مطالبه اصلی عراقی‌ها

مطالبه اصلی عراقی‌ها

فادی بودیه سردبیر مجله لبنانی مرایا

 دنیا به‌شدت درگیر ویروس كروناست! بیش از 170 كشور دنیا مشغول مدیریت درمانی و بهداشتی گسترده برای كنترل آثار و تبعات این ویروس هستند. با این حال در ماورای این موضوع كه ذهن دولت‌ها و ملت‌ها را نسبت به خود معطوف كرده، ایالات متحده آمریكا با دغدغه‌های راهبردی و تاكتیكی متعددی در منطقه غرب آسیا مواجه شده و هر روز به این دغدغه‌ها افزوده می‌شود. مقامات كاخ سفید پس از ترور و شهادت ژنرال ( سردار) قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، با زمین بازی جدیدی در عراق و منطقه مواجه شده‌اند.
برگزاری تظاهرات گسترده میلیونی در عراق و اتحاد گروه‌های مقاومت برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریكایی از عراق موضوعی نیست كه امثال ترامپ و پمپئو بتوانند آن را نادیده انگارند. این مطالبه هر روز در عراق جدی تر می‌شود. فراتر از آن، كاهش شدید قیمت نفت نیز مولفه‌ای مهم در تعیین رفتار آمریكا محسوب می‌شود. موضوعی كه همزمان با تشدید بحران ناشی از شیوع كرونا، شاهد وقوع و استمرار آن هستیم. در چنین شرایطی مقامات آمریكایی در حال تجزیه و تحلیل سوال و ابهامی جدی هستند:این‌كه با توجه به بحرانهای چندگانه و توامان كنونی، كاخ سفید باید چه اقدامی در عراق و منطقه غرب آسیا صورت دهد؟
نباید شكی داشت كه منافع راهبردی آمریكا در منطقه در حال از دست رفتن است.همان گونه كه اشاره شد، پس از حمله تروریستی مقامات آمریكایی به فرودگاه بغداد این روند تسریع شد، در حالی كه ترامپ و پمپئو تصور می‌كردند پس از انجام این عملیات، معادله در منطقه به سود واشنگتن تغییر پیدا می‌كند! در حال حاضر نیز آمریكا در فاز سردرگمی راهبردی و تاكتیكی همزمان در عراق به سر می‌برد. بدون شك اگر مقامات آمریكایی در این برهه، تصمیمی نادرست یا غیر عاقلانه اتخاذ كنند، هزینه این اقدام و كنش برای دولت ترامپ بسیار سنگین و غیر قابل محاسبه خواهد بود. واشنگتن همواره «عراق» را دروازه و مجرایی برای تغییر معادلات منطقه دانسته اما نباید فراموش كرد كه بر خلاف آنچه كاخ سفید می‌پندارد، ابتكار عمل در عراق و منطقه دست واشنگتن نیست!
مطالبه خروج آمریكا از عراق به اندازه‌ای پررنگ است كه نمی‌توان آن را تنها معطوف به گروه‌های نظامی و مقاومت دانست. همان گونه كه محرز است، بسیاری از سیاستمداران عراقی كه در پارلمان نیز حضوری فعال دارند از این موضوع حمایت می‌كنند. فراتر از آن، بسیاری از اعضای پارلمان عراق، خود را متعلق به گروه‌های مقاومت قلمداد می‌كنند و خاستگاه آنها، همین گروه‌های فعال در عرصه مقابله با اشغالگران آمریكایی هستند. بدیهی است در چنین شرایطی واشنگتن نمی‌تواند در عراق و منطقه دست به رفتارها و ریسك‌های پرهزینه و خطرناك بزند.