كریم برای پرسپولیس، باقری برای تیم ملی!

اسكوچیچ دستیار ایرانی‌اش را به صورت پاره وقت پذیرفت

كریم برای پرسپولیس، باقری برای تیم ملی!

 با اضافه شدن نام كریم باقری به فهرست دستیاران اسكوچیچ، حالا دیگر صندلی خالی دیگری كنار سرمربی تیم ملی روی نیمكت وجود ندارد. اسكوچیچ كه انتخاب خودش به عنوان سرمربی، با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود، ابتدا ملادن زگانیر و تونی اوسنیك را به عنوان دستیاران خارجی خود معرفی كرد و حالا كادرش را با یك نام آشنای ایرانی بست؛ با كریم باقری كه ظاهرا قرار است مربی پاره وقت تیم ملی باشد!
 این‌كه كریم باقری همزمان هم دستیار یحیی گل محمدی باشد و هم دستیار دراگان اسكوچیچ، عین توافقی است كه میان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال صورت گرفته است. در واقع رسیدن به توافق در مذاكرات اهالی ساختمان سئول با كریم باقری، منوط به نظر سرمربی قرمزها بود و یحیی هم به این شرط با حضور آقا كریم در تیم ملی موافقت كرد؛ این‌كه اسكوچیچ بپذیرد كریم باقری تا پایان فصل در پرسپولیس نیز به كارش ادامه دهد.
اسكوچیچ هم پذیرفت، چون در اصل شرط یحیی، پیشنهاد خود فدراسیون بود. محمد حسن انصاری فرد، ماجرا را اینگونه روایت می‌كند: «موضوع از جایی شروع شد كه من برای پیگیری اتفاقات بازی با سپاهان و برخی مسائل دیگر به فدراسیون فوتبال رفتم. در فدراسیون آقای بهاروند به من گفت كه ما برای تیم ملی كریم باقری را می‌خواهیم و با ایشان صحبت كرده ایم و اسكوچیج هم با كریم باقری صحبت كرده و او را می‌خواهد و اگر شما موافقت می‌كنید او در تیم ملی همراه با ما باشد و از طرفی هم در پرسپولیس حضور داشته باشد. بهاروند گفت كه ما چند اردو در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ داریم و در خارج از زمان‌های اردو كریم باقری می‌تواند در پرسپولیس باشد. من هم گفتم كه باید این مساله را به اطلاع یحیی گل‌محمدی برسانم و و با خود كریم باقری هم صحبت كنم. خود آقای باقری با این مساله موافق بود و این مساله را در اقدامی حرفه‌ای به باشگاه سپرد چرا كه قرارداد داشت. وقتی ما هم دیدیم كه او با حضور در تیم ملی موافق است ما هم موافقت كردیم تا او در دو اردو همراه با تیم ملی باشد و در بقیه زمان‌ها مثل گذشته به كارش در پرسپولیس ادامه دهد.»
انصاری فرد این توضیحات را از طریق سایت باشگاه پرسپولیس به اطلاع هواداران تیمش رساند تا نگرانی‌های آنها را بابت احتمال جدایی كریم باقری از تیم برطرف كند. خود كریم باقری هم درباره نگرانی هواداران پرسپولیس به خاطر جدایی از پرسپولیس گفت: هواداران لطف دارند، اما نگران نباشند، چون بنده قرار نیست از پرسپولیس جدا شوم. خوشحالم كه از آقای اسكوچیچ و بهاروند تا آقای انصاری‌فرد و گل‌محمدی و البته هواداران این‌قدر به من لطف دارند از این بابت تشكر می‌كنم. حالا هم قرار شده است كه مثل ملی‌پوشان در زمان برنامه‌های تیم ملی در خدمت آن‌جا باشم و در دیگر مواقع كه تیم ملی برنامه‌ای ندارد، به كارم در پرسپولیس ادامه دهم و مشكلی از این بابت نیست.
به این ترتیب كریم باقری از حالا تا پایان فصل به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول با پیراهن پرسپولیس روی نیمكت قرمزها و بخش دوم با پیراهن تیم ملی در كمپ تیم‌های ملی فوتبال.
 منتقدان چه می‌گویند
كریم باقری اگرچه یكی از چهره‌های موجه و قابل احترام فوتبال ایران است، اما حضور همزمان او در پرسپولیس و تیم ملی با انتقادهایی همراه شد. ابراهیم قاسمپور، مربی و پیشكسوت فوتبال ایران یكی از همین منتقدان بود. او در خصوص حضور كریم باقری در تیم ملی به عنوان دستیار دراگان اسكوچیچ و موافقت پرسپولیس برای پیوستن این مربی به صورت موقت به تیم ملی به فارس گفت: این اتفاق اصلاً به صلاح تیم ملی و حتی پرسپولیس نیست. مربی تیم ملی باید تمركز، فكر و ذهنش یكجا باشد و همه وقت و همّ و غمش را روی یك تیم متمركز كند.
اسماعیل حلالی، دوست و همشهری كریم باقری هم، در خصوص حضور همزمان كریم باقری در تیم ملی و باشگاه پرسپولیس به میزان گفت: كدام انتخاب در سطح فوتبال ما درست انجام می‌شود كه این انتخاب هم درست باشد؟ مگر ما مربی در كشور كم داریم كه باقری باید همزمان هم در پرسپولیس باشد و هم تیم ملی؟ كجای فوتبال دنیا یك مربی همزمان هم در رده باشگاهی و هم رده ملی مربیگری می‌كند كه فدراسیون ما این تصمیم را گرفته؟ امیدوارم كمی فكر و تأمل پشت سر این انتخاب‌ها باشد تا در نهایت فوتبال از این بیشتر ضرر نكند.



واكنش برانكو
انتخاب كریم باقری به عنوان دستیار ایرانی دراگان اسكوچیچ، تصمیمی است كه گفته می‌شود سرمربی تیم ملی در مورد آن با برانكو ایوانكوویچ هم مشورت كرده است. به هر حال برانكو چهار سال پیاپی در پرسپولیس باقری را در كنار خود داشت و همواره از او به‌عنوان یك دستیار عالی یاد می‌كند. جالب آنكه وقتی خبر حضور باقری در كادر فنی تیم ملی رسانه‌ای شد، برانكو یكی از اولین افرادی بود كه نسبت به آن واكنش نشان داد و این انتخاب را یك تصمیم خیلی عالی از سوی هموطنش، اسكوچیچ توصیف كرد.