بریتانیا در اغما

بوریس جانسون كه كرونا را تمسخر می‌كرد، با وخیم شدن حالش به بخش مراقبت‌های ویژه رفت

بریتانیا در اغما

وضعیت عمومی نخست‌وزیر انگلیس پس از ابتلا به كرونا با ثبات به نظر نمی‌رسد. بوریس جانسون یكشنبه شب پس از وخامت حالش در خانه شماره ده داونینگ استریت، به بیمارستانی در لندن منتقل شد تا مورد مراقبت بیشتر قرار گیرد. اگرچه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شده بود كه حال عمومی جانسون مساعد بوده و انتقال وی به بیمارستان نیز صرفا برای كنترل بیشتر علائم نخست وزیر انگلیس انجام نشده، اما انتقال جانسون به بخش مراقبت‌های ویژه نشان داد این بیانیه كاملا نادرست و نمادین بوده است.

بوریس جانسون، دوشنبه‌شب پس از تشدید علائم ناشی از ابتلا به ویروس كرونا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. مطابق گزارش‌های منتشر شده از سوی روزنامه گاردین و دیگر رسانه‌های انگلیسی، پزشكان از احتمال نیاز نخست‌وزیر انگلیس به دستگاه تنفس مصنوعی خبر دادند. اسپوتنیك در ساعات اولیه روز گذشته به نقل از منبع نزدیك به وزارت بهداشت انگلیس گزارش داد: «بوریس جانسون، توسط دستگاه تنفس مصنوعی ریه معالجه خواهد شد. پزشكان به‌سرعت معالجه وی را در بخش مراقبت‌های ویژه آغاز كرده‌اند.»
پیش از انتقال جانسون به بخش مراقبت‌های ویژه، یك نماینده رسمی نخست‌وزیر گفته بود جانسون كه به بیماری كرونا ویروس مبتلا شده و همچنان با مشكلات سلامت همراه است، تب بالا دارد و سرفه‌اش قطع نمی‌شود طبق توصیه پزشك معالج، به بیمارستان منتقل شده است. در عین حال یك وزیر كابینه انگلیس اعلام كرده جانسون زیر دستگاه اكسیژن قرار ندارد. مایكل گوو گفته با این حال جانسون از زمان بستری شدن، مراقبت‌های تنفسی دریافت كرده است و به‌شدت تحت نظارت پزشكان قرار دارد.
با همه این اوصاف، شهروندان انگلیسی كه شاهد صدور بیانیه دیروز دفتر نخست وزیری و ادعای برخی وزرا در خصوص بهبود نسبی جانسون بودند، دیگر كمتر ادعای نزدیكان نخست‌وزیر این كشور را باور می‌كنند.
راب، جانشین موقت جانسون
نخست‌وزیر انگلیس پس از انتقال به بیمارستان، از دومینیك راب، وزیر خارجه كابینه خود خواسته بود هر جا كه لازم شد، امور دولت و برنامه ملی مقابله با ویروس كرونا را هدایت كند. البته جانسون قبل از حضور در بیمارستان نیز این خواسته را با وزیر خارجه انگلیس مطرح كرده بود. با توجه به گزارش‌هایی كه درباره مشكلات تنفسی او منتشر شده، احتمال زیادی وجود دارد كه بی‌هوش و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده باشد ادعایی كه منابعی در انگلیس آن را عنوان كرده‌اند. به این ترتیب او دست‌كم تا چند روز قادر به تصمیم‌گیری و هدایت دولت نخواهد بود. دومینیك راب در این خصوص اظهار كرده است:
بوریس جانسون از من خواسته است به نیابت از او اقدامات لازم را برای مقابله با شیوع ویروس كرونا اتخاذ كنم. تیم بسیار قدرتمندی از پزشكان در كنار نخست‌وزیر قرار دارند. در این مدت ما اطمینان حاصل خواهیم كرد تمام برنامه‌هایی كه وی دستور آن را داده بود در اسرع وقت انجام شوند.
پوند سقوط كرد
