علائم ضعف سیستم ایمنی

علائم ضعف سیستم ایمنی

 وظیفه سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عفونت‌هاست؛ اما برخی افراد بنا به دلایل مختلفی ضعف سیستم ایمنی دارند! ازجمله دلایل تضعیف‌كننده سیستم ایمنی می‌توان به ابتلا به ویروس ایدز، برخی انواع سرطان‌ها، سوءتغذیه، هپاتیت ویروسی و برخی درمان‌های پزشكی اشاره كرد. ضعف سیستم ایمنی می‌تواندآن‌قدری خفیف باشد كه فرد حتی تا سال‌ها به هیچ علائمی دچار نشود؛ ولی ضعف سیستم ایمنی در برخی افراد به حدی شدید بروز می‌كند كه فرد مدام به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شود.
آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌هامهم‌ترین علامت ضعف سیستم ایمنی است. كسانی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیش از سایر افراد به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند و معمولا علائم شدیدتری را هم در هر بار ابتلا تجربه می‌كنند. افراد دارای ضعف سیستم ایمنی حتی ممكن است به عفونت‌هایی دچار شوند كه در افراد عادی ایجاد مشكل نمی‌كنند. برخی عفونت‌های شایع در میان این افراد كه چه‌بسا به دفعات اتفاق بیفتد، عبارتند از ذات‌الریه، مننژیت، برونشیت و عفونت‌های پوستی. علاوه بر ابتلای مكرر به عفونت‌ها، سایر علائم ضعف سیستم ایمنی را هم به خاطر بسپارید: اختلالات خودایمنی، التهاب اندام‌های داخلی، اختلالات خونی یا عارضه‌هایی چون آنمی، مشكلات گوارشی از جمله از دست‌دادن اشتها، اسهال و گرفتگی‌های شكمی، تأخیر رشد در نوزادان و كودكان.
اما اگر به ضعف سیستم ایمنی دچار بودیم، با چه اقداماتی سالم‌تر بمانیم؟ اقدام نخست كه حتما باید مراجعه به پزشك و پیگیری درمان باشد. اما اقداماتی هم هست كه به سبك زندگی برمی‌گردد و باید به‌طور روزمره رعایت شوند. برای مثال شست‌وشوی مداوم دست‌ها، خودداری از تماس با افراد بیمار، ضدعفونی‌كردن سطوح، خواب كافی، تغذیه سالم و ورزش.
جالب است بدانید حتی كنترل استرس هم توصیه شده است، زیرا استرس موجب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر بیماری‌هامی‌شود. مطالعات نشان داده كسانی كه تحت استرس شدید قرار دارند، بیشتر بیمار می‌شوند.
منبع:medicalnewstoday