سال جهانی دوتـــار

نگاهی انداخته‌ایم به رویدادهای موسیقایی سال 98 که کرونا این روزهای آخر سالی تلاش می‌کند آسمانش را تیره و تار کند

سال جهانی دوتـــار

فروردین
4
حامد همایون از چهارم فروردین توركنسرت خود را آغاز كرد. خواننده‌ای كه از یكی دو سال قبل مدام كنسرت داشت و تك‌آهنگ منتشر می‌كرد، اما حالا هیچ خبری از او نیست و در روزهای پایانی سال هم نه حرفی از او هست و نه اثری.

9
همایون شجریان و سهراب پورناظری روزهای ابتدایی سال آلبوم «ایران من» را برداشتند و رفتند آمریكا. از روز نهم فروردین تا روزهای پایانی این ماه چند باری در شهرهای مختلف اجرایش كردند و با استقبال هم مواجه شدند. توی پرانتز بگوییم شنیده شده میانه همایون و برادران پورناظری شكرآب شده و احتمالا دیگر كار مشتركی نداشته باشند.


    اردیبهشت
23
بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ كه به بیماری سرطان مبتلا بود، در
 35سالگی درگذشت. آثار این خواننده شباهت بسیاری به كارهای رضا صادقی داشت و گفته می‌شد همین موضوع هم موجب دلخوری صادقی از صفوی بوده است.


25
گروه شیلر را موسیقی دوستان می‌شناسند، این گروه موسیقی كه در جریان سفرهایش بارها اعلام كرده بود، عاشق مردم و فرهنگ ایران شده در اجرای تازه‌اش با یلدا عباسی دوتار نواز ایرانی روی صحنه رفت. تركیب سازهای غربی و یك ساز موسیقی نواحی لحظات جالبی را برای این اجرا رقم زد.


30
گفته شد علی ترابی، ‌قربانی قانون تخصیص 10 درصد از درآمد كنسرت‌ها برای كارهای فرهنگی شد و آخرش هم نفهمیدیم چه شد، اما می‌دانیم ترابی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفت و محمد الهیاری جایگزین او شد. الهیاری قبل‌تر در عرصه موسیقی فعالیتی نداشت و این حواشی بسیاری برایش ایجاد كرد. البته او تا امروز توانسته دفتر پرحاشیه موسیقی را به‌خوبی اداره كند.



خرداد
25
محمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی صراحتا از وجود یك مافیا و یا سلطان كنسرت در موسیقی كشور حرف زد، مافیایی كه برای ماركت موسیقی و اتفاقات آن تصمیم می‌گیرد و از هر كس كه دلش بخواهد چهره می‌سازد. بسیاری به این نكته اشاره كردند كه منظور معتمدی از مافیا محمدحسین توتونچیان صاحب سایت ایران كنسرت و شركت ققنوس است. هر چند توتونچیان پاسخی به این حرف‌ها نداد اما معتمدی كار شجاعانه‌ای كرد، در افتادن با مافیا شجاعت می‌خواهد دیگر!



30
فیلیپ زدار یكی از چهره‌های صنعت موسیقی فرانسه بر اثر سقوط تصادفی از پنجره یك ساختمان مرتفع جان باخت. او 50 ساله بود و علاقه‌مندان به موسیقی در سراسر جهان دوستش داشتند.


تیر
1
نینوا از آثار به‌یادماندنی حسین علیزاده است. برای اولین بار نت‌های این اثر منتشر شد تا یكی از پراقبال‌ترین آثار چهار دهه گذشته موسیقی ایران در دسترس نوازندگان قرار بگیرد.


17
اعلام شد علیرضا افتخاری قرار است با اركستر ملی روی صحنه برود. از آنجا كه این خواننده در اجرایی كه پیشتر در حوزه هنری داشت، نتوانسته بود مخاطبان را راضی كند به این پرداختیم كه چرا باید این خواننده با بودجه كشور در اركستری دولتی روی صحنه برود. این موضوع هر چند از جانب افتخاری با واكنش تندی روبه‌رو نشد اما آهنگساز كارهای او حسین پرنیا همكارمان را برای نوشتن یك یادداشت انتقادی بسیار نواخت!




مرداد
8
حسین زمان خواننده خوش‌صدای سال‌های دور است. باید یك سال‌های دیگر هم اضافه كنیم و بگوییم او سال‌ها نتوانست مجوز اجرای صحنه‌ای بگیرد، اما كوتاه نیامد، آنقدر رفت و آمد تا توانست مجوز بگیرد و اجرای صحنه‌ای داشته باشد. احتمالا خودش هم می‌دانست با اقبال خاصی روبه‌رو نخواهد شد.


20
پیش‌نویس سند موسیقی مرور و قرا رشد پس از جمع‌بندی نظرات، سند تدوین و نهایی و برای بررسی و تصویب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. هر چند سال روبه پایان است و محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس كمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود آن را بررسی و نهایی می‌كنند، اما هنوز خبری نشده.




23
لئو روخاس معروف به پسر خورشید از كشور اكوادور به ایران آمد و اجرایش هم با اقبال بسیار خوبی مواجه شد. استقبال از روخاس خاص ایران نبوده و این نوازنده در سراسر جهان كلی هوادار دارد. او معمولا با استایل سرخپوستی كارهایش را معرفی و اجرا می‌كند.


