زندگی ادامه دارد...

مروری بر رویدادهای هنر و ادبیات در هفته‌ای که گذشت

زندگی ادامه دارد...

چهره اول هفته؛ شهاب حسینی
شوالیه علیه کرونا
عادت کرده‌ایم که آقای سوپراستار، پای ثابت این صفحه باشد؛ همین چند وقت پیش هم درباره‌اش نوشتیم و حالا هم که نشان شوالیه فرهنگ و هنر را از آن خودش کرده، چرا ننویسیم. آخر هفته قبل او مهمان سفارت فرانسه در تهران بود و آقای فلیپ تیه‌بو، سفیر فرانسه طی مراسمی شیک و مجلسی نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه را به سینه حسینی آویخت. این نشانی است که بابت خلاقیت هنری یا ادبی و مشارکت در گسترش هنر و ادب به افراد اهدا می‌شود و البته قبل شهاب هم هنرمندان دیگری از کشورمان آن را دریافت کردند؛ مثل عباس‌ کیارستمی، اصغر فرهادی، لیلا حاتمی، شهرام ناظری و ...  قسمت شهاب حسینی هم این بود که در این روزهای کرونایی، نشان شوالیه‌اش را دریافت کند تا هفته اوج شیوع را با خبرهای خوب شروع کنیم.



چهره سوم هفته، حامد بهداد
بفرمایید عینک آفتابی
فقط یک تصویر هست که از پیوند دو واژه سینما و نابینا به ذهن متبادر می‌شود؛ بیژن امکانیان با عینک و عصای سفید در فیلم گل‌های داوودی. حالا اگر شما موافق نیستید، نظرتان محترم اما برای همه آنهایی که گل‌های داوودی را در سینما دیده‌اند، این تصویر پاک‌نشدنی است. نه این‌که این اولین و آخرین تصویری باشد که از نابینایان در سینما دیده‌ایم؛ پرویز پرستویی در بید مجنون یا محسن رمضانی در فیلم رنگ خدا هم بودند اما گل‌های داوودی عاشقانه‌ای به‌یاد ماندنی بود مثل همین فیلمی که قرار است حامد بهداد بازی کند. بله درست خواندید؛ حامد بهداد قرار است در تازه‌ترین فیلم وحید جلیل‌وند نقش یک نابینا را بازی کند. قرار است تصویربرداری از بهار سال آینده آغاز شود و امیدواریم آنقدر هوا گرم شده باشد که گروه و به‌خصوص حامد بهداد بتواند راحت کار کند؛ هر چه باشد بازی کردن در نقش یک نابینا کاری نیست که با یک عینک و عصا به نتیجه برسد یا دست کم حامد بهداد به همین سادگی برگزارش کند.



تعویق هفته، جشنواره جهانی فجر
شاید وقتی دیگر
گاهی نمی‌شود که بشود؛ نه برای ما که برای همه دنیا. چرا راه دور برویم، جشنواره جهانی فجر خودمان که قرار است با امید به پایان کرونا در خردادماه برگزار شود. مدیر ارتباطات جشنواره جهانی در این باره بیانیه‌ای داده از این قرار که با هدف هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمای ایران، این جشنواره در نیمه دوم خرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار شود.
کرونا بدجور به پر و پای سینما پیچیده و البته نه فقط در ایران. خبرهایی رسیده بود که جشنواره کن، تعویق که هیچ قرار است لغو شود اما همین روزها مسؤولان برگزاری این جشنواره اعلام کردند که هنوز برای گرفتن تصمیم نهایی درباره برگزار نشدن این جشنواره که از ۱۲ می آغاز می‌شود، خیلی زود است و مسؤولان جشنواره در حال نظارت بر چگونگی شیوع این بیماری و در تلاش برای برگزاری جشنواره در فضایی ایمن و سلامت هستند.



عکس هفته؛ اکبر عبدی
تصمیم کبرای اکبرآقا
چطور است یک جایزه به جوایز جشنواره فجر اضافه شود به اسم جایزه بهترین بازیگر مرد در نقش زن یا مثلا بهترین گریم زن برای بازیگر مرد! مگر می‌شود اکبر عبدی به این تعداد و به این خوبی نقش زن را بازی کند و اتفاق ویژه‌ای در سینما یا جوایز سینمایی رقم نزند؟ بله ممکن است کمی شلوغش کرده باشیم اما خب حق بدهید. همین هفته عکس تازه‌ای از اکبرخان منتشر شده که گویی کبری‌خانمی است برای خودش! عکس مربوطه دست به دست شده و کارش به طنز و لطیفه هم کشیده ؛ لطیفه‌هایی که جان می‌دهد اکبرخان خودش آنها را بخواند و ریسه برود از اظهارنظرها درباره کبری خانم و بقیه نقش‌های اینچنینی‌اش.
این تصویر مربوط به نقشی است که در فیلم خواب‌زده‌های فریدون جیرانی بازی کرده و اگر طاقت شنیدنش را دارید بدانید و آگاه باشید که اکبر عبدی در این فیلم نقش دو زن را بازی کرده یکی روستایی و دیگری از فرنگ برگشته!




