شبیخون به كرونا

چند گروه از بچه‌های هیاتی، هر شب مناطق مختلف تهران را ضدعفونی می‌كنند

شبیخون به كرونا

این روزها كه كرونا در خیابان‌های شهر جولان می‏‎دهد و كمر به ویروسی كردن عابران‌ بسته است، عده‏ای از جوانان شهر تهران‌ دست به كار شده‌اند تا شبانه معابر و خیابان‌ها را ضدعفونی كنند. آنها خیلی بی‎ادعا تلاش‌خود را از یك محله در شمال شهر تهران شروع كردند، اما خیلی طول نكشید كه كار خیرشان مانند ویروسی كه شایع شده فراگیر شد و حالا تقریبا همه 22 منطقه تهران را پوشش می‌دهد. آنها شبانه تلاش می‌كنند تا ‌سپیده كه می‎زند و هوا روشن می‎شود، معابر شهر برای تردد شهروندان كم خطر باشد.

شب، چادرش را انداخته است روی پایتخت. خیابان‎ها خلوت است. حالا شهر همیشه بیدار تهران، به خواب عمیقی رفته است. تنها صدای پای رد شدن آب جوی است كه در سكوت شب شنیده می‎شود. در تاریكی شب، سایه پنج ‌نفر دیده می‏شود. ‌یكی‎شان یك دستگاه به همراه دارد و به وسیله آن‌ روی ایستگاه اتوبوس، غباری می‎پاشد. بوی تند كلر فضا را پر می‎كند. ساعت 12 و 30 دقیقه شب است. اینجا محله دروس است. جوانان شهر دارند معابر را ضدعفونی می‎كنند.
 با 5 نفر كار را شروع كردیم
 كارشان را از جمعه شب هفته پیش شروع كردند، بعد از این كه سعید نمكی، وزیر بهداشت از هفته سخت گفت و این كه در هفته پیش‌رو شیوع كرونا بیشتر می‎شود و همه بیشتر باید حواسشان باشد. همان زمان بود كه هیات مذهبی حداث الحسین (ع) كه در یكی از محله‏های شمال تهران بود، پیشنهاد ضدعفونی كردن معابر را داد. محسن مباركی، رئیس هیات عبدا... ‌بن‌الحسن است و همان روز اول با هیات حداث‎الحسین(ع)، همراه شد. او درباره ضدعفونی كردن معابر شمال تهران به ما می‎گوید: ‌«شب اول، تنها پنج نفر بودیم.» پنج نفری كه حالا جز ستاد مركزی ضدعفونی‎كننده مناطق تهران هستند. او تعریف می‎كند بعد از شیوع كرونا، بچه هیاتی‌ها تصمیم گرفتند كار خیری انجام دهند بنابراین تصمیم گرفتند‌ برای كمك به مردم، شهر را ضدعفونی كنند‌. به این ترتیب آنها دست به كار شدند و برای ضدعفونی كردن محله‏شان پاشنه كفش خود را ور كشیدند. او می‏گوید كه كارشان را از شهرك شهید محلاتی، شروع كرده‌اند. هر شب اما به تعداد كسانی كه در كار ضدعفونی مشاركت ‌می‌كنند، اضافه می‌شود و خیابان‌ها و محلات هم بیشتر تحت پوشش آنها قرار می‌گیرد. یك شب خیابان دولت و بعد، خیابان دروس اضافه شد و كمی بعد‌ خیابان‎ شریعتی. ‌ محسن می‎گوید از جنوب بزرگراه همت تا پل صدر، آنها معابر و خیابان‎ها را ضدعفونی می‌كنند. رئیس هیات عبدا... ‌بن‌الحسین (ع)، می‎گوید كه حالا، مناطق سه و یك شهرداری تهران را آنها ضدعفونی می‎كنند. مناطقی كه حداقل 45 تا 50 محله دارد. حالا اگر هر كسی، در ساعات 12 شب، در این مناطق راه برود، گروه‎های كوچك چهار تا پنج نفره‌ای را می‎بیند كه با گلاب‎پاش‌های دستی، معابر، ایستگاه‎های اتوبوس، جایگاه‎های سوخت، عابربانك و حتی دستگیره مغازه‌ها را ضدعفونی می‎كنند.  این روزها، تعداد این داوطلبان به بالاتر از ده گروه كوچك هم رسیده است. مباركی توضیح می‏دهد برای ضدعفونی كردن معابر و خیابان‎ها، گلاب‏پاش‎هایی را كه در ایام محرم، با آنها بر سر عزاداران گلاب‎ می‎پاشند، حالا تغییر كاربردی داده‌‌اند و برای ضدعفونی استفاده می‎كنند.
