جاده‌ای كه به سود بایدن هموار شد

پس‌لرزه‌های انصراف برنی سندرز از انتخابات درون حزبی دموكرات‌ها

جاده‌ای كه به سود بایدن هموار شد



برنی سندرز، سناتور 79 ساله ایالت ورمونت، از ادامه حضور جدی و موثر در انتخابات درون حزبی دموكراتها انصراف داد. در چنین شرایطی، جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریكا خود را نامزد نهایی حزب دموكرات برای رقابت با ترامپ می‌بیند. بر این اساس، جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 با یكدیگر رقابت سختی را خواهند داشت. اگر زنان، رنگین‌پوست‌ها و اقلیت‌ها به سمت «بایدن» بروند، با اوضاع کنونی که کرونا در آمریکا ایجاد کرده، احتمال شکست ترامپ در دور بعدی کم نیست.
خواسته ترامپ از هواداران سندرز
دونالد ترامپ از هواداران برنی سندرز خواسته است تا پس از انصراف نامزد محبوب خود، به كمپین انتخاباتی وی بپیوندند. نكته جالب توجه این‌كه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی نیز بخش مهمی از طرفداران سندرز حاضر نشدند از هیلاری كلینتون (نامزد دموكرات‌ها در انتخابات قبلی) حمایت كنند و با حمایت خود از ترامپ، شكست سنگینی را برای كلینتون در ایالات حساس و سرنوشت‌ساز رقم زدند. ترامپ امیدوار است بار دیگر بتواند اتفاقات رخ داده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را سال 2020 تكرار كند. با این حال نظرسنجی‌های فعلی پیام‌های خوبی برای رئیس‌جمهور آمریكا ندارد!یكی از دلایلی كه ترامپ نسبت به آینده بدبین شده است، مربوط به نوع موضعگیری سندرز در زمان كناره گیری از انتخابات است. برنی سندرز به صورت صریح از جو بایدن حمایت كرده و از طرفداران خود نیز خواسته است از همین نامزد پیروی كنند. این به معنای از بین رفتن نسبی شكاف «دموكرات ــ دموكرات» در انتخابات ریاست جمهوری آمریكاست؛ موضوعی كه برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بود. اگر مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، 96درصد از رای دهندگان دموكرات از جو بایدن در رقابت با ترامپ حمایت كنند، قطعا ترامپ شانس پیروزی مجدد در ایالات خاكستری و سرنوشت‌ساز را از دست خواهد داد و به رئیس جمهوری تك دوره‌ای تبدیل خواهد شد. دونالد ترامپ نتوانسته است خشم خود را از انصراف سندرز پنهان كند! او «الیزابت وارن» دیگر نامزد حزب دموكرات را متهم كرده است كه با عدم انصراف خود به سود سندرز، موجبات شكست وی در برابر بایدن را فراهم ساخته است.
نظرسنجی‌هایی علیه كاخ سفید
نخستین نظرسنجی كه پس از كناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخابات منتشر شده است، مربوط به سی ان ان است. در این نظرسنجی تصریح شده كه اختلاف بایدن و ترامپ در سطح آرای عمومی به 11درصد رسیده و زنان، رنگین‌پوستان و اقلیت‌های نژادی حمایت گسترده‌ای از بایدن خواهند داشت. از سوی دیگر، با عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌های ایالتی حساس  (فلوریدا، ویسكانسین و پنسیلوانیا)، آژیر خطر برای رئیس‌جمهور آمریكا به صدا در آمده است.  