نسخه Pdf

بوی اسپند

بوی اسپند

حسین شکیب‌راد / دبیر «نوجوانه»


برای بعضی‌ها 29 اسفند بوی نفت می‌دهد. اینها یا تاریخ را قورت داده‌اند و هرروزی که می‌رسد فقط مناسبت‌هایش را به یاد می‌آورند یا از طرفداران مرحوم مصدق‌اند و سالی یک بار برایش خدا بیامرزی می‌فرستند. 
برای یک عده هم 29 اسفند بوی سبزی پلو با ماهی می‌دهد که مادر یا مادربزرگ‌شان از شب قبل از عید بار گذاشته است تا همگی فردا نوش جان کنند. البته که آداب و رسوم خوب است ولی نه این‌که به سبزی پلو و ماهی و خودتان و اطرافیانتیان هم موقع خوردن رحم نکنید.
برای یک عده هم 29 اسفند بوی اسپند می دهد. این گروه را دقیقا نمی شناسم برای همین در موردشان حرف نمی‌زنم!!!
گروه سوم 29 اسفند برایشان غم‌انگیز است؛ نه این‌که چون سال تمام می شود غصه بخورند. اینها متولد 30 اسفند یکی از سال های کبیسه اند. آن وقت یادشان می افتد که هر 4 سال یک بار برایشان تولد می‌گیرند و برای همین است که ناراحت می شوند.
اما برای اغلب ما 29 اسفند یکی از عجیب ترین روزهای سال است. حسابش را که بکنی ظاهرش با بقیه روزها هیچ فرقی ندارد. ولی همین‌که اسمش می شود آخرین روز سال، توی ذهنت یک جمله نقش می بندد:«شروع دوباره»البته برخی هستند که هر کاری را می خواهند شروع کنند، به فردا، یا شنبه آینده می‌سپارند و آخرش هم همین 29 اسفند که می شود می‌گویند دیگر از امسال فلان کار را انجام خواهم داد. ولی این روزها فقط بهانه هایی هستند برای تغییر. برای این‌که همت کنیم و از نو، جوانه بزنیم. هر سختی و مشکلی در سال گذشته بوده، هر کدورتی که از کسی به دل داشته ایم را کنار بگذاریم و سال را حقیقتا نو کنیم. وگرنه بهار می آید و زمین سبز می شود و پرنده ها نغمه می خوانند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
البته خیلی ها به این نیاز به تغییر اعتقاد دارند ولی انتظار دارند اول اطرافیانشان و زمین و زمان تغییر کند، بعد اگر همه چیز بر وفق مرادشان بود آن وقت شاید خودشان هم چیزی را تغییر بدهند. اما راز تغییر موفقیت آمیز این است که:«اگر می خواهید جهان را تغییر دهید ، ابتدا باید خودتان را تغییر دهید»
اگر بتوانید ذهن تان را تغییر دهید ، احساسات و اعمالتان تغییر پیدا خواهند کرد و به لطف این کار کوچک ولی پر زحمت و تاثیرگذار می توانید دنیای اطراف خود را تغییر دهید. با تغییر در شخصیت و ویژگی های فردی تان می توانید کارهایی که در گذشته حتی به آنها فکر نکرده بودید را ، انجام دهید و بتوانید در محیط یا جهان خود تغییراتی ایجاد کنید.