تعطیلی بی‌سابقه هنر هفتم

کرونا همچنان سینماهای جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است

تعطیلی بی‌سابقه هنر هفتم

آنچه ویروس كرونا بر سر صنعت سینما آورد، برای هیچ‌كس قابل انتظار و باور نبود. البته این تنها صنعت سینما نبود كه از بابت كرونا میلیون‌ها دلار ضرر كرد. این بیماری تاثیر خود را بر تمام فعالیت‌های اقتصادی گذاشت و همه كسب و كارها را فلج كرد. در این بین صنعت سینما به دلیل آن كه بیشتر از بقیه در معرض دید عموم بود، مشكلاتش بیشتر و بهتر دیده شد. با ورود كرونا به دو قاره آمریكا و اروپا و ابتدای امر،‌هالیوود تلاش كرد توجهی به این ویروس نكند و به قول معروف آن را جدی نگرفت. اما با اعلام رسمی ابتلای شماری از شهروندان آمریكایی به ویروس، موضوع كم‌كم در این منطقه رنگ و بوی جدی گرفت. شرکت‌‌های فیلمسازی در بدو ورود كرونا، همچنان به اكران عمومی محصولات جدید خود اقدام كردند. در روزهای آغازین ماه آوریل، چند فیلم جدید روی پرده سینماهای آمریكای شمالی رفت. اما تماشاگرانی كه از خبر ورود كرونا به داخل آمریكا وحشت كرده بودند، استقبالی از آنها نكردند.

به گزارش نشریه‌هالیوود ریپورتر، وضعیت جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكا در هفته اول آوریل بد بود و چنگی به دل نمی‌زد. تحلیلگران اقتصادی سینما با توجه به رقم فروش فیلم‌های روی پرده، خبر از یك افت شدید فروش دادند. به گفته آنها، ویروس كرونا باعث شد تا جدول گیشه سینماها در مقایسه با رقم فروش بلیت سینماها در 20 سال اخیر، به پایین‌ترین رقم خود برسد. سه فیلم جدید «بلادشات» وین دیزل، «شكار» و «من باور دارم»، با كمترین استقبال از‌سوی تماشاگران روبه‌رو شدند. فروش كلی فیلم‌های سینمایی در هفته اول آوریل رقمی حدود 55 میلیون دلار شد. قبل از آن و در سپتامبر سال 2000، فروش هفتگی فیلم‌ها حدود 54 میلیون دلار بوده است. حتی در دو هفته‌ای كه مردم از حادثه یازدهم سپتامبر وحشت زده شده بودند، میزان فروش فیلم‌ها بالاتر از رقم فروش هفته اول آوریل امسال بود. در این دو هفته، محصولات سینمایی فروش هفتگی 66 و 60میلیون دلاری را تجربه كردند.
رسانه‌های گروهی با تیتر «سینماها چراغ‌هایشان را خاموش می‌كنند» به استقبال اوضاع و شرایط پیش آمده رفتند. آمریكا صاحب حدود 6000 سالن نمایش فیلم است. برای صاحبان این سینماها، تعطیل كردن فعالیت‌ها كار ساده‌ای نبود. در حالی كه عده‌ای موضوع را جدی نگرفته و اصرار بر ادامه فعالیت‌ها داشتند، گروهی از مالكان سینما در نیوجرسی و پنسیلوانیا تصمیم گرفتند در‌های سینماهایشان را به روی تماشاگران ببندند. این در شرایطی بود كه هنوز وضعیت بغرنج نشده و مقامات دولتی دستور بستن مراكز هنری و فرهنگی را صار نكرده بودند. خیلی زود تعدادی از سالن‌های نمایش در نیویورك و بروكلین هم به این جمع پیوستند. در این میان، برخی از زنجیره‌های سینمایی دست به ابتكار جدیدی زدند. در حقیقت، آنها كاری را انجام دادند كه مدتی بعد به عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی دولت‌ها به شهروندان توصیه شد. این زنجیره‌ها فروش بلیت در سالن‌های نمایش را محدود كردند و فاصله صندلی تماشاگران با هم، به پنج صندلی رسید. به این ترتیب، تماشاگران در نقطه‌ای دورتر از هم به تماشای فیلم مورد نظر خود می‌پرداختند. گرچه در این حالت، مردم مجبور نبودند در كار هم نشسته و به تماشای فیلم‌ها بپردازند، اما عاملی برای حل مشكل ویروس كرونا نبود.
در چنین شرایطی، مدیران اجرایی شرکت‌‌های بزرگ فیلمسازی در‌هالیوود با نگرانی به این نكته اشاره می‌كردند، كه اوضاع در همه جا و ساعت به ساعت تغییر كرده و بدتر می‌شود. تعطیلی فعالیت‌ها در نیوجرسی و پنسیلوانیا، پیام مهمی در خود داشت. این دو نقطه در حقیقت بزرگ‌ترین بازار سینمایی آمریكا به حساب می‌آیند كه بیشترین تعداد تماشاچی را در خود دارد. تعطیلی خودخواسته این دو محل، به نوعی به معنی توقف و تعطیلی مراكز نمایش فیلم به حساب می‌آمد. مدت زمانی كوتاه بعد از این اتفاق، دستورات رسمی از راه رسید و تمام واحدهای فعال فرهنگی و هنری در آمریكا تعطیل و بسته شدند. به گفته پل درگارابدیان تحلیلگر اقتصادی سینما: «حتی قبل از آن كه دستور بسته شدن سینماها داده شود، گروه بزرگی از تماشاگران عادت سینما رفتن و فیلم دیدن را رها كرده بودند. این نكته، شرایط سخت و دشواری را برای شركت‌های تولید و توزیع فیلم به وجود آورد. بسته شدن سالن‌های نمایش تنها راه چاره برای مقابله با ویروس كروناست و شرکت‌‌های فیلمسازی مجبورند خسارت‌های جبران‌ناپذیر چند صد میلیونی خود را تحمل كنند.»
خوش‌بینی و امید اهالی صنعت سینما در زمان بسته شدن سالن‌های نمایش این بود كه این مشكل خیلی زود برطرف شود و آنها دوباره فعالیت‌هایشان را از سر گیرند. اما آیا این امید رنگی از واقعیت در خود داشت و اتفاق مورد نظر صنعت سینما آن‌گونه كه دلخواه آنها بود، رخ می‌داد؟


