ویروس دندان‌شکن

درد دندان و خطر مراجعه به دندانپزشکی این‌روزها امان خیلی‌ها را بریده‌ است

ویروس دندان‌شکن

دندانپزشکی در فهرست مشاغل ممنوع از فعالیت در دوران کروناست و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد. اما مگر می‎شود به دندانی که بی‎موقع به درد افتاد است، گفت درد نگیر چون نمی‎توان به دندانپزشک مراجعه کرد. همین شده که وزارت بهداشت پروتکلی را تنظیم و به مطب‎ها و مراکز دندانپزشکی ابلاغ کرده است تا با توجه به این پروتکل فعالیت کنند. پروتکلی که خاص کسانی است که دندانشان بی‌موقع درد گرفته و امانشان را بریده است. پروتکلی که مخصوص شهروندانی است که از درد، دندان روی جگر گذاشته‎اند. براساس این پروتکل افرادی می‌توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند که درد‌ به عصب دندانشان رسیده و با مسکن‎ها و آنتی‏بیوتیک‎ها، تسکین پیدا نمی‎کند. افرادی که دندان‌شان دچار شکستگی و عفونت نیز شده‌ می‌توانند این روزها به دندانپزشکی مراجعه کنند.

بر پرخطر بودن شغل دندانپزشکان شکی نیست و به خاطر همین است که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ما ‌ به حساسیت کاری و ارتباطی که دندانپزشکان با بزاق بیمار دارند، اشاره و درباره پروتکل کرونایی دندانپزشکان می‏گوید:‌ در پروتکل اختصاصی دندانپزشکان، به مراقبت‎های بهداشتی و درمانی که باید در مراکز رعایت شود، اشاره کرده‎ایم. به جز این او البته تاکید می‎کند تنها بیماران اورژانسی باید به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند. نکته‎ای که ‌ علی تاجرنیا، رئیس انجمن دندانپزشکی هم به آن اشاره می‎کند.
پروتکل سفت و سخت
  از نظر تاجرنیا، انتقال ویروس کرونا در مراکز دندانپزشکی به سه شکل منتقل می‎شود. از طریق دست زدن به سطوح، ذرات ریزی که به صورت مایع در فضای بیرونی مطب‎ها وجود دارند و نیز از راه بزاق دهان و پروتکل‎های مراقبتی ویروس کرونا هم بر اساس همین سه راه انتقال تنظیم شده است. تاجرنیا به ما می‎گوید:‌ این پروتکل مخصوص سه گروه از افراد، دندانپزشکان، بیماران و پرسنل درمان که شامل منشی و دستیاران است و از ورود به مراکز درمانی تا استفاده از آسانسور و نشستن در مطب هم همین پروتکل باید رعایت ‏شود.
 پروتکل حفاظتی دندانپزشکی، هم برای مطب‌های خصوصی و هم برای مراکز درمانی دولتی باید رعایت شود. رئیس انجمن دندانپزشکان می‎گوید برای هر بیماری که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کند، ماسک، شیلد، کلاه و کاور مخصوص آن بیمار استفاده می‎شود و تمام دستگاه‎های دندانپزشکی، از توربینی تا دستگاه‎های پایه‎ای هم بسته به پروتکل‎های بهداشتی اپیدمی ویروس کرونا و برای هر بیمار ضدعفونی می‎شود.
مراجعه با خونریزی و عفونت
 درست است که مراکز دندانپزشکی در روزهای کرونایی باز هستند؛ اما شهروندان هم باید بدانند در روزهایی که ویروس کرونا در همه‌جا وجود دارد، برای درد دندانی که اورژانسی نیست نباید به مراکز درمانی مراجعه کنند. تاجرنیا می‏گوید:‌ در این روزها، مسلماً کارهای زیبایی دهان و دندان مانند ترمیم دندان یا ایمپلنت انجام نمی‎شود.
 او توضیح می‎دهد تنها برای سه دسته از مشکلات دهان و دندانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؛ برای درد، عفونت‎ و خونریزی شدید، درست نکاتی که جان بیمار را تهدید می‎کند. او می‎گوید:‌ دردهایی که به عصب رسیده و با مسکن‎ها و آنتی‏بیوتیک‎ها، تسکین پیدا نمی‎کند، شکستگی و ضربه که به دندان وارد می‎شود، عفونت‎های شدید که به فیستول‏ها آسیب می‎زند و خونریزی‎ که سلامت لثه را به مخاطره می‎اندازد، باید مقابله کرد.
کمتر از 50 ابتلا
 درست است که دندانپزشکان در معرض ابتلا به ویروس‌اند و ممکن است  احتمال ابتلا به ویروس، در آنها بیشتر هم باشد، اما تاجرنیا آمار ابتلا به ویروس را در جامعه دندانپزشکان خیلی کم می‎داند: کمتر از 50 دندانپزشک به ویروس کرونا، مبتلا شده‎اند و کسانی هم که بر اثر ویروس جان خود را از دست داده‎اند، سن و سال بالایی داشته‎اند. او البته تاکید می‎کند خطر ابتلا به ویروس باعث نشده این جامعه نخواهند بیماران کرونایی را درمان کنند، بسیاری از دندانپزشکان اتفاقاً به صورت داوطلبانه، طالب مداوای بیماران کرونایی‎اند و در بخش‌های کرونا برای مداوا و درمان حاضر می‎شوند.
تاجرنیا به دل‎نگرانی مردم از مراجعه به دندانپزشکی‎ها اشاره می‎کند و می‌گوید:‌ پروتکل دندانپزشکان برای مقابله با اپیدمی کرونا، یک پروتکل سختگیرانه است و براساس این پروتکل هم اگر یک بیمار کرونایی داشته باشیم، به جز انجام کارهای پیشگیرانه تا چند ساعت، بیماری را قبول نخواهیم کرد؛ بنابراین مردم نباید نگرانی داشته باشند و درصورت اضطرار یا اورژانسی بودن به دندانپزشک مراجعه کنند.