اعلام خبر انتقال نخست‌وزیر انگلیس به بخش مراقبت‌های ویژه، روی ارزش پوند نیز تأثیر گذاشت. طبق اعلام دولت انگلیس در شامگاه دوشنبه، نرخ برابری پوند انگلیس در برابر دلار آمریكا با كاهشی 3/0درصدی به 2229/1 دلار و با افتی 1/0درصدی در برابر یورو به 1326/1 یورو رسید. گفتنی است ارزش این ارز قدرتمند جهانی ظرف هفته‌های اخیر و در واكنش به ركود اقتصادی برخاسته از شیوع كرونا كاهشی قابل ملاحظه یافته است. آنچه مسلم است این‌كه در صورت استمرار حضور جانسون در بیمارستان یا اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگر، این روند قطعا ادامه دار خواهد بود. در این صورت شاهد افزایش بیشتر ارزش پوند خواهیم بود زیرا در كنار استمرار شیوع كرونا، شاهد ایجاد یك بحران سیاسی جدید و پیچیده در لندن خواهیم بود.
نتیجه تمسخر كرونا
نخست وزیر انگلیس پس از ورود ویروس كرونا به این كشور و ابتلای چند نفر از شهروندان به این ویروس، با طبیعی جلوه دادن اوضاع، به تمسخر كووید ــ 19 پرداخت. او حتی مقابل دوربین‌های تلویزیون خطاب به شهروندان اعلام كرد: من فعالیت‌های عادی و روزمره خود را انجام می‌دهم. با همه نیز دست می‌دهم. از چنین كاری پشیمان نیستم و در آینده نیز آن را تكرار خواهم كرد.
حتی جانسون دست دادن با برخی بیماران كرونایی را نیز موضوعی عادی قلمداد كرد. با این حال به نظر می‌رسد ویروس كرونا اینك انتقام سختی از نخست‌وزیر انگلیس گرفته است.
فرجام ایمن سازی جمعی جانسون
ایمن‌سازی جمعی، استراتژی و ایده‌ای بود كه نخست وزیر انگلیس در مواجهه با كرونا روی آن تأكید داشت. بوریس جانسون معتقد بود باید اكثر جامعه انگلیس (بیش از 70درصد شهروندان) به این ویروس آلوده شوند تا با از بین رفتن افراد ضعیف، جامعه نسبت به این ویروس مصون شود! حتی دولت انگلیس در روزهای ابتدایی و حساس شیوع بحران، حاضر به تعطیلی اماكن عمومی، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و...نشد. بسیاری از متخصصان و پزشكان، این ایده جانسون را مورد عتاب قرار داده و ضمن غیر اخلاقی دانستن آن، در خصوص عوارض و تبعات آن به دولت هشدار دادند. جانسون زمانی به خود آمد كه ابتلای شهروندان انگلیسی به ویروس كرونا به صورت تصاعدی افزایش یافته و در عین حال، كمبود امكانات درمانی در بیمارستان‌ها نیز كنترل كار را از دست دولت خارج كرده بود. دویچه وله در تشریح اوضاع جاری در انگلیس می‌نویسد: دولت بریتانیا در مقابله با شیوع بیماری كرونا با مشكلات بسیاری روبه‌روست. تعلل در مقابله با شیوع این بیماری باعث ابتلای شمار كثیری از مردم بریتانیا شده است.
 افزون بر آن، سامانه بهداشت و درمان بریتانیا از كمبود بودجه رنج می‌برد. در این كشور تست كرونا به حد كافی صورت نگرفته است و كمبود ماسك، پوشش‌های ایمنی و همچنین دستگاه‌های تنفسی در بیمارستان‌ها محسوس است. حتی برخی درمانگاه‌ها برای درمان بیماران ریوی از كمبود اكسیژن خبر داده‌اند.
آخرین آمار مبتلایان در انگلیس
درست وقتی بوریس جانسون پس از وخامت اوضاع جسمی و عمومی خود به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال پیدا كرد، وزارت بهداشت انگلیس آخرین آمار مبتلایان و قربانیان كووید ــ 19در این كشور را اعلام كرد. وزارت بهداشت انگلیس اعلام كرد شمار قربانیان ویروس كرونا در این كشور طی 24 ساعت گذشته 439 نفر افزایش یافته و به 5373 نفر رسیده است. وزارت بهداشت انگلیس شمار مبتلایان به ویروس كرونا (بیماری كووید ــ 19) در این كشور را نیز بالغ بر 51 هزار نفر اعلام كرده است. انگلیس از لحاظ تعداد قربانیان ویروس كرونا، پس از كشورهای ایتالیا، اسپانیا، آمریكا و فرانسه در رتبه پنجم جهان قرار دارد.