مدال افتخار

در مورد تقدیر رهبر انقلاب از عملكرد رسانه‌ملی در مواجهه با كرونا

مدال افتخار

كرونا علاوه بر همه سختی‌هایش، سختی مضاعفی برای رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی دارد: رسانه در شرایطی كه به دلیل شیوع این بیماری، توان تولیدیش كاهش پیدا كرده، باید حجم تولید را برای آگاهی‌بخشی و همزمان سرگرم‌سازی میلیون‌ها نفری كه در خانه نشسته‌اند، بالا ببرد؛ هر چند این تنگنای شدید می‌تواند باعث خستگی روحی و جسمی عوامل شود، اما گاهی یك خدا قوت، غبار همه خستگی‌ها را از تن می‌زداید. رهبر انقلاب در روز نیمه‌شعبان این خداقوت را به اهالی رسانه ملی گفتند. ایشان در سخنرانی تلویزیونی خود در نیمه‌شعبان گفتند: در این مورد (حادثه ویروس كرونا) هم دولت‌ها در این حادثه امتحان می‌شوند و هم ملت‌ها؛ آزمون عجیبی است. صداوسیما هم انصافا دراین زمینه بسیار خوب عمل كرده و خوب كار كرده است.» اما رسانه ملی، تاكنون و با گذشت بیش از دو ماه از گسترش ویروس كرونا در كشور چه كرده که از سوی رهبر انقلاب تحسین شده است؟ آنچه صدا وسیما در پیش گرفت بر دو محور استوار بود: اول آگاهی بخشی در عین حال عدم وحشت‌آفرینی، دوم امیدزایی توامان با عدم كوچك‌نمایی آنچه در حال وقوع است.


