نسخه Pdf

نـــــــور صدا ماسک حرکت!

سریال‌های تلویزیون در روزهای شیوع كرونا چه شرایطی دارد؟

نـــــــور صدا ماسک حرکت!

در حالی كه شیوع ویروس كرونا در كشور تقریبا روی هر چیزی كه فكرش را بكنید تأثیر گذاشته، مجموعه‌های نمایشی رسانه ملی هم از این ویروس در امان نبوده‌اند و در روند پیش‌تولید، تصویربرداری و آماده‌سازی آنها برای پخش مشكلاتی ایجاد شده است. گروهی از منتقدان بر لزوم تعطیلی همه پروژه‌های در حال فیلمبرداری تاكید داشتند. در مقابل، برخی دیگر به اهمیت مجموعه‌های تلویزیونی برای سرگرم كردن مردم در منازل و تحقق عملی شعار «در خانه بمانیم» اشاره كردند. در نهایت، تعدادی از پروژه‌ها كه در مراحل پایانی قرار داشتند با رعایت نكات بهداشتی به كار خود پایان دادند و تعدادی دیگر از آنها متوقف شدند. در این گزارش به وضعیت مهم‌ترین مجموعه‌های نمایشی صداوسیما می‌پردازیم.

محمد وفایی

 كرونا، قوی‌تر از «دوپینگ»
شیوع ویروس كرونا در اواخر سال ۹۸ گروه‌های تولید مجموعه‌های نمایشی تلویزیون را با یك سؤال بزرگ روبه‌رو كرد؛ این‌كه با این شرایط باید به تصویربرداری ادامه داد یا خیر. سریال «پایتخت 6» یكی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال تصویربرداری بود كه در زمان اعلام ورود كرونا به ایران، تقریبا به نیمه رسیده بود؛ سریالی كه از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود و مخاطبان بسیاری منتظر تماشای سری جدید آن در ایام نوروز بودند. چند روز مانده به پایان سال، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی كه به تولد مهران احمدی، بازیگر سریال اختصاص داشت، معلوم شد كه تصویربرداری سریال ادامه پیدا كرده. اما با این حال عوامل این سریال نتوانستند تولید آن را تا پایان ادامه دهند و برای پیشگیری از شیوع كرونا، سیروس مقدم، كارگردان پایتخت ضبط قسمت‌های پایانی سریال را به بعد از پایان وضعیت اضطراری در كشور موكول كرد. سریال دوپینگ به كارگردانی رضا مقصودی یكی دیگر از سریال‌های نوروزی سیما بود كه با توجه به سوژه متفاوت و حضور چهره‌های مطرح، توانست به موفقیت نسبی برسد. این سریال از مجموعه‌هایی بود كه با وجود شیوع كرونا تولید آن ادامه یافت، اما در نهایت كوتاه‌تر شد و در روز ۱۲ فروردین‌ماه به پایان رسید. به این ترتیب دوپینگ كه از ابتدا قرار بود در ۳۰ قسمت روی آنتن برود، چند قسمت كوتاه‌تر شد. سریال‌های میانبر به كارگردانی یزدان فتوحی و كامیون به كارگردانی مسعود اطیابی دو سریال نوروزی دیگر رسانه ملی بودند؛ سریال‌هایی كه تولید آنها قبل از كرونا آغاز شده بود و در شرایط اضطراری نیز ادامه پیدا كرد. سیاوش چراغی‌پور، بازیگر سریال میانبر نیز به همین دلیل از ادامه حضور در این پروژه انصراف داد. میانبر با پایان نوروز تمام نشد و پخش آن فعلا ادامه دارد. كامیون هم قرار است ۳۰ قسمت باشد.
 «زیرخاكی» به‌جای «ن‌خ 2»
