فوبیای دستمالی شــده

با شیوع کرونا و هجوم مردم اروپا و آمریکا، کمبود دستمال‌کاغذی و توالت به بحران تبدیل شده‌است

فوبیای دستمالی شــده

کسی فکر نمی‌کرد کرونا که شباهت عجیبی به آنفلوآنزا داشت، اینقدر سریع جهان را درگیر خودش کند.درگیر بهداشت و تمیزی که با خودش تب و تاب استفاده از دستمال و مواد ضدعفونی کننده را راه انداخته است. شاید باورش سخت باشد که بعد از شیوع کرونا، دستمال توالت در کشورهای اروپایی به یک بحران بزرگ تبدیل شد؛ آنقدر که حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی در دنیا و کشورهای غربی toiletpaper  را به یکی از ترین‌های(ترند) اول دنیا تبدیل کرده‌اند، درباره اش حرف می زنند و راهکار می‌دهند.

رویا سادات هاشمی مجازیست

هاراگیری با دستمال توالت!
تا پیش از شیوع ویروس كرونا شاید ژاپنی‌ها برای ما همان‌هایی بودند كه برای تاخیر چند دقیقه‌ای پرواز‌های یك فرودگاه تا كمر برای عذرخواهی از همدیگر خم می‌شدند یا مردم اروپا برای ما همان ملت اهل فرهنگی بودند كه برای شروع یك روزكاری در مسیر مترو پا روی پا می‌انداختند و خیلی شیك كتاب می‌خواندند! اما همه‌گیر شدن ویروس كرونا و ترس و وحشت آن در دنیا كاری كرد كه حالا با فیلم‌های عجیب و غریبی از زد و خورد و درگیری‌هایشان در فضای مجازی رو‌به‌رو هستیم؛ آن هم درگیری و صف‌های عریض و طویل برای یكی دو بسته دستمال توالت ناقابل! تا جایی كه خودشان این روزها با به اشتراك گذاشتن رول‌های خالی دستمال‌های توالت از آن به عنوان یك كابوس یاد می‌كنند.




راه‌حل آفتابه‌ای آمریكا
فیلم گیس و گیس‌كشی در فروشگاه سیدنی یا كتك‌كاری ژاپنی‌ها برای ما آن‌قدر تعجب‌برانگیز بود كه خیلی‌های‌مان با دیدن آن در فضای مجازی دوست داشتیم مثل سیامك انصاری در سریال‌های مدیری توی دوربین زل بزنیم و بگوییم: «خب چرا؟» موضوعی كه شاید یكی از دلایل آن به این بر‌می‌گردد كه آنها در سرویس‌های بهداشتی برخلاف ما به جای آب از دستمال استفاده می‌كنند. شاید همین باعث شد تا در توییتی ناباورانه، عضو اندیشكده شورای آتلانتیك با انتشار عكس یك آفتابه پلاستكی برای پشت سر گذاشتن این بحران به مردم آمریكا پیشنهاد بدهد و بنویسد: «اگر نمی‌توانید دستمال توالت پیدا كنید، مشكل دستشویی را به سبك ایرانی و با آفتابه حل كنید.»




سرقت مسلحانه برای چند بسته بیشتر

طبق اخبار منتشر شده در حال حاضر كمبود این كالای بهداشتی در كشورهایی مثل استرالیا، آمریكا، سوئیس، آلمان، كانادا، ژاپن و سنگاپور به یك دردسر جدی بدل شده است؛ به اندازه‌ای كه این روزها بیش از پیش قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها به چشم كاربران اینترنتی آمده. شاید خیلی‌ها ندانند كه همین چند وقت پیش در هنگ‌كنگ عده‌ای برای دزدیدن دستمال توالت دست به سرقت مسلحانه زدند، یا در فروشگاه‌های استرالیا كار مشتریان به چاقو‌كشی رسید؛ به اندازه‌ای كه خرید دستمال توالت در آنجا كار را به جیره‌بندی كشاند. حتی در این كش و قوس صدای وزیر بهداشت استرالیا هم در آمد و در صفحه توییترش نوشت: «لطفا بس كنید! عقل سلیم می‌گوید اگر بعضی بیش از حد دستمال توالت نخرند مشكلی نخواهد بود.»




شوخی‌های دستمالی شده كاربران دنیا

اما نكته جالب اینجاست كه در حال حاضر این كمبود باعث شده تا كاربران كشورهای اروپا و آمریكایی با ترند كردن هشتگ toiletpapergate و toiletpapercrisi علاوه بر صحبت درباره این بحران، این اتفاق را دستمایه طنز قرار دهند و با آن شوخی كنند. برای همین بعضی‌ها با اشاره به بازار سیاه این كالا در شوخی‌های توییتری‌شان از دستمال توالت به عنوان گنج و كیمیای عصر جدید یاد كردند و حتی گروهی به دنبال پیشنهاد راهكارهای جایگزین می‌گشتند تا جایی كه بعضی از كاربران پیشنهاد نصف كردن رول‌های دستمال توالت با چاقو را دادند یا گروهی با انتشار بسته‌بندی دستمال توالت در قالب بسته‌بندی قاچاق مواد مخدر با این اتفاق شوخی كردند؛ به عنوان مثال یك كاربر آمریكایی نوشته: «من نمی‌دونم كرونا اصلا به زندگی ما سر می‌زنه یا نه، ولی می‌دونم یه عالمه دستمال توالت دارم كه نمی‌دونم باهاش چیكار كنم!»