می‌توان گفت كه داده‌های نتایج نظرسنجی اخیر برای ترامپ فاجعه بار است! در بین زنان آمریكایی، محبوبیت بایدن نسبت به ترامپ 30درصد بیشتر است. این در حالی است كه در میان مردان، محبوبیت ترامپ به میزان 7درصد نسبت به جو بایدن بیشتر است. نكته دیگر در این نظرسنجی كه فاكتوری بسیار تعیین كننده در انتخابات محسوب می‌شود، رای افراد مستقل است. در میان رای دهندگان مستقل، میزان حمایتها از ترامپ كاهش یافته است، به گونه‌ای كه جو بایدن 12درصد بیشتر از ترامپ محبوبیت دارد. اگر این نسبت‌ها، تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آبان ماه امسال ثابت باقی بماند، ترامپ دیگر شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد. در هر حال، باید مشاهده كرد كه در ادامه مسیر چه اتفاقی رخ می‌دهد! آیا بایدن خواهد توانست با حمایت افرادی مانند باراك اوباما، میشل اوباما، جان كری، بیل كلینتون، هیلاری كلینتون و دیگر چهره‌های سرشناس حزب دموكرات به برتری خود در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی ادامه دهد یا اتفاق دیگر در ادامه راه رخ خواهد داد ؟!
حمایت آشكار اوباما از بایدن
باراك اوباما و همسرش میشل، قصد دارند نقش بسیار پررنگی را در حمایت از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایفا كنند. حتی اوباما در جریان برگزاری رقابت‌های درون‌حزبی نیز به همراهانش وعده داده بود كه اگر سندرز در رقابت‌های درون حزبی از بایدن پیشی گیرد، نهایت تلاش خود را برای برگرداندن بازی به كار خواهد گرفت! جیم مسینا، مدیر سابق مبارزات انتخاباتی اوباما در این خصوص اظهار كرده است: «باراك و میشل اوباما مستقیما از نامزدی ریاست‌جمهوری جو بایدن حمایت كرده و در كارزارهای انتخاباتی او شركت می‌كنند. انصراف سناتور برنی سندرز از مبارزات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، امكان حمایت همه‌جانبه رئیس جمهورسابق و همسرش از معاون اول سابقش را فراهم كرد. همراهی باراك ومیشل اوباما برای جذب آرای سرگردان و طرفداران ضروری به نظر می‌رسد. خصوصا آرای سرگردان زنان كه در سال ۲۰۱۶ از حزب دموكرات روی برگرداندند، اما در ۲۰۱۸ عامل پیروزی نانسی پلوسی در مجلس نمایندگان شدند.»
هدف اوباما و میشل چیست؟
همان‌گونه كه از سخنان مسینا بر می‌آید، اوباما و همسرش به صورت خاص، روی گردش آرای زنان و رنگین پوستان به سود بایدن متمركز شده اند زیرا اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان پیروزی بایدن را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 قطعی قلمداد كرد. اتفاقا نظرسنجی اخیر سی ان ان نیز نشان می‌دهد كه فعلا اوباما و میشل در ایفای این نقش، حتی به‌صورت پشت پرده قوی عمل كرده‌اند. بایدن از حمایت 72درصد اقلیت‌های نژادی و خصوصا سیاهپوستان آمریكایی برخوردار است. حتی در میان سفید پوستان نیز بایدن آرای بخش زیادی از آنها را به سود خود اختصاص داده و تنها 8درصد از ترامپ (در جلب آرای سفیدپوستان) عقب افتاده است. تنها نقطه قوت ترامپ در نظرسنجی سی ان ان را می‌توان در مولفه «شدت حمایت طرفداران» مورد دقت و ارزیابی قرار داد. 70درصد از كسانی كه هم اكنون در نظرسنجی‌ها طرفدار ترامپ هستند، تاكید دارند كه قطعا از وی حمایت می‌كنند و قصد تغییر آرای خود را ندارند. با این حال این میزان در خصوص بایدن، 50درصد است. نقطه اوج حمایت اوباما از بایدن، انتخابات درون حزبی در كارولینای جنوبی بود؛ انتخاباتی كه با پیروزی بایدن به پایان رسید و پس از آن، مسیر انتخابات به‌گونه‌ای ترسیم شد كه معاون سابق اوباما به پیروز اصلی دیگر ایالات تبدیل شد. در كارولینای جنوبی، اوباما توانست سرمایه‌داران سیاهپوست و رای‌دهندگان را متقاعد كند كه آرای خود را به سود بایدن (و نه برنی سندرز) به گردش درآورند.