فصل مناسب كاشت نهال

فصل مناسب كاشت نهال


 دو عامل در تعیین بهترین زمان كاشت نهال بسیار تاثیر گذارند. اقلیم منطقه محل زندگی شما و نوع نهال. علاوه بر اینها، شما یك اصل كلی را همیشه در نظر داشته باشید «بهترین زمال كاشت نهال، زمان خواب آن است.»
یعنی در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر، بهترین زمان اسفندماه است كه سرما و یخبندان تمام شده و درخت كم كم دارد بیدار می‌شود. اگر در مناطق گرم و معتدل زندگی می‌كنید پاییزهم فصل مناسبی برای درختكاری است ولی باید طوری برنامه ریزی كنید كه سه چهار هفته قبل از بیداری درخت آن را كاشته باشید، طوری كه با رسیدن سرما، ریشه‌های درخت به هوای سرد محیط عادت كرده باشد.
روز مناسب
نه روزهای خیلی آفتابی به درد نهال‌كاری می‌خورند نه روزهای سرد و یخبندان. عوضش روزهای ابری خوبند چون بعد از كاشت نهال ممكن است باران ببارد و آن را آبیاری كند. انتخاب زمان نامناسب می‌تواند منجر به خشك شدن درخت و هدر رفتن همه زحمات‌تان شود.
 ویژگی‌هایی نهال خوب
 بیمار نبودن نهال چیزی نیست كه درسال اول با چشم بتوان آن را تشخیص داد برای همین تأكید می‌شود از مراكز معتبر نهال (مخصوصا نهال درختان میوه) را تهیه كنید.
 در نهال‌های مثمر، بهتر است قطر نهال به اندازه مداد، اندازه آن
 90-80 سانتی متر، صاف، بدون برگ و شاخه باشد.
 در نهال‌های پر بودن ریشه‌های قوی و محكم و در مورد نهال‌های گلدانی یا داخل پلاستیكی نباید هیچ ریشه‌ای از گلدان یا پلاستیك بیرون زده باشد. در عین حال ریشه‌های آنها در هم پیچیده و غیرطبیعی نباشد.
 پوست تنه بدون زخم و خراشیدگی و صمغ زدگی باشد.
 نهال‌های پیوندی یك یا دوساله نهال‌های موفق تری هستند.
 درخت به ریشه‌اش استوار است. آن را كه كاشتید كمتر با این بخش مهمش، سروكار دارید پس قبل از كاشت به این نكات درباره آن خیلی دقت كنید:
توجه داشته باشید موقع حمل و نقل، ریشه‌های نهال نباید در معرض هوا قرار بگیرد و خشك شود. بهترین روش برای انتقال، پیچیدن یك گونی نم دار دور دسته‌های نهال است.
قبل از كاشت نهال، ریشه‌های زخمی و آ سیب دیده را با قیچی باغبانی هرس كنید.
اگر مراكز توزیع و فروش نهال آن را ضدعفونی نكرده بودند برای پیشگیری از آلوده شدن ریشه به بیماری، خودتان این كار را انجام دهید.
سم قارچ كش را مطابق دستور العمل مصرف آن در آب حل كنید، ریشه نهال را چند ثانیه در آن بگذارید بعد بكارید.