سوتی هفته: شبکه من و تو
خبر از دیار باقی

شبکه اسمش را نیار من‌وتو یک برنامه دارد به نام ببین تی‌وی؛ این برنامه کارش چیست؟ گرفتن گاف رسانه‌ها از جمله رسانه ملی و تا دلتان بخواهد این برنامه گیر داده به اشکالات و اشتباهاتی که لاجرم در برنامه‌های مختلف تلویزیونی رخ می‌دهد و بسیاری از آنها غیرقابل اجتناب است.  حالا ماجرا از این قرار است که انگار باید یک برنامه ترتیب داد و گاف‌ها و سوتی‌های خود این شبکه را در بوق کرد و خندید. شاید باورتان نشود، شاید شما هم در منزل همسایه‌ها دیده باشید که در اخبار رسمی این شبکه که البته هیچ چیزش خیلی هم رسمی نیست، یک اشتباه وحشتناک کرده‌اند و خبر داده‌اند که آیت‌ا... بهجت یکی از علمایی بوده که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، توصیه‌هایی به مردم داشته‌اند. تا جایی که می‌دانیم، ویروس جدید کرونا یعنی کووید- 19 خیلی زود به ایران وارد شده باشد، اواخر بهمن امسال یعنی سال 1398 بوده اما آیت‌ا... بهجت 10 سال پیش در اردیبهشت ماه، فوت شدند.



چهره دوم هفته، مجید مجیدی
جانم به قربانت ولی حالا چرا
وقتی کشور دوست در دور دست گرفتار بلای کرونا شد، مهربانی بود، سیب بود و ماسک بود. ما هم لطف کردیم برایشان همه اینها را فرستادیم و البته مهربانی را بیشتر از هر کسی از مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران شاهد بودیم که در نامه‌ای نوشت: می‌دانم روزها و لحظات بسیار سختی را سپری می‌کنید. می‌خواهم بدانید که قلب همه مردم دنیا به خصوص مردم ایران با شما عزیزان است. لحظه‌ای نیست که به یاد شما و کودکان معصوم چین نباشم. بی شک این روزهای تلخ و سیاه سپری خواهد شد و من مطمئنم شما مردم بزرگ چین همان‌طور که در طول تاریخ ثابت کرده‌اید ملت سختکوش و مبارزی بوده‌اید، بر این فاجعه بزرگ انسانی پیروز خواهید شد. شما با پایداری خود، دوباره امید و زندگی را به چین بر می گردانید. برای همه شما عزیزان سلامتی و موفقیت آرزو می کنم. زنده باد مردم بزرگ چین.
در بر پاشنه دیگری چرخید و ویروس جدید کرونا وارد کشورمان شد و ناگهان تعدادی از هموطنان‌مان را از دست دادیم، بسیاری راهی بیمارستان شدند و خلاصه اوضاعی شد که همه خبر داریم و ادامه دارد. اینجا بود که عده‌ای نگران شدند چرا آقای کارگردان برای همدردی با مردم خودش چیزی نمی‌نویسد و قدمی بر نمی‌دارد. و این‌چنین بود که او در نامه‌ای خطاب به پزشکان و پرستاران نوشت که قلب مردم را تسخیر کردید و از ایثارگری آنها تقدیر کرد که خیال همه ما راحت شود.




