بیش از 200هزار دقیقه اخبار و برنامه کرونایی در رسانه ملی

بیش از 200هزار دقیقه اخبار و برنامه کرونایی در رسانه ملی

یادداشت: محمدرضا چپریان قائم مقام معاون سیاسی رسانه ملی

بیش از 200هزار دقیقه اخبار و برنامه کرونایی در رسانه ملی
‌‌ معاونت سیاسی رسانه ملی از 30بهمن ماه با انتشار اولین خبرهای مربوط به شیوع ویروس کرونا و مبتلا شدن چند نفر از هموطنان که از طریق وزارت بهداشت اعلام شد، فعالیت خودش را در این حوزه آغاز و شروع به زیرنویس و سپس پخش اخبار و گزارش‌های خبری مرتبط با کرونا کرد.
پس از آن با قید فوریت معاونت سیاسی با تشکیل ستاد رسانه‌ای در سطح رسانه ملی به دستور ریاست سازمان، در سه محور اطلاع رسانی، آموزش و آرامش‌بخشی به عنوان سه رکن اصلی، به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد. یکی از اقدامات، نشان دادن واقعیاتی بود که ما تلاش  دستگاه‌های دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح، انتظامی ، بسیج و ... در حوزه مقابله با کرونا  را  در بخش‌های مختلف خبری انعکاس دادیم و اطلاع رسانی کردیم.
همچنین در حوزه پیشگیری از بیماری، آموزش‌های وسیع در بخش‌های مختلف خبری در قالب گفت و گو با کارشناسان امر از دیگر اقدامات بود تا مردم اطلاعات به موقع و موثقی در این حوزه داشته باشند و رفتار خود را مطابق با دریافت‌های رسانه‌ای تنظیم کنند و اکنون نیز آمار کشور ما نسبت به دیگر کشورها که درگیر بیماری کرونا هستند، نشان می‌دهد تا امروز موفق عمل کرده‌ایم.
تبیین تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در مقابله با بیماری در بخش‌های خبری و در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی از دیگر اقدامات انجام شده بود.
علاوه بر این، وقتی طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و سامانه غربالگری راه اندازی شد (که جزو اتفاقات بی‌بدیل در تاریخ کشورمان و حتی سایر کشورها بود) رسانه ملی در حوزه معاونت سیاسی تلاش کرد دستاوردهای این طرح را برای مردم عزیز تشریح کند تا هم مردم با این طرح همراهی کنند و هم ارگان‌های دخیل در این طرح  بتوانند در مدت زمان کمتر  و با راحتی خیال از این همراهی، این طرح را به سرانجام برسانند.
یکی دیگر از رسالت‌های ما در خبر، تقویت روحیه همدلی، همکاری و تعاون میان مردم برای مقابله با بیماری کرونا بود که صحنه‌های بی بدیل آن‌را در جامعه از قاب تلویزیون مشاهده کردیم.
شعار ما از اوایل مواجهه با این بیماری این بود که به مدد الهی کرونا را شکست می دهیم و ان شاءا... این شعار را ادامه خواهیم داد تا این ویروس از کشورمان رخت بربندد.   یکی دیگر از اقدامات ما در این معاونت، اطمینان بخشی به مردم بود، زیرا رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های مجازی معاند قصد داشتند در برنامه‌هایشان، نظام را ناکارآمد و مستاصل نشان دهند و ما با اقدامات صورت گرفته خط بطلان بر این مساله کشیدیم.
دیگر اقدام این حوزه نشان دادن جایگاه و اشراف کادر درمان و سلامت کشور برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا بود تا جایی که حتی سازمان بهداشت جهانی از  ایران خواسته الگوی مدیریتی و مقابله‌ای و تجربیات کشورمان را در اختیارشان بگذاریم.