سلامت خانواده‌ها
واقعیت‌ها حكایت از آن می‌كند كه قهرمان‌ها و ابرقهرمان‌های صنعت سینما نمی‌توانند كار زیادی در عالم واقعیت انجام دهند و با عملیات محیرالعقولشان جان آدم‌ها را نجات دهند! یكی از آنها «شانگ چی» ابرقهرمان معروف شركت فیلمسازی مارول است، كه نه‌تنها با كرونا مقابله نكرد، بلكه از دست آن فرار كرده است! دستن دانیل كرتون، كارگردان این فیلم كه اشتیاق بسیار زیادی داشت تا آن را خیلی سریع جلوی دوربین ببرد، با شیوع بیماری كرونا و قبل از تعطیلی فعالیت‌های سینمایی، راهی قرنطینه خود خواسته شد و اعلام كرد فعلا تمایلی برای كارگردانی این فیلم ندارد. كرتون كه تازه پدر شده است، بعد از مشاوره با پزشك خانوادگی تصمیم گرفت برای سلامت خود و خانواده‌اش خانه‌نشینی را زودتر از بقیه آغاز كند. او در توییتر نوشت: «همیشه می‌توان فیلمی را جلوی دوربین برد و كارگردانی كرد. اما سلامتی چیزی نیست كه به راحتی به دست آمده و حفظ شود. به همین دلیل، من خودم را قرنطینه خود خواسته خانگی می‌كنم. از بقیه عوامل فیلم هم می‌خواهم همین كار را انجام دهند. برای من سلامتی همسر و فرزند تازه تولد یافته‌ام، مهم‌تر از هر چیز دیگری در دنیاست و این روزها كه دنیا به واسطه كرونا تبدیل به محلی خطرناك شده، خوب است كه همگی مراقب خودمان و عزیزانمان باشیم.» تا قبل از این، اكشن رزمی شانگ چی قرار بود اوایل تابستان 2021 روی پرده سینماها برود. اما با توجه به شرایط پدید آمده، تاریخ اكران عمومی آن مشخص نیست. نقش اصلی این فیلم را یك بازیگر آسیایی‌تبار كه با هنرهای رزمی و كونگ‌فو آشنایی خوبی دارد، بازی خواهد كرد.


