كه می‌بینیم، باعث ابتلا به بیماری شود».
 تغذیه، سلاح مهمی است
«تغذیه خوب، استراحت كافی و دوری از استرس و اضطراب باعث افزایش مقاومت بدن می‌شود» .
دكتر طبرسی ادامه می‌دهد: «هرچه عملكرد سیستم ایمنی بدن بهتر باشد، مقاومت بدن در مقابل ویروس كرونا بالا رفته و افراد یا به بیماری مبتلا نمی‌شوند یا به شكل خفیفی مبتلا شده و بیماری را رد
می‌كنند».
 چرخه را بشكنیم
«ویروس كرونا مانند ویروس آنفلوآنزا روی سطوح باقی می‌ماند. علاوه براین‌كه راه اصلی انتقال آن از طریق تنفسی است. بنابراین باید چرخه انتقال را بشكنیم». این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «برای این كار باید سطوح در تماس با دست را كاملا ضدعفونی كرد. علاوه براین‌كه باید از حضور در فضاهای دربسته با جمعیت زیاد خودداری كرد. به این‌ دلیل كه فضای تنفسی به دلیل جمعیت بالا كاهش یافته و اگر در جمع فقط یك نفر به بیماری مبتلا بوده یا ناقل بیماری باشد، به‌راحتی بیماری به دیگران نیز منتقل می‌شود»
 تا كی مهمان ماست؟
دكتر پیام طبرسی درباره حضور ویروس كرونا در ایران می‌گوید:« ویروس كرونا هم مانند بعضی ویروس‌های دیگر كه ناگهان ظاهر شده و پس از یك اپیدمی ناگهان ناپدید می‌شوند، ناپدید خواهد شد. اما احتمال می‌دهیم این ویروس تا شروع فصل گرما، یعنی احتمالا تا پایان فصل بهار در كشور ما بماند. اما هرچه زودتر بتوانیم چرخه انتقال را شكسته و متوقف كنیم، آمار ابتلا و قربانیان كاهش خواهد یافت».
 ماسك چقدر مهم است؟
خیلی‌ها می‌پرسند استفاده از ماسك برای جلوگیری از ابتلا به كرونا چقدر ضروری است؟ این متخصص عفونی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اگر كسی نشانه‌های ابتلا به بیماری را دارد، بهتر است از منزل بیرون نیامده و مستقیما به مراكز بهداشتی مراجعه كند. برای این منظور و برای جلوگیری از ابتلای دیگران، حتما باید از ماسك استفاده كند». 




در همه‌گیری بیماری این نکات را رعایت كنیم
دكتر طبرسی با توضیحی كوتاه درباره بیماری به راهكارهای جلوگیری از ابتلا اشاره كرده و می‌گوید: «ما در مرحله اپیدمی یا همه‌گیری بیماری هستیم و این خوب نیست. چند بیمارستان برای مراقبت از بیماران تجهیز شده‌اند. بنابراین لازم است حتما نكته‌های
بهداشتی‌- فردی را به این شرح رعایت كنیم»
در منزل بمانید: اگر كار ضروری‌ای ندارید، در منزل بمانید
گردش نكنید: حداقل تا زمان فروكش كردن بیماری از سفر چه به خارج از كشور و چه سفرهای داخلی، خودداری كنید.
تنها بمانید: تا زمان عادی شدن شرایط، از تجمع پرهیز كنید. این تجمع می‌تواند شامل مهمانی‌های خانوادگی، گردش‌های دسته‌جمعی خارج از منزل، حضور در اماكن عمومی با جمعیت زیاد باشد.
خیلی صمیمی نباشید!: از روبوسی و دست دادن جدا پرهیز كنید
به نظافت دقت كنید: دست‌ها را پس از بازگشتن به منزل، رسیدن به محل كار، پیش از خوردن غذا یا هر خوراكی دیگر، با صابون و آب گرم بشویید. بهتر است در طول روز هم از اسپری الكلی برای ضدعفونی كردن دست‌ها و سطوح در تماس آب، كمك بگیرید.
حتما دستمال بگیرید: داخل دستمال كاغذی عطسه و سرفه كرده و سپس آن را تاكرده و داخل سطل آشغال بیندازید. از دست زدن به چشم‌ها و دهان خودداری كنید.
تغذیه مناسب: تاحدممكن تغذیه مناسب داشته باشید و از خوردن غذا، بیرون از منزل خودداری كنید.
ماسك بزنید: درصورت حضور در مكان‌های پرجمعیت حتما از ماسك استفاده كنید.