 هماهنگ با وزارت دفاع
 این روزها، همه اندر خم، پیدا كردن مواد ضدعفونی‌كننده و الكل مانده‏اند. حالا بسیاری از مردم، در به در پیدا كردن مواد ضدعفونی‌كننده در داروخانه‌های شهر، می‎چرخند تا شاید، یك ماده گندزدا برای ضدعفونی كردن، خانه‎‌ و دستانشان، پیدا كنند. حالا سوال این است كه این جوان‎ها چطور ماده ضدعفونی‎كننده پیدا كرده‎اند؟ محسن می‎گوید ماده ضدعفونی كننده را از وزارت دفاع گرفته‏اند. او توضیح می‎دهد بعد از شیوع ویروس كرونا در كشور، یك نامه به وزارت دفاع فرستادند و از آنها درخواست كلر  كردند . او توضیح می‌دهد: ‌«كلر برای مصرف خارجی مناسب است و بهترین گزینه برای گندزدایی و ضدعفونی كردن معابر و خیابان‌ها به شمار می‎رود.» وزارت دفاع به بچه‌ها، كلر می‌دهد و همین می‌شود كه آنها با آنچه داشتند، كار را شروع می‎كنند. محسن می‎گوید، خودشان با كلر، مواد ضدعفونی‌كننده درست می‏كنند. فرمولی ساده كه هر شب هم اجرا می‎شود. یك لیوان كلر، برای ساخت 20 تا 30 لیتر ماده ضدعفونی‌كننده كافی است. مواد ضدعفونی‎كننده‎ای كه البته تنها برای گندزدایی بیرونی، یعنی معابر و خیابان‌ها مصرف می‎شود. مباركی تاكید می‎كند كه كلر برای ضدعفونی كردن، خانه‏ها استفاده نمی‎شود و مردم هم نمی‌توانند از آن استفاده كنند. او توضیح می‎دهد حداقل یكی، دو ساعتی بعد از ضدعفونی كردن با كلر، كسی نباید دست به سطوح بزند. به خاطر همین است كه آنها كارشان را تا ساعت 3 صبح تمام می‎كنند تا صبح كه شد و مردم، به خیابان‌ها آمدند، مشكلی برایشان پیش نیاید. به جز این اما آنها برای مساجد، هیات‌های مذهبی و تكیه‌ها هم ماده ضدعفونی‌كننده مخصوص دارند. برای ضدعفونی كردن فضاهای در بسته،
بچه مذهبی‎های شمال تهران، از الكل رقیق شده استفاده می‎كنند. الكلی كه مانند مردم، به سختی و با قیمت بالا، از بازار تهیه كرده‎اند.
 تا آخر پای کار هستیم
 بازخوردهای كار خیر و خودجوش بچه مذهبی‎ها در فضای مجازی خیلی زیاد بوده است. بسیاری از مردم، ندیده، از آنها تشكر كرده‎اند. محسن تعریف می‏كند كه یكی، دو شب بعد از این كه آنها كار خود را شروع كردند، بچه‏ هیاتی‎های محله‏های دیگر هم دست به كار شدند، گلاب‌پاش‎ها را بیرون آوردند و كار آنها گسترش پیدا كرد. حالا در جنوب، مركز و خیلی از مناطق دیگر تهران، جوانانی دیده می‏شوند كه در حال ضدعفونی كردن معابر هستند. او البته از همراهی شهرداری‌ها و نیروی انتظامی هم می‎گوید. از این كه ماموران نیروهای انتظامی وشب‎ها  زمانی كه آنها كار می‎كنند، هوای بچه‌ها را دارند. او می‏گوید:‌‌ «كار ما یك فعالیت اجتماعی خیرخواهانه است و خوشحالیم كه بچه مذهبی‎ها نشان دادند، در هر شرایطی، همراه مردم هستند.» او می‎گوید تا زمانی كه این ویروس، ریشه‎كن شود، كار ضدعفونی‎ را انجام خواهند داد. هرچند كه از طرف دیگر، دلنگران تمام شدن مواد ضدعفونی كننده است اما می‎گوید كه شاكرند كه در شرایط سخت هم در كنار مردم بوده‌اند و همه در هر قشری و با هر تفكری، در كنار هم قرار گرفتند و اتحاد حرف اول را این وسط می‎‏زند. مباركی می‎گوید كه به خاطر شیوع ویروس كرونا، هیات آن‎ها تعطیل شده و بچه‌های هیات دور هم جمع نمی‏شوند اما مگر می‎‏شود، مراسم و دعاهای ماه رجب را انجام نداد؟ به خاطر همین است كه این هیات عزاداری، هر شب، در صفحه مجازی‎شان، لایو می‏گذارند تا برای چند لحظه، آوای آرامش‎بخش دعا و توسل به خداوند، در خانه‎‏هایشان شنیده شود.