مطب‌های دندانپزشکی در دوران کرونا چه خدماتی ارائه می‌دهند؟
   بهنام عباسیان،  عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: همکاران تمامی شاخه‌های رشته دندانپزشکی در هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به این نکته توجه داشته باشند که موظف به ارائه خدمات اورژانسی به بیماران بوده و از انجام اعمال غیر اورژانسی (الکتیو) مانند خدمات زیبایی خودداری کنند.
وی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با نحوه فعالیت مطب‌ها و مراکز خصوصی دندانپزشکی در شرایط کرونایی افزود: جامعه دندانپزشکی کشور تحت نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت بوده و طبق پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت که مورخ ۲۵ اسفند ۹۸ ابلاغ شد، تمامی همکاران دندانپزشک عمومی و متخصص در رشته‌های مختلف می‌توانند خدمات درمانی را به بیماران اورژانسی خود ارائه دهند.
عباسیان با اشاره به این‌که جامعه دندانپزشکی کشور در تمامی شاخه‌ها همواره در ارائه خدمات درمانی مطلوب به بیماران کوتاهی نکرده و در این شرایط بحرانی نیز کنار مردم هستند، تاکید کرد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی که از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص ویزیت بیماران اورژانسی دندانپزشکی ارائه شده باید به طور کامل رعایت شود تا آسیبی به دندانپزشک و بیمار نرسد.
عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان این‌که مطب و مراکز درمانی دندانپزشکی باید طبق گذشته برای ارائه خدمات به بیماران از دستکش، ماسک، شیلد و سایر لوازم بهداشتی مورد نیاز استفاده کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و نیاز اورژانسی بیماران در این حوزه لازم است تا همکاران از وسایل حفاظتی و بهداشتی مورد نیاز برای خود و دستیار خود استفاده کنند و بیمار هم قبل از ورود به اتاق معاینه و قرار گرفتن بر روی یونیت دندانپزشکی با تب سنج چک شود.
عباسیان در خصوص نحوه تهیه وسایل حفاظتی شخصی برای دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشکی، اظهار داشت: تمام همکاران دندانپزشک برای ارائه خدمات مورد نیاز بیماران موازین بهداشتی را رعایت کرده و در این شرایط نیز باید هنگام ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی لباس حفاظتی را خود و دستیارشان بر تن داشته باشند که خوشبختانه لوازم حفاظتی و ایمنی در بازار موجود است و می‌توانند مانند گذشته اقلام حفاظتی لازم را تهیه کنند و تنها در این شرایط (به احتمال قوی تا مدت‌ها تمامی کشورهای درگیر این ویروس منحوس هستند) نیاز به تب سنج برای کنترل وضعیت بیمار الزامی است.