تولدهای هفته؛ ترقی، اخوان، حنانه
میلاد شاعرانه
تولد داشتیم چه تولدهایی! یکی از آن یکی شاعرانه‌تر؛ در همین روزهایی که بهار و زمستان در حال کشمکش هستند، یکی می‌خواهد بیاید و دیگری تلاش می‌کند که نرود. مرتضی حنانه آهنگساز برجسته و مهدی اخوان ثالث شاعران بزرگ و بیژن ترقی ترانه سرا به دنیا آمده‌اند. هر‌چند از این جمع هیچ‌کدام در میان ما نیستند ولی هر سه‌نفرشان با آثار هنری برجسته‌ای که خلق کرده اند، زنده هستند و در یاد و خاطر همه ایرانیان فرهنگ‌دوست زندگی می‌کنند. حنانه 11 اسفند به دنیا آمده، اخوان ثالث 10 اسفند و بیژن ترقی 12 اسفند و هر کدام هم به‌قول فریدون مشیری نغمه‌ای شده‌اند که مردم آنها را سپرده‌اند به یاد... ترقی را با تصنیف مشهور به رهی دیدم برگ خزان می‌شناسیم و حنانه هم آهنگساز سریال هزاردستان است. اخوان را هم با اشعار زیادی از‌جمله زمستان در خاطر داریم.



هفته دوم اسفند
چشم بد دور
یك نگاه اجمالی به این صفحه و مرور رویدادهای هنر و ادبیات نشان می‌دهد كه كرونا كاری از پیش نبرده و نمی‌برد. البته به یقین زودتر از اینها و خیلی قبل از رسیدن به این صفحه، دست‌تان آمده كه كرونا عددی نیست وقتی چنین پزشكان و پرستاران هنرمندی داریم و چنین مردم طنازی. از مهربانی‌ها كه دیگر نگوییم كه مبادا ریا شود. حالا كه رسیده‌اید به اینجا اما بد نیست ضمن حفظ جانب احتیاط و فرستادن لعنت بر چشم بد، چشمی بچرخانید در این صفحه و ببینید كه در همین هفته اوج شیوع ویروس جدید كرونا و با وجود تعطیلی‌ مراكز فرهنگی - هنری و روی هوا رفتن جشن‌ها و جشنواره‌ها، چقدر اتفاقات خوب افتاده!

شنبه، 10 اسفند
سینما
شوالیه شهاب
هفته كرونایی ما با این خبر شروع شد؛ شهاب حسینی نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه را دریافت كرد. البته مراسم اهدای این نشان پنجشنبه 8 اسفند برگزار شد، اما خب شنبه بود كه صدایش به گوش همه ما رسید و سر ذوقمان آورد.

شنبه، 10 اسفند
موسیقی
غوغای شجریان و مشكاتیان
دومین خبر مهم كه اول هفته به گوش رسید، انتشار آلبوم خراسانیات بود كه از آثار منتشر نشده محمدرضا شجریان است، به آهنگسازی زنده‌یاد پرویز مشكاتیان كه 30 ‌سال پیش ضبط شده و بالاخره حالا كه استاد در بیمارستان است، بخت آلبوم باز شده و 19 اسفند منتشر می‌شود.  

یکشنبه، 11 اسفند
سینما
نامه‌نگاری مجیدی
در دومین روز هفته، نامه مجید مجیدی كارگردان سینما اسباب شادمانی پزشكان و پرستاران را فراهم كرد. او در این نامه از زحمات كسانی كه در خط مقدم مبارزه با كرونا هستند تقدیر كرد، اما این نامه قدردانی چندان هم بی‌حاشیه نبود .

دوشنبه، 12 اسفند
ادبیات
پایان نویسنده
جعفر كاظمی را این هفته از دست دادیم؛ نویسنده‌ای كه برای دفاع مقدس قلم زده بود و كتاب‌هایی چون «اكیپ حاج‌هادی» و «نیمكت‌های سوخته» را قلمی كرده بود. كاظمی 48 سال بیشتر نداشت و به جز نوشتن كارگردانی هم می‌كرد.

سه‌شنبه، 13 اسفند
تجسمی
کاریکاتورهای کرونایی
وزارت بهداشت، حوزه هنری، بنیاد روایت فتح و چند نهاد دیگر دست به دست هم دادند و یك جشنواره برگزار كردند برای كرونا. جشنواره فراخوان بین‌المللی داد و بلافاصله هم سه هنرمند چینی در آن شركت كردند.

چهار‌شنبه، 14 اسفند
رویداد
تعویق و تصدیق
دیروز به طور همزمان از برگزاری دو رویداد مهم فرهنگی خبر رسید. اولی نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران بود كه می‌دانستیم تعلیق شده اما خبر رسید كه قرار است اواخر خرداد برگزار شود، آن هم منوط به نظر وزارت بهداشت و رفع مشكل شیوع ویروس كرونا. از جشنواره فیلم فجر هم خبر رسید كه جشنواره جهانی كه همیشه اردیبهشت برگزار می‌شد به تعویق افتاده است.