 كل تهران را ضدعفونی می‌كنیم
روح‎‌ا... رامندی، عضو تیم ضدعفونی‎كننده مناطق تهران، این روزها سرش خیلی شلوغ است. این روزها، او یك پایش در بازار است تا مواد ضدعفونی‎كننده پیدا كند و یك پایش هم گیر جواب دادن به تلفنش است. این روزها او یك نقشه تهران، جلوی خود دارد. نقشه‏ای كه ابتدای كار تنها محله‏های تجریش و نیاوران بر روی آن نشان‎دار بود و حالا اما، نقشه به شكل دیگری شده است. هر روز و هر لحظه، نقشه سیاه‏تر می‌شود. یك روز، منطقه چهار و روز دیگر، مناطق 5 و 20، هم نشان‏دار می‎شوند. روح‏ا... به ما می‏گوید:‌‌ «حالا بسیاری از افراد با من تماس می‎گیرند كه در این كار خیر شركت كنند.» روح‏ا... دست رد به سینه هیچ كسی نمی‌زند و به همه كسانی كه می‎خواهند با دستگاه‌های سم‎پاشی به جنگ با كرونا بروند، محلول ضدعفونی‎كننده و سمپاش می‎دهند. او با صدای خسته می‎گوید كه حتی حاشیه تهران هم با آن‎ها تماس می‎گیرند تا ماده ضدعفونی‌كننده در اختیارشان بگذارند. رامندی توضیح می‎دهد كه 90 درصد نقشه تهرانش نشان‎‏دار شده و هر شب، ضدعفونی می‏شود و با امیدواری ادعا می‏‎كند: «تا صد درصد شدن، فاصله‎ای نمانده است.» حالا 65 تا 70 سرگروه، هر شب، از روح‏ا...، ماده ضدعفونی‌كننده می‎گیرند، تا مانند آنها، محله‏ای را كه در آن زندگی می‎كنند در مقابل ویروس كرونا مقاوم كنند.
 شروع با بیمارستان مسیح دانشوری
 داستان بچه هیاتی‎های شمال تهران، به ضدعفونی كردن معابر و خیابان‎ها ختم نمی‎شود. قبل از این هم آنها، كارهای خیرخواهانه كرونایی انجام می‏دادند. داستان آن‎ها از روز شنبه‌ دو هفته پیش شروع شد. از زمانی كه وزارت بهداشت، اعلام كرد كه ویروس كرونا، مهمان ناخوانده، تهرانی‎ها شده است. همان زمان بود كه بسیاری از بیمارستان‌های كشور شلوغ شد و هر كسی كه سرفه می‏كرد و از نگرانی به اولین بیمارستان محل زندگی‎اش مراجعه می‏كرد تا نكند، ویروس آمده سراغش و او هم كرونایی شده است.  همین، ازدحام و مراجعه را در بسیاری از بیمارستان‎ها بیشتر كرد. یكی از همین بیمارستان‌ها، بیمارستان مسیح دانشوری است. بیمارستانی كه از همان روزهای اول، بسیاری از فیلم‌ها و عكس‌های كرونایی از داخل آن تهیه شد؛ بیمارستانی در شمال تهران.  روح‎‌ا... رامندی، عضو تیم ضدعفونی‎كننده مناطق تهران می‎گوید آن زمان كه ترس كرونا، افتاده بود به جان مردم و با كمترین علایم خود را به این بیمارستان می‏رساندند، آنها هم دست به كار شدند. همان زمان، اولین جرقه‌های كار خیر زده شد. گروه كوچك هیاتی‎ها، دور هم جمع شدند و بسته‏های مهربانی كه در آن میوه و آب‏میوه قرار داده بودند، درست می‌كردند. همان روزهای اول 800 تا هزار بسته خوراكی برای، كادر درمان و مردم نگران، آماده كردند. كاری كه در آن روزهای پر استرس و نگران‎كننده، امید زیادی را به دل‎های نگران‌ تزریق كرد.