چند برش از حرف‌های زنده‌یاد شیخ‌الاسلام

چند برش از حرف‌های زنده‌یاد شیخ‌الاسلام

پس از پیروزی انقلاب، هنوز زمان زیادی نگذشته بود كه در نقاط مختلف ایران، از جمله گنبد، كردستان، بلوچستان، خوزستان و... نغمه‌های جدایی‌طلبی سر داده شد و گروه‌های مختلف مخصوصا چپ‌ها، علیه حكومت نوپای اسلامی شروع به ایجاد بلوا و آشوب كردند. هنوز دولت هم كاملا مستقر نشده بود، مضافا بر این‌که به دلیل نداشتن روحیه انقلابی، توان مقابله با این حركت‌ها را هم نداشت. در مجموع وضعیت آشفته‌ای بود و كاملا هم مشخص بود كه بیگانگان مخصوصا آمریكا، در ایجاد این اغتشاش‌ها دخالت مستقیم دارند. زمانی كه آمریكا تحت عنوان بیماری شاه را به آنجا برد، ضدیت خود را با انقلاب ایران كاملا آشكار كرد. دانشجویان انجمن اسلامی چند دانشگاه تصمیم گرفتند یك حركت اعتراضی قوی را علیه آمریكا انجام دهند تا هم توطئه‌های آمریكا علیه ایران بیش از پیش افشا شود و هم با بازگرداندن شاه و محاكمه او در ایران، انقلاب به پیروزی مهم‌تری دست پیدا كند. خواسته دانشجویان پیرو خط امام، تحویل شاه در ازای آزاد كردن دیپلمات‌های آمریكایی بود كه البته جیمی‌كارتر قبول نكرد و به جای این كار، شاه را از آمریكا بیرون كرد!


سفارتخانه جای انجام كارهای كنسولی است نه مركز جاسوسی، در حالی كه سفارت آمریكا قبل و بعد از پیروزی انقلاب، در تمام توطئه‌هایی كه در این كشور شكل گرفتند، نقش مستقیم داشت. دانشجویان هم قطعا برای این اقدام‌شان تحلیل حقوقی داشتند، چون دیگر قضیه بود و نبود انقلاب مطرح و آمریكا عملا چاره‌ای برای ما باقی نگذاشته بود. دانشجویان با ذات انقلابی‌شان و صرفا برای این‌که شاه را از آمریكا پس بگیرند، سفارت این كشور را اشغال كردند. بعدها هم كه با به دست آوردن اسناد مشخص شد كه این به اصطلاح سفارتخانه، كانون اقدامات ضدایرانی بوده است، از جمله ارتباط بنی‌صدر با این سفارتخانه كه از پاریس و توسط یك مأمور سیا ــ كه به عنوان تاجر با او ارتباط داشت ــ شروع شده بود. بعدها طبق اسنادی كه به‌دست آوردیم، دیدیم بنی‌صدر را با كد «اس‌دی.لور» ثبت كرده‌ا‌ند تا مشخص نشود!


 یكی از پیامدهای مهم تسخیر لانه جاسوسی، این بود كه جیمی كارتر برخلاف اغلب رؤسای‌جمهور آمریكا، نتوانست برای دور دوم انتخاب شود و شكست خورد. پیامد دیگر كه از همه مهم‌تر بود، این بود كه هیمنه آمریكا و تصور شكست‌ناپذیر بودن آن، شكست و دوران افول حاكمیت آمریكا در دنیا آغاز شد و مستضعفان دنیا متوجه شدند كه این غول پوشالی چندان هم رعب‌آور نیست. امام صراحتا فرمودند كه: «آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند» و حقیقتا هم همین‌طور شد. امروز با بیداری ملت‌های منطقه و قدرت گرفتن جبهه مقاومت، می‌بینیم كه آمریكا لاجرم باید منطقه را ترك كند كه بزرگ‌ترین شكست برای آمریكاست.


درباره تاثیر فعالیت‌های انجمن اسلامی در آمریكا و توجه‌ها به پیام‌های امام خمینی باید بگویم كه این پیام‌ها روی طبقات تحت ستم خود آمریكا، از جمله سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان تاثیر پررنگی داشت. امام برخلاف حركت گروه‌های مبارز و ارتش‌های آزادی‌بخش، روی حركت میلیونی توده‌ها تأكید داشتند و از آن مهم‌تر، حركت ایشان یك حركت دینی و حاوی پیام‌های الهی و معنوی بود، در حالی كه تا آن موقع مبارزان و روشنفكران دنیا از دین، به عنوان مانعی بر سر مبارزات ضداستبدادی و استعماری یاد می‌كردند، امام با تدبیر و سلوك خود، به دخالت دین در سیاست اصالت دادند.