در حالی كه قسمت‌های پایانی سریال پایتخت از تلویزیون پخش می‌شد، صداوسیما از آغاز پخش سری دوم مجموعه «ن‌خ» از ۲۰ فروردین‌ماه خبر داد. سریالی كه سری اول آن با بازی و كارگردانی سعید آقاخانی در نوروز ۹۸ روی آنتن رفت و با این‌كه در سكوت خبری تولید شده بود و هیاهوی زیادی نداشت، با استقبال خوبی از سوی بینندگان تلویزیون مواجه شد و به دنبال همین استقبال، شبكه یك سیما تصمیم به ساخت سری دوم آن برای پخش در ماه مبارك رمضان گرفت. اما كرونا برنامه‌ریزی‌ها را به‌هم‌ریخت و ن‌خ كه قرار بود در ۳۰ قسمت و در ماه مبارك رمضان روی آنتن برود، پس از پایان سریال پایتخت در ۱۷ قسمت روی آنتن می‌رود، چراكه تصویربرداری آن به‌دلیل شیوع كووید ــ 19 زودتر از موعد به پایان رسید. بعد از وقوع این تغییرات، مقرر شد سریال زیرخاكی كه تصویربرداری آن از مردادماه ۹۸ و برای پخش از شبكه سه آغاز شده بود، به‌عنوان سریال رمضانی از شبكه یك پخش شود. جلیل سامان، نویسنده و كارگردان این سریال است؛ كارگردانی كه با سریال‌های پربیننده‌ای مانند ارمغان تاریكی و پروانه نشان داده بود تسلط قابل‌قبولی بر تاریخ دهه ۵۰ ایران دارد و در زیرخاكی نیز با زبان طنز به همین مقطع زمانی می‌پردازد. تصویربرداری فصل اول سریال به پایان رسیده بود و فصل دوم آن به دلیل كرونا در اواسط راه متوقف شد. پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر و ژاله صامتی بازیگران زیرخاكی هستند.
 پایان فاز اول «سلمان فارسی» در قشم
یكی از پروژه‌های مهم و بزرگ حال حاضر سیما، سریال سلمان فارسی به كارگردانی داوود میرباقری است؛ سریالی كه بعد از امام‌علی‌(ع) و مختارنامه مخاطبان زیادی در انتظار تماشای آن هستند. این سریال در روزهای شیوع كرونا در مرحله تصویربرداری در جزیره قشم قرار داشت و با رعایت حداكثری دستورات بهداشتی و حضور پزشكان در صحنه، تولید آن متوقف نشد. تصویربرداری سلمان فارسی در پایان اسفندماه در جزیره قشم به اتمام رسید و گروه سازنده سریال پس از نوروز برای ادامه تصویربرداری سریال عازم خارج از كشور می‌شوند. تازه‌ترین پروژه بین‌المللی سیمافیلم بازیگرانی از كشورهای یونان، مراكش، تركیه و... دارد و البته تعداد زیادی از بازیگران جوان تئاتر در كنار بازیگران باتجربه‌ای مثل فرهاد اصلانی و علیرضا شجاع نوری ایفای نقش می‌كنند. 
سریال ایل‌دا هم یكی از مجموعه‌هایی بود كه حواشی كرونایی پیرامون آن ایجاد شد. ابتدا شایعاتی درباره ابتلای عوامل آن به كرونا مطرح شد و پس از آن خبری مبنی بر ابتلای راما قویدل، كارگردان سریال به كرونا در خبرگزاری‌ها چرخید. چند روز بعد خود قویدل ابتلایش به كرونا را تكذیب كرد و گفت در قرنطینه خودخواسته است. تصویربرداری ایل‌دا هم با رسیدن تعطیلات نوروز متوقف شد. می‌جان، طلاق، نفوذ، زمین گرم و بچه‌مهندس مجموعه‌های دیگری هستند كه تولید آنها با شیوع ویروس كرونا ادامه یافت و برخی از آنها گزینه پخش در ماه مبارك رمضان هستند.
ضمیمه کلیک