  شهریور
1
مهران مدیری، بازیگر و كارگردان شناخته‌شده كنسرتی برگزار كرد. هر چند تمام بلیت‌ها به‌سرعت فروش رفت و استقبال خوب بود، اما بعد از اجرا مردم راضی نبودند. مدیری نتوانسته بود قطعات را به خوبی اجرا كند.



5
می‌گفتند حامد همایون ركورد گینس را برای اجرای كنسرت زده و200 اجرا روی صحنه برده، اما با گذر یك سال ماكان بند به همایون نشان داد ركوردش چندان هم ركورد نبوده! این گروه طی دو سال فعالیت خود 400 اجرا روی صحنه برد.



مهر
3
در موسیقی اپرای عروسكی «حافظ» 14 خواننده حضور پیدا کردند. غیر از علیرضا قربانی كه خواننده اصلی اپرا بود و در نقش حافظ حضور داشت، علی زند وكیلی و وحید تاج و ۱۳ خواننده دیگر
در سایر نقش‌های اصلی خواندند.



13
محمدرضا گلزار هم ظاهرا خواست از مدیری جا نماند و با عجله كنسرت گذاشت، حسابی هم فالش خواند و انتقادات بسیاری را برای خودش رقم زد.



19
كیهان كلهر آهنگساز و نوازنده ایرانی است كه شهرت جهانی دارد. او اعلام كرد اجرایش در استانبول را لغو كرده است. دلیلش را هم خشونتی دانست كه حكومت تركیه علیه كردهای سوریه روا داشته است.




آبان
5
كلهر موفق شد جایزه وومكس را از آن خود كند. وومكس هر سال به منظور ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان، تاثیر سیاسی و قدردانی از یك عمر دستاورد هنری، هنرمندانی را برای دریافت این جایزه كاندید می‌كند.


20
خشایار اعتمادی از خوانندگی خداحافظی كرد و این كار را سخت‌ترین تصمیم زندگی خود دانست. این خواننده موسیقی پاپ حسادت‌ها و دشمنی همكاران خود را دلیل خداحافظی از دنیای موسیقی دانست.



27
مجید انتظامی آهنگساز و رهبر اركستر هم دادش درآمد و پس از اعتراض معتمدی از مافیای موسیقی گفت. او معتقد است: هنر درگیر مساله مافیا شده  و گروهی سعی می‌كنند با هم کار کنند.



آذر
1
حالا كه می‌روی عنوان آلبومی است كه اسفند 97 یعنی یك سال پیش در چنین روزهایی منتشر شد. محمد معتمدی خواننده این آلبوم بود و تور كنسرتش هم در تهران و دیگر شهرها با استقبال خوبی روبه‌رو شد.


21
دوتار ایرانی یكی از مهم‌ترین و كهن ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است. پرونده ساخت و شیوه‌های نوازندگی این ساز در در چهاردهمین اجلاس كمیته میراث جهانی یونسكو بررسی شده و نام این ساز كهن را در فهرست یونسكو ثبت كرد.



دی
15
سردار سلیمانی كه شهید شد، علیرضا افتخاری بعد از مدت‌ها ارائه نكردن كار تازه، قطعه‌ای برای ایشان خواند. اثری خوب و شنیدنی كه مورد توجه هم قرار گرفت.



25
باز هم كیهان كلهر. او جایزه گلوبال فست سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال را هم به خود اختصاص داد.


29
علیرضا قربانی برای قطعه‌ای آلبوم پل‌ها و صداها توانست جایزه جهانی آكادمیا را دریافت كند. این جایزه یك دستاورد خوب در كارنامه این خواننده سنتی‌خوان است.


بهمن
5
منوچهر صهبایی كه با اركستر سمفونیك تهران روی صحنه رفته و رهبری اجرا را بر عهده داشت، اعلام كرد شهرداد روحانی رهبر دائم این اركستر پس از اتفاقات آبان‌ماه ترسیده و در آمریكا مانده است. این موضوع از سوی مدیران بنیاد رودكی و روحانی رد شد .


15
در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر درباره دستمزد دبیر جشنواره در دوره قبل سوال شد. فرهت كه سال قبل گفته بود كارهای جشنواره را به طور رایگان انجام می‌دهد، در این نشست تایید كرد كه 50 میلیون تومان دستمزد گرفته  است.


27
لوریس چكناواریان رهبر اركستر و آهنگساز قطعه‌ای را برای جانباختگان هواپیمای اكراینی ساخت كه با اقبال مواجه شد.



29
جان‌جانم با صدای شهرام ناظری هم تقدیم شد به جانباختگان هواپیمای اكراینی. این قطعه نشان از توانایی بالای ناظری در خوانندگی داشت و نشان می‌داد با وجود بالا رفتن سنش هنوز هم خواننده خوبی است.



اسفند
2
محمدرضا شجریان خواننده موسیقی ایرانی كه مدتی است با سرطان دست و پنجه نرم كرده و در بستر بیماری است، راهی بیمارستان شد. شجریان هنوز هم از نظر جسمانی در اوضاع چندان مطلوبی نیست.