 در راستای تقویت روحیه کادر درمان و انعکاس زحمات‌شان، سردبیران و خبرنگاران ما بی وقفه همچون کادر سلامت زحمت کشیدند و برای تهیه گزارش‌های خبری، خطرات گرفتن بیماری را به جان خریدند و حتی از آی‌سی‌یوهای بیمارستان که بیماران حاد در آنها بستری هستند، گزارش تهیه و روانه آنتن کردند.  البته باید خاطر نشان کنم توصیه ماندن در منزل خوشبختانه جواب داد و خرید شب عید، سفر و دید و بازدیدها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد و این اقدام رسانه ملی توانست از حجم کار کادر درمانی در بیمارستان‌ها هم بکاهد.  علاوه بر آن، معاونت سیاسی صدا و سیما در بخش دیگری نقش آگاهی بخشی داشته و با نشان دادن فعالیت دستگاه قضایی و سایر نهادهای نظارتی برای مقابله و برخورد با محتکران اقلام دارویی و بهداشتی جامعه عملکرد موفقی داشت.   همچنین در قالب بسته‌های سبک زندگی و استفاده درست از فضای مجازی در روزهای قرنطینه به مردم ارائه شد. سعی کردیم با هنرمندی تمام سبک زندگی صحیح در این ایام را ترویج کنیم و کمک حال مردم باشیم. خوشبختانه اقدامات همکارانم بر اساس مشاهدات میدانی و نظرسنجی‌های انجام شده نتیجه داد و مردم در حوزه اخبار کرونا، رسانه ملی را همچنان مرجع صحیح خبری می‌دانند، زیرا صحت، دقت و سرعت  جزو اولویت‌های ماست. نشان دادن واقع بینانه زحمات مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برای تولید نیازهای پزشکی و درمانی کشور از دیگر اقدامات همکارانم در حوزه خبر بود. چون ما همانند همه مقاطع پیشین می توانیم با مدد الهی و بهره‌گیری از توان دانشمندان و جوانان ایرانی از پس این بیماری بر بیاییم. با توجه به مهم‌تر طبق تصمیم ستاد ملی کرونا از 23فروردین کشور و از 30 فروردین تهران فعالیت‌هایش روال عادی‌تری به خود می‌گیرد، ما همچنان در بخش‌های خبری  به مردم می‌گوییم اگر ضرورت ندارد از خانه بیرون نیایند و اگر هم ناچار هستند از پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده پیروی کنند. مردم فهیم کشورمان می‌توانند در این موارد نیز رسانه ملی را مرجع اطلاع‌رسانی خود قرار دهند. همچنین باید به تحلیل‌های دانشمندان دنیا بعد از اتمام این بیماری در جهان اشاره کنم، زیرا به اعتقاد  خیلی از متفکران نظم حاکم بر جهان پسا کرونا  به گونه‌ای دیگر خواهد شد، به همین دلیل حوزه سیاسی سازمان به ارائه تحلیل‌های دقیق با بهره‌گیری از نظرات نظریه‌پردازان داخلی و خارجی می‌پردازد که دنیا در آینده و بعد از کرونا چه شکلی به خود خواهد گرفت.  از دیگر اقدامات، تبیین پیوست اقتصادی طرح فاصله‌گذاری هوشمند است که دولت در آن قصد دارد به اقشار آسیب پذیر که بیمار شده‌اند یا اصناف و مشاغلی که کسب و کارشان دچار مشکل شده کمک کند. فرهنگ‌سازی برای تشویق خیران به حضور موثر در بخش درمان از دیگر مواردی بود که به آن توجه کردیم. همچنین با توجه به   بسته بودن اماکن مذهبی،  مساجد و زیارتگاه‌ها، رسانه ملی نشان داد چگونه مردم می‌توانند به‌صورت مجازی و از طریق تلویزیون به برگزاری مراسم مذهبی بپردازند و  بخش‌های خبری به خوبی به این موضوع پرداختند. در مجموع در معاونت سیاسی اعم از خبرگزاری صدا و سیما، اخبار سیما، شبکه خبر، اداره کل برنامه‌های سیاسی، مراکز استان‌ها ، اخبار صدا و باشگاه خبرنگاران جوان بیش از 200هزار دقیقه تولید و پخش برنامه داشته‌ایم که از این تعداد  1900خبر در اخبار سیما و بیش از 9600خبر از شبکه خبر  زیرنویس شد.