 استودیوی ویژه برای آگاهی بخشی
 در همان روزهای نخست اعلام ورود كرونا به كشور، روند اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت كنترل بیماری كرونا با راه‌اندازی استودیو ویژه كرونا توسط اداره كل پخش اخبار سیما و پوشش لحظه‌به‌لحظه اخبار كرونایی توسط خبرگزاری صداوسیما و شبكه خبر شكل جدی‌تری به خود گرفت و علاوه بر حضور سخنگوی ستاد مقابله با كرونا و دیگر دست‌اندركاران این ستاد، آخرین اخبار و اطلاعات جلسه‌های این ستاد پس از برگزاری، در بخش‌های خبری برای مردم بیان شد. این شكل از اطلاع‌رسانی سبب شد بسیاری از مسوولان و دست‌اندركاران ستاد ویژه كرونا به علت حجم بالای كارها و پرسش‌های متعدد خبرنگاران رسانه‌های دیگر، بر پاسخگویی به رسانه ملی اهتمام بیشتری داشته باشند در كنار خبررسانی، بخش‌های مختلف خبری با تهیه گزارش‌های گوناگون كوشیدند در بالاترین حد ممكن مردم را نسبت به این بیماری و اقدامات لازم در خصوص آن آگاه كنند.
اعتماد به تلویزیون
برای شكست كرونا
ایام قرنطینه اگر همراه با عوامل سرگرمی نباشد خیلی سخت می‌گذرد. رسانه ملی در روزهای خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر، مخاطبانش را با سریال‌های نوروزی (پایتخت، دوپینگ، كامیون و...)، مسابقات جذاب (عصر جدید، ایران، مافیا و...) و فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی كه بسیارشان برای نخستین بار از تلویزیون پخش می‌شدند، سرگرم كرد. این سرگرم‌سازی، اولین گام برای حفظ پویش«#در_خانه_بمانیم» بود و گام بعدی در «#كرونا_را_شكست_می‌دهیم» تثبیت كرد؛ اما این تلاش همچنان ادامه دارد. انتخاب جدول پخش مناسب برای سریال‌های ماه رمضانی و پخش سریال«نون‌خ2» در فاصله میان نوروز تا رمضان، تأكید بر تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور و آیتمی‌با حضور كارشناسان معتمد در برنامه‌های پزشكی و سلامت محور ادامه راه سختی است كه رسانه ملی برای مبارزه با كرونا آغاز كرد.
مدرسه‌ای به‌نام تلویزیون
تقریبا دو ماه است كه با شیوع كرونا مدارس تعطیل و میلیون‌ها دانش‌آموز به ناچار خانه‌نشین شده‌اند. این موضوع باعث شد رسانه ملی كه سال‌هاست شبكه ویژه‌ای به آموزش اختصاص داده است، تمركز بیشتری صرف این موضوع صرف كند و با راه‌اندازی كلاس‌های درس تلویزیونی با همكاری وزارت آموزش و پرورش، بخشی از جاماندگی دانش‌آموزان از درس‌هایشان را جبران نماید. تهیه و تولید ده‌ها برنامه آموزشی و درسی، اقدامی بود كه مورد اقبال معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت و این روزها، كلاس‌های درس پای تلویزیون برگزار می‌شود.
 رادیو، صدای همدلی در بحران
رادیو هم به عنوان رسانه همیشه همراه و رسانه بحران، تلاش كرد سهم خود را در پویش مبارزه با كرونا ایفا كند. در این میان نباید رادیویی‌ها را فراموش كرد.
در كنار رادیوهای سراسری و تخصصی، رادیو نوروز كوشید با پخش موسیقی‌های شاد و آیتم‌های مفرح و طنز تا 20 فروردین حال و هوای بهار را برای مخاطبان زنده نگه‌دارد و بخشی از بال اطلاع‌رسانی در بحران را در معاونت صدا بر عهده گرفت. بخش‌های مختلف خبری رادیو هم وظیفه آگاهی‌بخشی را بر عهده داشتند و رادیو سلامت هم به شكل ویژه به كرونا پرداخت.
بهایی كه رسانه ملی پرداخت
این تلاش برای پربار كردن آنتن كه همراه با حضور تعداد زیادی از عوامل صداوسیما در محل كار خود بود باعث شد علی‌رغم رعایت تمام ملاحظات بهداشتی، 111 نفر از عوامل و كاركنان رسانه ملی به كرونا مبتلا شوند كه از این بین متاسفانه چهار نفر از صداوسیمایی‌ها جان خود را از دست دادند.
اظهار نظرها
از آغاز شیوع کرونا مسؤولان دیگری هم درباره نقش صدا و سیما صحبت‌هایی داشتند که در اینجا بخشی از آن را آورده‌ایم.
حسن روحانی: صداوسیما بار بسیار سنگینی را بر دوش گرفته است. رسانه ملی در كنار پزشكان و پرستاران، این روزها به یك بال مهم برای مبارزه با كرونا تبدیل شده است.
حجت‌الاسلام رئیسی: رسانه‌ها و بالاخص صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید برای مقابله با جنگ روانی دشمن و اقناع افكار عمومی نسبت به حقایق جاری كشور دست برتر را داشته باشند و اجازه ندهند شایعات و اخبار غیرواقعی افكار عمومی را مشوش نمایند. از دست اندركاران حوزه خبر و خبرنگاران رسانه ملی به واسطه حضور در صحنه‌های مختلف برای آگاهی‌بخشی حداكثری به مردم تشكر می‌كنم.
جمشید جعفرپور، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس: با توجه به شرایطی كه امسال بر كشور حاكم بود، صداوسیما در حوزه مسائل سرگرم‌كننده كه بایستی مردم را در خانه و پای تلویزیون و گیرنده نگه می‌‏داشت، توفیقات بسیار خوبی داشت. بعضی از سریال‏‌ها از جمله سریال «پایتخت» مخاطب بالایی داشت.در طول این مدت آموزش از راه دور به شبكه‌ه‏ای مختلف صداوسیما راه پیدا كرد و توانست بخشی از بار تعطیلات مدارس را بر عهده بگیرد.
احمد حمزه،دبیر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس: همكاری صداوسیما در بحران این بیماری، كمك‌های فراوانی به سیستم درمانی كرده و ما در طول این مدت شاهد بوده ایم، تمام مصوبات ستاد به سرعت در آنتن رسانه اطلاع رسانی می‌شود.   شبكه سلامت سیما با تولید میان برنامه‌های كوتاه قدم‌های خوبی برداشته است.
سید مرتضی خاتمی، نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان: صداوسیما توانست به صورت فراگیر، افكار عمومی را نسبت به شیوع این ویروس حساس كند و این موضوع نقطه ‌‌‌‌‌‌قوت رسانه ملی در بحران‌هاست. تهیه گزارش‌های جامع و متنوع درباره فعالیت‌های پیشگیری و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تهیه آیتم‌های آموزشی، دعوت از كارشناسان و متخصصان از جمله مواردی است كه در شبكه‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.
آیت ا... علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه : كار بزرگ رسانه ملی در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم و انعكاس خدمات پرستاران گرامی و پزشكان ارجمند و كادر بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی و ستاد مبارزه با كرونا و مسوولان بهداشت و درمان و همه مجاهدان و مدافعان سلامت و... ستایش‌برانگیز بوده است.