چه کسی مانع رسیدن دارو به ایران است؟!

بررسی ادعای آمریکا درباره آمادگی برای کمک به بیماران کرونایی در ایران

چه کسی مانع رسیدن دارو به ایران است؟!

مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا از اعلام آمادگی واشنگتن برای کمک به بیماران کرونایی در ایران خبر داده است! این ادعا در حالی است که صورت می‌گیرد که تحریم‌های یکجانبه ، ظالمانه و غیر قانونی ایالات متحده علیه ایران منجر به تشدید بیماری هزاران ایرانی و حتی مرگ برخی کودکان بیگناه در کشورمان شده است. فراتر از آن، واشنگتن با استفاده از لابیگری ‌های خود در حوزه تجارت جهانی ، مانع از دستیابی بیماران ایرانی به داروهای خاص شده و هر کشوری که در این مسیر، قصد ارسال دارو به کشورمان را داشته باشد نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مورد تحریم قرار می‌دهد.

 از مبتلایان کرونا تا کودکان پروانه ای
پمپئو و دیگر مقامات آمریکایی در حالی سخن از کمک به مبتلایان کرونا در ایران به میان می‌آورند که واشنگتن همچنان مشغول جنایت علیه کودکان مبتلا به بیماری «ای بی» در کشورمان است. بیماری «ای‌بی» که به مبتلایان آن «بیماران پروانه‌ای» گفته می‌شود حاصل شرایط ژنتیکی نادر است و منجر به تاول زدن آسان پوست می‌شود. شرکت سوئدی که تولید کننده و
ارسال کننده پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای به نام «مپیلکس» است به سبب تحریم‌های آمریکا، از ارسال این پانسمان به ایران خودداری می‌کند. متعاقب بازگشت تحریم‌های ظالمانه در فاصله زمانی اردیبهشت  سال گذشته، حداقل  ۱۵کودک مبتلا به  ای بی، مظلومانه جان خود را از دست دادند.
 تحریم​های آمریکا و شیوع کرونا در ایران
فارین پالیسی در یکی از گزارش​های اخیر خود در خصوص شیوع کرونا در کشورمان به نقش تحریم‌های آمریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد: باید بپذیریم که تحریم​های همه جانبه سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه ایران، اوضاع را در خصوص کرونا بدتر کرده است. عدم دسترسی ایران به منابع خارجی که در مواجهه با این بیماری موثر است، اوضاع را هم در ایران و هم در جهان بدتر خواهد کرد. دیده بان حقوق بشر نیز در یکی از گزارش​های جدید خود در خصوص آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر سلامت عمومی  بهداشتی ایرانیان تاکید کرده است : « تحریم​های اقتصادی آمریکا علیه ایران، فقط بانک​ها و موسسات اعتباری در این کشور را هدف قرار نداده است! این تحریم​ها منجر شده تا بسیاری از شرکت​ها ، از انجام معاملات بهداشتی و بشردوستانه با ایران سر باز زنند. از سوی دیگر، با کاهش در آمد خانوارهای ایرانی، بسیاری از آنها قادر به هزینه کردن برای بهداشت و سلامت خود نیستند. همین موضوع روی سلامت ایرانیان تاثیر منفی می‌گذارد.» در 19 فوریه امسال  شبکه فرانس 24 نیز در گزارشی به  تاثیر تحریم​های ضدایرانی آمریکا بر بیماران سرطانی در ایران اشاره کرد: «استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، وضعیت درمان بیماران سرطانی در ایران را سخت کرده است. بسیاری از داروهای بیماران سرطانی وارد ایران نمی‌شود و هزینه برخی داروها نیز پس از برقراری دوباره تحریم​های آمریکا، بسیار هنگفت است. در چنین شرایطی مراکز درمانی در ایران به سختی مشغول درمان بیماران سرطانی و رسیدگی به آنها هستند.»




ریچارد فالک، کمیسر سابق حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌وگو با جام‌جم:
 آمریکا تحریم‌های درمانی علیه ایران را متوقف نمی‌کند
گرچه مقامات آمریکایی مدعی‌‌اند  که دارو ، غذا و موارد بشردوستانه جملگی در تحریم‌های یکجانبه آمریکا مستثنی شده است، اما این ادعای پوچ با واقعیات موجود و رفتار شرکت​ها و کمپانی‌های دارویی و بهداشتی در جهان کمترین تطابقی ندارد! ریچارد فالک، کمیسر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد در این خصوص به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: باید پذیرفت که ایالات متحده در عمل حاضر به مستثنی کردن محصولات دارویی و بهداشتی از تحریم​های ایران نبوده و نیست. واشنگتن تنها در برخی موارد که فشار افکار عمومی دنیا و برخی نهادهای بین المللی در این خصوص افزایش پیدا می‌کند، احتمالا به صورت غیر رسمی برخی امتیازات محدود را بخواهد به ایران بدهد. این موضوع با ادعای آمریکا مبنی بر مستثنی شدن غذا و دارو از تحریم​های ایران کاملا مغایرت دارد.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون در ادامه می‌گوید : ترامپ مدعی است که نباید حاکمیتی بالاتر از حاکمیت ایالات متحده در جهان وجود داشته باشد. رئیس جمهور آمریکا اساسا به قواعد، اصول و قوانین حقوق بشری پایبند نیست. این قاعده شامل تحریم​های گسترده و سخت آمریکا علیه ایران نیز می‌شود. این تحریم​ها مخالف منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی بوده و  شامل تهدیدات غیرقانونی و استفاده از زور
می شود. این تحریم​ها نقض رسمی و علنی حقوق بشر از سوی آمریکاست.