تغییرات دنیا با کرونا
جان كراسینسكی كه دومین قسمت «مكانی ساكت» را آماده نمایش عمومی داشت، با اقدام غیرمتعارف خود تحسین منتقدان و رسانه‌های گروهی را برانگیخت. طبق قرارهای قبلی، قرار بود این اكشن دلهره‌آور علمی - تخیلی دهم آوریل اكران عمومی شود. در شرایطی كه هنوز بحث كرونا در آمریكا جدی نشده و بنای بعطیلی سالن‌های نمایش نبود، كراسینسكی در اقدامی یك‌نفره مانع از اكران عمومی فیلمش شد و گفت آن را در این شرایط روی پرده سینما‌ها نخواهد فرستاد. او اعلام كرد با مدیران شرکت‌ پارامونت صحبت كرده و «مكانی ساكت 2» را در زمانی دیگر اكران عمومی خواهد كرد.
دلیل این بازیگر و فیلمساز هم جالب توجه و تحسین‌برانگیز بود. او در اطلاعیه‌ای چنین گفت: «باید به طرفداران این فیلم بگویم كه اكنون زمان مناسبی برای نمایش عمومی آن نیست. داستان فیلم من درباره وحدت خانواده و اهمیت آن است. برای همین، فیلم باید توسط جمع خانواده دیده شود. اعضای هر خانواده‌ای باید با هم و در كنار یكدیگر این فیلم را تماشا كنند، تا به در كنار هم بودن و وحدت خانوادگی پی ببرند. این روزها كه خبرهای ناخوشایندی از بیماری كرونا می‌رسد و از مردم خواسته می‌شود در خانه بمانند و از هم فاصله بگیرند، حضور در سالن‌های نمایش سینما ایده خوبی نیست. كرونا دنیای پیرامون ما را تغییر داده و دشمن نزدیكی آدم‌ها به یكدیگر است. پس برای این كه این دشمن را از بین ببریم، مجبوریم از هم فاصله بگیریم. در انتظار روزهایی هستم كه مردم بتوانند به یكدیگر نزدیك شوند و در آن زمان، همگی با هم به تماشای ماجراجویی‌های خانواده اسیر ومصیبت زده مكانی ساكت 2 خواهیم نشست.»


بی‌توجهی عمومی
وین دیزل قهرمان اكشن‌گونه اكشن و حادثه‌ای رویكردی متفاوت از جان كراسینسكی داشت. او در جریان تبلیغات برای «بلادشات»، حرف‌هایی زد كه خیلی زود از سوی مدیران شرکت‌ یونیورسال رد شد. با آن‌كه دیزل تلاش زیادی كرد تا كرونا را كم‌اثر و كم‌اهمیت نشان دهد، اما مدیران یونیورسال بی‌توجه به تبلیغات و حرف‌های شعارگونه او تاریخ اكران عمومی «سریع و آتشی 9» را تغییر دادند. رسانه‌های گروهی توجه زیادی به نوع برخورد دیزل با ویروس كرونا و حرف‌هایش نشان داده و به تقبیح او پرداختند.
سریع و آتشی 9 باید ماه می پیش رو اكران عمومی می‌شد. اما حالا به تاریخ اوایل آوریل سال 2021 نقل مكان كرده است. دیزل كه نقش شخصیت دوم تورتوی ماجراجو و ماشین سوار را در این مجموعه اكشن دلهره‌آور ورزشی بازی می‌كند، ادعا كرد راهی چین است تا تبلیغات مربوط به قسمت نهم را شروع كند. او در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران در این رابطه كه چین درهایش را به روی خارجی‌ها بسته و سالن‌های نمایش خود را هم تعطیل كرده، اعلام كرد این موضوعات كم‌اهمیت است و كار تبلیغات نهمین قسمت فیلمش روال عادی خود را طی خواهد كرد. البته همان زمان هم، كسی اظهارات دیزل را جدی نگرفت. همان روزها در رسانه‌ها اعلام شد بلادشات او كه با هزینه 45میلیون دلاری تهیه شده، تنها 10 میلیون دلار فروش كرده است. این فیلم كه قربانی كرونا شد، نتوانست بیشتر از ده روز روی پرده سینماهای آمریـــــــكای شــــــــمالی بماند.